اعلام جزئیات نمایشگاه قرآن و درخشش ایرانی‌ها در مالزی و ترکیه

عصر نمایشگاه- هفته گذشته با رویدادهایی چون اعلام جزئیات برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن، اعلام برترین‌های مسابقات قرآن کشورهای مالزی و ترکیه، تبیین برنامه‌های رادیو و شبکه قرآن و... همراه بود.

اعلام جزئیات نمایشگاه قرآن و درخشش ایرانی‌ها در مالزی و ترکیه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه » به نقل ازخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در نخستین هفته از آخرین ماه بهار، برنامه‌ها و رویدادهای قرآنی متنوعی در سراسر کشور و حتی خارج از مرزها به وقوع پیوست که نگاه مختصر به برخی از آنها مانند رونمایی دو طرح ملی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، کسب رتبه اول مسابقات جهانی مالزی توسط ایران، افتتاح نمایشگاه قرآن از 8 خرداد، کسب رتبه دوم مسابقات قرآن ترکیه، برگزاری اختتامیه مرحله شهرستانی مسابقات قرآن شمیرانات و غیره را خواهیم داشت.
    رونمایی دو طرح ملی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن
    دو طرح ملی «ارتقای کیفیت چادر نماز مساجد، حسینیه‌ها و تکایا» و «تعویض چادر مشکی» در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، رونمایی و اجرایی می‌شوند.
    کمیته عفاف و حجاب در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شامل دو بخش اجرایی و محتوایی است. در بخش اجرایی که فعالان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مؤسسات فرهنگی عفاف و حجاب حضور دارند، جدیدترین محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز این بخش در زیرمجموعه‌های پارچه چادری، چادر آماده، ملزومات عفاف و حجاب، مانتوی اجتماع نوجوان، پوشاک مردان و جشن تکلیف ارائه می‌شود.
    کارگروه ساماندهی مد و لباس در کنار بخش اجرایی، بخش محتوایی را نیز با برنامه‌های مختلف دایر خواهد کرد. در این بخش دو طرح ملی رونمایی و اجرایی می‌شوند.
    رتبه اول مسابقات جهانی مالزی از آن ایران شد
    نتایج پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی که رقابت‌های آن در دو بخش قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم طی 25 تا 30 اردیبهشت ماه در کوالالامپور برگزار شد، روز شنبه، 30 اردیبهشت ماه با حضور پادشاه مالزی اعلام شد. در رشته قرائت تحقیق نیز رتبه اول در بخش آقایان نصیب حامد علیزاده از جمهوری اسلامی ایران شد و نفر دوم تا پنجم به ترتیب «اوغکو محمد ادیب الامین بن فغیرن حاج مرزوقی» از برونئی «وان فخرالرازی بن وان محمد» از مالزی، «محمد معروف حسین» از کانادا و «نور محمد بن علی» از سنگاپور بودند.
    در رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان نفرات اول تا سوم به ترتیب از کشورهای سنگال، مالزی و قطر و در رشته حفظ کل قرآن در بخش بانوان به ترتیب نفرات اول تا سوم نیجریه، فلسطین و سنگال بودند.
    در مجموع 91 شرکت کننده آقا و خانم از 49 کشور جهان در پنجاه و نهمین دوره مسابقات شرکت داشتند.
    اعلام جزئیات بخش حوزوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن 
    همچنین، ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اعلام کرد: بخش حوزوی نمایشگاه قرآن با هدف آگاهی ‌بخشیدن به فرهیختگان، نخبگان، مراکز و عموم قرآن‌‌‌دوستان از استعدادها و توانایی‌های بالقوه حوزویان و همچنین اهتمام به حرکت‌های سازمان‌یافته و طرح‌های نو و به‌روز و فراهم‌آوری زمینه تقویت ارتباط مراکز حوزوی با سطوح مختلف مردم و جامعه خصوصاً فرهیختگان، برنامه‌هایی را در مدت برپایی نمایشگاه قرآن در نظر گرفته است که از مهم‌ترین برنامه‌ها می‌توان به ارائه آثار برتر در قالب‌های مکتوب، نرم‌افزاری و اپلیکیشن موبایل، ٥ برنامه رونمایی از کتاب، نرم‌افزار و سایت و میزگردهای تخصصی و پژوهشی در هر روز اشاره کرد.
    اعزام کاروان قرآنی نیروی زمینی ارتش به مناطق عملیاتی جنوب و جنوب غرب
    روز یکشنبه، 31 اردیبهشت‌ماه، کاروان قرآنی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از حفاظ و قراء ممتاز نزاجا با حضور در یگان‌های استان خوزستان(دزفول، اندیمشک، نقاط مرزش و شمال شرق خوزستان) به اجرای برنامه پرداختند. هدف از اعزام این کاروان نشر و گسترش فرهنگ قران در یگان‌های نزاجا به ویژه یگان‌های مستقر در مناطق مرزی است.
    افتتاح نمایشگاه قرآن به 8 خرداد موکول شد
    در نشست خبری بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در اولین روز خرداد ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، مطالبی درباره جزییات افتتاح  مطرح شد.
    رئیس نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه تا پیش از این اعلام شده بود روز هفتم خردادماه افتتاحیه نمایشگاه است، ‌گفت: با توجه به اینکه در این روز شاهد جلسه هیئت دولت هستیم و حضور برخی از وزرا نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن حائز اهمیت است،‌ بنابراین نمایشگاه قرآن با یک روز تأخیر و در روز هشتم خردادماه آغاز خواهد شد. زمان بازدید از نمایشگاه نیز ساعت 17 تا 24 در نظر گرفته شده است.
    توجه به اخلاق در شعار نمایشگاه، مشارکت 50 نهاد، فعالیت 38 کمیته، فعالیت ویژه بخش هنری، رونمایی از 20 انیمیشن قرآنی، ارائه برنامه ویژه ایام ارتحال امام(ره)، راه‌اندازی 4 بازارچه، بررسی هزینه‌های دریافتی از غرفه‌داران و غیره از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود. در ابتدای این نشست خبری از پوستر این دوره از نمایشگاه رونمایی به عمل آمد.
    اعلام زمان آزمون تلاوت و مصاحبه ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان
    محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی دبیرخانه طرح ارزیابی گفت: مخاطب این اطلاعیه شرکت‌کنندگان دوره ششم ارزیابی هستند که در آزمون ورودی موفق به کسب نمره حدنصاب شده‌اند. همچنین آن دسته از شرکت‌کنندگان دوره پنجم که بخشی از آزمون عملی و مصاحبه ایشان از دوره قبل ناتمام مانده است در صورت ثبت‌نام، مجاز به حضور در این آزمون هستند.
    بخش قاریان
    1ـ زمان برگزاری آزمون قاریان به شرح ذیل است:
    الف) قاریان درجه 4: چهارشنبه 14 تیرماه 96
    ب) قاریان درجه 1، 2 و 3: پنجشنبه و جمعه 15 و 16 تیرماه 96
    بخش مدرسان
    1ـ زمان دقیق برگزاری آزمون مدرسان به شرح ذیل است:
    الف) مدرّسان درجات 1 ، 2 و 3 (گرایش معلم قرائت قرآن) : چهارشنبه و پنجشنبه 21 و 22 تیرماه 96
    ب) مدرسان درجه 4: جمعه 23 تیرماه96
    اجرای نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه
    در هفته ای که گذشت، نمایندگان کشورمان در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه ، روز یکشنبه 31 اردیبهشت ماه و بر اساس قرعه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شد، تلاوت‌های خود را انجام دادند. در نوبت صبح، این مسابقات که به رقابت‌های رشته‌ حفظ کل قرآن کریم اختصاص داشت، مصطفی اصفهانیان، حافظ‌ کل قرآن به سؤالات هیئت داوران پاسخ داد.
    همچنین، در نوبت بعدازظهر سیدمصطفی حسینی، قاری جوان کشورمان در جایگاه حضور یافت و به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه از روز جمعه 29 اردیبهشت ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز و مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر این مسابقات و اهدای جوایز نیز روز چهارشنبه، سوم خردادماه برگزار شد و قاری کشورمان موفق به دریافت رتبه دوم شد.
    مراسم اختتامیه با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزار شد. قاری کشور ترکیه رتبه اول را کسب کرد.
    «حامد علیزاده» به میهن بازگشت
    در بامداد اولین روز خرداد ماه، حامد علیزاده، نماینده کشورمان در پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی با دریافت رتبه اول به میهنمان بازگشت. علیزاده را غلامرضا شاه میوه، داور و مدرس بین‌المللی قرآن کریم در این رقابت‌ها، همراهی می‌کرد.
    «اسراء» به فینال رسید 
    در روز دوم خرداد ماه بود خبر به فینال رسیدن برنامه تلویزیونی اسرا در سایت خبرگزاری منتشر شد. مرحله فینال این رقابت‌ها از روز شنبه، 30 اردیبهشت‌ماه با رقابت پنج نفر در رشته قرائت تقلیدی از شحات انور آغاز شد، تعداد چهار شرکت‌کننده در رشته قرائت تقلیدی از منشاوی به مرحله نهایی راه یافته بودند که یکشنبه31 اردیبهشت ماه رقابت خودشان را به اتمام رساندن و روز دوشنبه نیز شاهد رقابت فینالیست‌های رشته قرائت تقلیدی از عبدالباسط بودیم که تعداد آنها پنج نفر بود.
    سه شنبه دوم خردادماه، رقابت متسابقان در رشته آخر یعنی قرائت تقلیدی از مصطفی اسماعیل پخش شد که بدین ترتیب شاهد آخرین رقابت در این دوره از مسابقه تلویزیونی اسراء بودیم.
    همچنین این برنامه از ساعت 21 شب از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن می‌رود و قرار است در برنامه‌ای مجزا اختتامیه آن پخش و از نفرات برتر تجلیل می‌شود.
    داوری آزمون انتخابی کاروان قرآنی اعزامی به حج 96 انجام می‌شود
    هر ساله برای اجرای برنامه‌ها و محافل قرآنی در موسم حج تمتع، کاروانی متشکل از قاریان و حافظان برجسته و گروه های تواشیح تحت عنوان کاروان قرآنی نور به کشور عربستان اعزام می‌شوند که برای انتخاب اعضای اعزامی، آزمونی برگزار می‌شود که در نهایت افرادی که معدل بالاتر را آورده‌‌اند، انتخاب می‌شوند.
    آزمون انتخابی حج 96 طی روزهای 26 و 27 اردیبهشت‌ماه در محل مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که از قاریان شرکت‌کننده، یک تلاوت تحقیق و یک تلاوت ترتیل ضبط شد.
    مقررات داوری و ارزیابی این تلاوت‌ها با حضور اساتید بزرگ پنجم و ششم خردادماه برگزار می‌شود و پس از جمع‌بندی نتایج، تصمیم‌گیری درخصوص تعیین 20 نفر از اعضای کاروان نور، اواسط ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.
    تبیین برنامه‌های شبکه قرآن سیما در ماه رمضان
    در روز سه شنبه دوم خردادماه، نشست خبری محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با محوریت تبیین برنامه‌های شبکه قرآن و اعلام جزئیات طرح ملی قرآنی «بشارت 1451» با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات شبکه قرآن و معارف سیما برگزار و از پوستر طرح رونمایی شد.
    محمدزاده گفت: در ماه رمضان، مجموعا 25 عنوان برنامه در ماه رمضان از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن خواهد رفت. با توجه به اینکه یکی از بهترین لحظات ماه رمضان لحظات اذان‌گاهی است، سعی شده برای تهیه این برنامه‌ها از بهترین برنامه‌سازان شبکه استفاده شود و همچنین دیگر برنامه ها مانند ضیافت الهی، ماه نشان، پخش تلاوت‌های ناب و غیره در ایام  ماه رمضان با برنامه ریزی به روی آنتن می‌رود.
    مدیر شبکه قرآن سیما به طرح 1451 نیز اشاره کرد و افزود: در آستانه برگزاری یازدهمین دوره طرح 1451 و ورود به دهه دوم این طرح ملی قرآنی هستیم. سعی کرده‌ایم در آغاز دهه دوم ویژگی‌های خاصی برای آن در نظر گرفته شود، همچنین در این دوره سطح فراگیری طرح، بالاتر رفته و مخصوصا در عرصه مشارکت شبکه‌های استانی شاهد یک اتفاق فوق‌‌العاده خواهیم بود. جشن پایان دوره زبان‌پژوهی قرآن طرح بشارت حکیم برگزار شد.
    از دیگر رویدادهای خبری در هفته گذشته، برگزاری جشن پایان‌ دوره زبان‌پژوهی قرآن، طرح  بشارت حکیم،  دوره مترجمی قرآن با حضور اساتید قرآن و قرآن‌پژوهان، اساتید حوزه و دانشگاه‌ها، مدیران کشوری و شهرداری در فرهنگ‌سرای رسانه بود.
    هدف از برگزاری این دوره‌ها تربیت مدرسان بشارت حکیم بود که در دوره زبان‌پژوهی قرآن حکیم، طرح بشارت حکیم، دوره مترجمی قرآن است.
    نشست بررسی مسابقات قرآن مالزی با حضور «حامد علیزاده» در ایکنا 
    در عصر اولین روز از خرداد ماه، نشست بررسی پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی با حضور «حامد علیزاده» نماینده کشورمان و دارنده رتبه نخست این دوره در رشته قرائت، در سالن همایش‌های خبرگزاری ایکنا برگزار شد و وی به بیان  جزییات ناگفته از مسابقات مالزی پرداخت.
    اختتامیه مرحله شهرستانی مسابقات قرآن شمیرانات برگزار شد
    مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قران کریم مرحله شهرستانی در شهرستان شمیرانات شامگاه دوشنبه اول خردادماه در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مجید کیایی، مدیر اداره اوقاف شهرستان شمیرانات برگزار شد.
    در این بخش از سه برگزیده رشته های قرائت، ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، اذان و دعاخوانی در دو بخش بانوان و آقایان تجلیل شد.
    اعلام اسامی نفرات برتر مسابقات قرآن ترکیه
    روز چهارشنبه، سوم خردادماه، مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه با «حضور رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور در مرکز کنگره و فرهنگ ملی «بش تپه» واقع در شهر «آنکارا» برگزار شد. در بخشی از این مراسم نیز با اعلام نام نفرات برتر این مسابقات از آنان تجلیل به عمل آمد.
    در رشته قرائت قرآن کریم «حبیب دوه جی» از ترکیه مقام نخست، «سید مصطفی حسینی» نماینده کشورمان رتبه دوم و «محمد روزقون» از کشور اندونزی مقام سوم را کسب کرد.
    در بخش حفظ کل نیز «عمر الزعبی» نماینده اردن رتبه نخست، «فاروق شاهین» از ترکیه مقام دوم و فارس «محمدبنقاسم الأعجم» از یمن رتبه سوم را به دست آورد.
    این مسابقات که با شرکت 120 متسابق از 62 کشور جهان، 29 اردیبهشت ماه به طور رسمی آغاز شده بود، سوم خرداد ماه، با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.
    نخستین دوره مسابقات قرآن شرکت صنایع شیر ایران برگزار شد
    بنابراین گزارش، نخستین دوره مسابقات کشوری حفظ، قرائت و ترتیل قرآن‌ کریم شرکت صنایع شیر ایران، 1200نفر در مسابقه کتبی و 74 نفر در قرائت حفظ و ترتیل  طی  روزهای سوم و چهارم خردادماه در شرکت تولیدی شیر برگزار شد.
    برگزاری پنجمین نشست تخصصی «با یاوران وحی»در  ایکنا
    همچنین در رویدادهای مهم هفته در بخش موسسات قرآنی می‌توان به برگزاری پنجمین نشست تخصصی «با یاوران وحی» که به معرفی مؤسسه مهد قرآن اشاره کرد که یکم خرداد ماه با حضور سیدمحمود چاوشی، مدیر این مؤسسه، محمود کریمی، معاون آموزش و عضو هیئت علمی مؤسسه، مسعود تهرانی‌فرجاد، معاون تخصصی کودک و نوجوان، محسن خیری، معاون امور استان‌ها، جواد فومنی‌الحائری، مدیر مهد قرآن استان تهران و رحمت‌الله سلمان ماهینی، مدیر روابط عمومی و مسئول پایگاه‌ اطلاع‌رسانی در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
    طی این جلسه به معرفی مؤسسه و دستاوردهای 25 سال فعالیت خادمی قرآن،  آموزشی جامع قرآن و عترت(ع)، آزمون سراسری و سالانه حفظ کل قرآن کریم همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی»، آموزش تخصصی کودکان و انعکاس فعالیت‌های دفاتر استان‌ها و شعب شهرستان‌ها پرداخته شد.
    محفل قرآنی در آمادگاه ناوگان جنوب نیروی دریایی
    براساس این گزارش، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، محفل انس با قرآن، با حضور هیئت رئیسه آمادگاه ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمع کثیری از کارکنان در نمازخانه الهادی(ع) این آمادگاه برگزار شد. در این مراسم معنوی، ابتدا جنگجو از قاریان پایور نیروی دریایی راهبردی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و سپس ناو علی محمودی، نفر اول جشنواره قرآنی کارکنان وظیفه نیروی دریایی راهبردی و نیز از قاریان جوان استان خوزستان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت