نقاشی‌های موسیقی آب در تهران

عصر نمایشگاه- این روزها درخانه هنرمندان ایران نمایشگاه پنجمین کارنمای اعضای بالای ۴۰ سال انجمن هنرمندان نقاش برپا شده است و در این نمایشگاه اکبر نیکان‌پور چهار نقاشی کوچک روی مقوا با تکنیک اکرولیک به نمایش گذاشته و موسیقی آب را نقاشی کرده است.

نقاشی‌های موسیقی آب در تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزراش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از ایسنا، طبق گزارش رسیده، این هنرمند معتقد است تا 10 سال آینده همه هنرمندان دغدغه‌شان برای خلق اثر هنری محیط زیست خواهد بود چون حال زمین خوب نیست و درد می‌کشد و هنرمندان نباید نسبت به این موضوع سکوت کنند.

    نیکان‌پور درباره آثاری که در نمایشگاه کارنمای پنج به نمایش گذاشته است، گفت: سال‌هاست که روی مجموعه‌ای مشغول کار هستم و این کارها در مقایسه با سایر مجموعه‌هایم ناتمام مانده است و هنوز نمایشگاهی از آثار آن برپا نکرده‌ام. پس از پیشنهاد انجمن برای شرکت در کارنمای پنج تصمیم گرفتم که این مجموعه را کامل کنم. چهار نقاشی این نمایشگاه از آثار این مجموعه است که با عنوان موسیقی آب به نمایش گذاشته‌ام.

    او افزود: ایده این مجموعه این گونه شکل گرفت که اگر کنار جوی آب یا دریا، بیاستید بی شک صدا و موسیقی آب را خواهید شنید که در حالات مختلف این موسیقی متغییر است در برخی از کشورها نیز کنار ساحل رودخانه و یا دریا دسته نوازنده‌ها به اجرای موسیقی بداهه میپردازند و من در این مجموعه برای این که به موسیقی آب تاکید کنم دسته‌ای نوازنده را کنار ساحل کشیدم که  به بداهه نوازی موسیقی می‌پردازند.

    نیکان پور گفت: نقاشی‌های این مجموعه از آثار اخیرم است و قصد دارم پس از پایان ماه مبارک رمضان آن را در قالب نمایشگاه انفرادی به نمایش عموم بگذارم. تمام نقاشی‌های این مجموعه کوچک هستند و آن‌ها را در بیشتر موارد سر کلاس‌های درسم می‌کشم و برخلاف سایر مجموعه‌هایی که برای محیط زیست کشیده‌ام از مداد رنگی و سایر تکنیک‌ها استفاده نکرده‌ام.

    این هنرمند با بیان این که 10 سال است محیط زیست را موضوع اصلی کارهایش قرار داده، اضافه کرد: این پروژه را از 10 سال پیش آغاز کرده‌ام و تعدادی از کارهایم در حوزه نقاشی می‌گنجند که در ابعاد بزرگ روی بوم و با تکنیک رنگ روغن و اکریلیک خلق شده‌اند و بخش عمده تصویرسازی‌هایم با موضوع محیط زیست در ابعاد کوچک خلق شده‌اند. در کلاس‌های دانشگاه نیز همواره به موضوع محیط زیست می‌پردازم. به این دلیل که محیط ‌زیست، موضوع بسیار ملموسی برای دانشجویان بود و هریک از زیست و بوم خاصی آمده بودند و می‌توانستند با این شیوه بخشی از تصاویر ذهنی خود را که با آن درگیر هستند را بر کاغذ بیاورند.

    نیکان پور گفت: امروزه ما با همزیستی سه عالم گیاه، انسان و حیوان روبرو هستیم، برای مثال گلدان شمعدانی در ایوان گذاشته شده و در کنارش گربه‌ای نشسته و یک آدم می‌آید و در بالکن رخت پهن می‌کند. من در آثار محیط‌زیستی‌ام تلاش کرده‌ام میان این سه عالم، پیوند برقرار کنم. این همزیستی در دنیای امروز معانی گسترده‌ای دارد و در داستان‌های امروزی نیز شاهد همزیستی مسائل محیط‌زیستی هستیم.

    او افزود: واقیعت این است که کره زمین سرما خورده و سرسبزی زمین کم شده است، هوا آلوده شده و با مشکل خشک‌شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها مواجه‌ایم و بسیاری از موجودات کره زمین در معرض انقراض هستند. از این رو تصمیم گرفتم در تصویرسازی به این موضوعات بپردازم. بچه‌های امروز نسل هوشمندی هستند و آن‌ها شهرهای فردا را می‌سازند. از این رو باید به آن‌ها کمک کنیم تا شهرهای هوشمندی بسازند و یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم این است که کتاب‌ها و آثار متعددی برای آن‌ها در زمینه اهمیت محیط‌زیست خلق کنیم.

    این مدرس دانشگاه درباره آثاری که در نمایشگاه کارنمای پنج در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است، بیان کرد: انجمن نقاشان ایران در سال‌های اخیر بسیار متمرکز و پرتوان مشغول کار است و یکی از اقدامات ارزشمند انجمن برپایی نمایشگاه کارنما است و در این پنج نمایشگاهی که برپا کرده به خوبی توانسته بخشی از گنجینه نقاشی امروز ایران را به نمایش بگذارد.

    نیکان‌پور افزود: در این نمایشگاه ما شاهد نمایش آثار هنرمندان تثبیت شده هستیم وهر یک از آثار شخصیت خودشان را دارند. این مجموعه و سایر مجموعه‌هایی که انجمن نمایش گذاشته قابلیت و ارزش این را دارند که از سوی انجمن و یا خانه هنرمندان خریداری و نگهداری شود و به مناسبت‌های مختلف در معرض دید گردشگران خارجی و مخاطبان ایرانی گذاشته شود.

    اکبر نیکان‌پور متولد 1335 اردبیل و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او کارشناسی ارشد تصویرسازی و دارای مدرک درجه یک هنری (دکترا) است. او بیش از 20 سال کتاب و مجلات کودکان و نوجوانان را تصویرسازی کرده است و ضمن دریافت جوایز مختلف سال‌هاست که در دانشگاه‌های کشور مشغول تدریس نقاشی و تصویر سازی است. نیکان‌پور همچنین مشاور و مدیر هنری، داور چندین نمایشگاه داخلی و بین‌المللی، دارای چندین جایزه داخلی و جهانی و مولف کتاب‌های بسیاری در زمینه تصویرگری است. خوش‌فامی رنگ‌های اکولین، جزو ویژگی‌های مشترک تصویری او در کتاب‌ها و مناسب برای کودکان پیش‌دبستانی است.

    «سی چشمه تا دریا» و «اندازه دنیا» عنوان کتاب‌هایی است که اکبر نیکان‌پور، در ابتدای کار خود در دهه 60، تصویرگری کرده، تصویرهای کتاب «سی چشمه تا دریا» نیز همچون کتاب «اسب سفید چوبی» به روش اکولین نقاشی شده است. از دیگر تلاش‌های نیکان‌پور در دهه 60، می‌توان تصویرگری کتاب‌های «روز اول مدرسه» (1368)، «سنجاقک گرفتن چه راحته»، «خورشید خانه من»، «پشت چراغ قرمز»، «آسمان ابری نیست»، «قصه بهار»، «قصه ماه» و «مار سبز و پونه» (1368) را نام برد.

    نمایشگاه پنجمین کارنمای پژوهشی انجمن نقاشان ایران تا چهارم خرداد در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت