گفتگو با مدیر برگزاری هفتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی

نمایشگاه چاپ دیجیتال در مسیر صعود و بهبودی چاپ و نشر

عصر نمایشگاه- یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که در صنعت چاپ ایران به خصوص در چاپ دیجیتال اتفاق می‌افتد، نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی است که در چند سالی ‌است پرقدرت در فصل بهار برپا می‌شود، این نمایشگاه سعی داشته است امکانات، مواد مصرفی، دستگاه‌ها و فرایندهای چاپ دیجیتال را برای علاقمندان به این صنعت به بهترین نحو به نمایش بگذارد. در همین راستا با جلال ذکایی مدیر برگزاری هفتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی به گفتگو نشسته‌ایم و از تغییر و تحولات این نمایشگاه که در تاریخ ۲ تا ۵ خردادماه برگزار می‌شود، پرس و جو کرده‌ایم.

نمایشگاه چاپ دیجیتال در مسیر صعود و بهبودی چاپ و نشر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از آیپینا  ؛ هفتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی امسال با چه شرایطی و در کجا برگزار می‌شود؟
    امسال هم مثل سال‌ گذشته این نمایشگاه در مجموعه پارک گفتگو در تاریخ دوم تا پنجم خردادماه برگزار می‌شود. چون تاکید داشتیم که در فصل بهار و حوالی خردادماه این نمایشگاه برگزار برپا شود.  اواخر اردیبهشت ‌ماه امسال با انتخابات ریاست جمهوری مصادف شده است و بعد از آن نیز ماه مبارک رمضان را در پی داریم، ناگزیر بودیم حد فاصل زمانی بین دو تاریخ مذکور را که به اعتقاد بنده بهترین موقع فصل برای برگزاری نمایشگاه است، انتخاب کنیم. تاریخ برپایی نمایشگاه نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است. البته در نظر داشتیم تاریخ برگزاری نمایشگاه با ماه مبارک رمضان فاصله داشته باشد اما متاسفانه تقویم پارک گفتگو امکان تغییر تاریخ را به نمایشگاه نداد. سات بازدید نیز مثل سال‌های گذشته 10 صبح تا 6 بعداز ظهر است.

    نمایشگاه چاپ دیجیتال امسال چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارد؟
    امسال سالن فوقانی یا پردیس به نسبت سال گذشته فعال‌تر خواهد بود، تمام نشریات تخصصی در آن سالن متمرکز هستند و قرار است اتفاق جدیدی را در سال پردیس ساماندهی کنیم. برنامه‌ریزی‌های این رویداد در حال اجرا است. قرار است بخشی را به عنوان اختراعات و ابتکارات صنعت چاپ در نمایشگاه امسال داشته باشیم تا کسانی که در حوزه‌های مختلف صنعت چاپ اختراعات و ابتکاراتی در بخش‌های تولید مواد مصرفی، تولید دستگاه و قطعات دارند، فضای ویژه‌ای اختصاص داده شود.
    این افراد می‌توانند محصولات خود را در نمایشگاه چاپ دیجیتال معرفی کرده و با شرکت‌های مختلف ارتباط بگیرند و در صورت مساعد بودن شرایط اقدام به تولید انبوه بزنند.

    سال گذشته کشورهای چین، ترکیه و اوکراین برای حضور در نمایشگاه چاپ دیجیتال به ارزیابی نمایشگاه پرداخته بودند، آیا امسال از کشورهای دیگر نیز در نمایشگاه غرفه‌ای داریم؟ عملکرد کشورهای دیگر نسبت به این نمایشگاه به چه صورت است؟
    امسال نیز مانند سال‌های گذشته همین ارزیابی‌ها را از طرف کشورهای خارجی داشته‌ایم و از گوشه و کنار شنیدم که کشور چین هم علاقمند به ارزیابی و حضور در نمایشگاه بوده است. منتهی نکته مهمی که وجود  دارد این است که این نمایشگاه عنوان بین المللی ندارد و در مجموع سایت های سازمان توسعه و تجارت برگزار نمی شود عملا برای حضور کشورهای خارجی در نمایشپاه چاپ دیجیتال موانعی وجود دارد. کشورهای خارجی باید کالاهای خود را از گمرک نمایشگاهی ترخیص کنند و برای حضور کشورهای دیگر در نمایشگاه شرایط ویژه ای را باید تمهید کرد که امسال نیز متاسفانه این امکان برای حضور آنها در این نمایشگاه وجود ندارد ولی از طریق نمایندگان ایرانی خود مانند گذشته در نمایشگاه حضور خواهند داشت و کالایی که در نمایشگاه عرضه میشود عموما تولید کشورهای خارجی است.

    سال گذشته غرفه‌داران سالن پردیس از مکان غرفه خود رضایت نداشتند، امسال نیز غرفه هایی از صنعت علاوه بر نشریات تخصصی درسالن پردیس قرار دارد؟
    باید متذکر شوم که هر شرکتی مراحل ثبت نام را زودتر انجام داده و به وقت اقدام به جانمایی غرفه کند قاعدتا در سالن های پائینی نمایشگاه میتواند به انتخاب فضا بپردازد طبیعی است کسانی که زودتر اقدامات لازم را انجام میدهند هم قدرت انتخاب بیشتری را دارند و هم کمک به برگزارکننده میکنند تا سریعتر کارهای برگزاری نمایشگاه انجام شود.
    متاسفانه بعضی از دوستان در آخرین لحظات تصمیم گیری و اقدام به تهیه و جانمای غرفه میکنند و انتظار دارند بهترینن در مکان نیز غرفه ای به آنها اختصاص داده شود گویی که سالن بالا از نظر ما جای نامناسبی نیست و البته مزیت هایی نیز دارد، یکی از این مزایا دسترسی آن از دو طریق است در واقع بازدیدکنندگانی که از ورودی گیشا در نمایشگاه حضور پیدا میکنند سالن پردیس اولین مکان بازدید آنها خواهد بود.
    تعلل از طرف دوستان است زیرا شش ماه قبل از برپایی نمایشگاه در سایت نقشهای نمایشگاه آماده و ارائه شده است ولی متاسفانه فرایند تصمیم گیری در مجموعه ها مقداری طولانی است.

    چه برنامه تبلیغاتی را برای نمایشگاه امسال در نظر گرفته اید؟
    با توجه به اینکه نمایشگاه چاپ دیجیتال یک نمایشگاه تخصصی است و شرکت کننده ها و غرفه داران هم بیشتر علاقه دارن که متخصصان از این نمایشگاه بازدید داشته باشند نه عامه مردم، تصمیم گرفته ایم که مانند سالهای گذشته در نشریات تخصصی تبلیغات داشته باشیم.
    علاوه بر آن در نظر داریم تا در فضای مجازی به صورت جدی و پررنگ تر دیده شویم و بیشتر  تمرکز آگهی و تبلیغات ما در فضای مجازی است.

    فرایند تبلیغات نمایشگاه از هفته آخر فروردین ماه شروع شده و ارام ارام به حجم آن می افزاییم در تمام گروههای مجازی جدی، کانالهای تلگرامی و اپلیکیشن های تخصصی، حرفه ای کسب و کار، فنی و مهندسی و .... آگهی و تبلیغ داده ایم.
    شایان ذکر است تبلیغات در گروههای مجازی صورت گرفته، تنها به حوزه چاپ اختصاص نداشته و گروههای غیر مرتبط تخصصی را نیز شامل میشود، تا نمایشکاه را در حوزه وسیع تری معرفی کنیم. تا کنون نیز بازخورد خوبی از این نوع تبلیغات داشته ایم. در یک نوبت که نزدیک به سیصد هزار آگهی در این اپلیکیشن ها منتشر شد، از تماسهای بسیاری که داشتیم متوجه شدیم تبلیغات ما به خصوص از سوی شهرستانی ها و افراد مرتبط دیده شده است.

    سال گذشته بعضی از غرفه دارن از رادیو نمایشگاه شکایت داشتن و آن را مخل برقراری ارتباط موثر با بازدیدکنندگان میدانستند آیا تغییراتی در این بخش صورت داده اید؟
    امسال به دلیل اعتراضاتی که وجود داشت که بعضا این اعتراضات نیز به حق بود، رادیو نمایشگاه را حذف کردیم. دلیل اصلی ایجاد مشکلات نمایشگاه به فیزیک و فضای سالنهای نمایشگاه مربوط میشود در سالن تهران ارتفاع سقف زیاد است و صدای رادیو مشکلی را بوجود نمی آورد ولی در سالن پردیس چون ارتقاع سقف کم است حجم آلودگی صوتی خیلی زیاد و مشکل ساز میشود و امکان تنظیم صدا در سالنهای متفاوت نیز وجود ندارد به همین دلیل صلاح دیده شد که این بخش از نمایشگاه حذف شود البته بعضی از غرفه داران علاقمند بودن که رادیو نمایشگاه باشد تا بتواند آگهی بدهد.

    کارگاههای آموزشی امسال به چه شکل است؟
    واقعیتی که وجود دارد این است که افراد بازدیدکننده بیشتر به بازدید از نمایشگاه می پردازند و کمتر به کارگاههای آموزشی توجه نشان میدهند.
    در سالهای گذشته شاهد بودیم علیرغم فراهم آوردن شرایط مساعد، دعوت از اساتید مجرب و هزینه کردن در این مورد کارگاهها کمتر با استقبال بازدیدکنندگان و شرکت کننده ها مواجه بود.
    به همین دلیل امسال به این نتیجه رسیدیم کارگاههای آموزشی را به شرکت کننده ها واگذار کنیم و فضاهای کارگاهی را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهیم.
    از همین تریبون اعلام میکنم از میان شرکت کنندها در نمایشگاها، مراکز آموزشی، شرکت ها و سازمانها نیز اگر افرادی تمایل به برگزاری کارگاههای تخصصی دارند، فضای مناسب، امکانات صوتی و تصویری را به صورت رایگان در اختیارشان قرار خواهیم داد. فقط سرفصل آموزشی را اصلاع دهند تا در جدول کارگاهها قرار دهیم.

    نمایشگاه چاپ دیجیتال در شش دوره گذشته به اهداف ابتدایی خود رسیده است ؟ چه برنامه ای برای آینده آن در نظر دارید؟
    به اعتقاد من هدفها نسبت به رشد مجموعه نیز ارتقا پیدا میکند. یکی از اهداف، رواج دادن نمایشگاه تخصصی در کشور بود که به آن رسیدیم و همگان را نیز به این باور رساندیم که میشود به نمایشگاه چاپ دیجیتال به عنوان یک نمایشگاه تخصصی نگاه کرد. قاعدتا تمام راه را طی نکرده ایم و قرار نیست تنها به همین جا که رسیده ایم بسنده کنیم و توقف داشته باشیم چرا که در دنیا چاپ دیجیتال توسعه بسیاری پیدا کرده است. کشور ما فاصله زیادی با چاپ دیجیتال دنیا دارد و هدف اصلی ما رسیدن به نقطه قابل قبول است.
    در طول این شش سال با مقاومتهای بسیاری چه از جانب دولت و چه از جانب بخش خصوصی (بعضی از تشکلها) روبرو بودیم اما همواره مقاومت کرده ایم زیرا روی دادن این اتفاق در چاپ دیجیتال را امری ضروری میدانستیم.
    این موارد نشان از رسیدن به اهداف کلی نمایشگاه نمی باشد بر این باور هستیم که باید خیلی بیشتر تلاش کنیم بخصوص اگر بتوانیم حداقل اتفاقاتی که در دنیای چاپ دیجیتال در حال رخ دادن است را به نحو دقیق در نمایشگاه منعکس کنیم تا بازدیدکنندگان و علاقمندان از اوضاع و احوال چاپ دیجیتال کسب اطلاع کنند .

    حرف آخر
    امیدوارم کسانی که در نمایشگاه حضور پیدا میکنند چه شرکت کنندگان و چه بازدیدکنندگان به خواستهایش برسند و اگر کم و کاستی هم وجود دارد به ما تذکر دهند ما هیج مقاومتی در مقابل انتقادهای منطقی و کارشناسانه نداریم و سعی بر رفع انها نیز داریم. ضرورتی ندارد در مقابل حرف درست مثل آسیب نمایشگاه مقاومت کنیم.طبیعی است انتقاد را پذیرفته و اصلاح میکنیم زیرا هدف ما این است که هم بازدیدکنندگان و هم شرکت کنندگان از نمایشگاه از نمایشگاه رضایت کامل داشته باشند. اگر در مورد سایر مسائل نیز نقطه نظری وجود دارد که میتواند به بهبود کیفیت نمایشگاه کمک کند با کمال میل میشنویم و عمل خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت