نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

یک ضرورت انکارناپذیر برای کشوری با پیشینه تاریخی چند هزارساله

عصر نمایشگاه: هر ساله در تمامی کشورهای صاحب صنعت نمایشگاهی دنیا، نمایشگاههایی به منظور ترویج صنعت سفر و گردشگری برگزار می گردد که به عنوان ابزاری مناسب جهت به رخ کشیدن داشته های فرهنگی، تاریخی، طبیعی یا صنعتی آن کشور به کار گرفته می شوند.

یک ضرورت انکارناپذیر برای کشوری با پیشینه تاریخی چند هزارساله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ، برخی از این کشورها این نمایشگاه را برای معرفی سوابق تاریخی خود برپا می نمایند و بعضی دیگر تلاش در ارائه دستاوردها و تلاشهای چند دهه اخیر جامعه خود در جهت پیشرفت و توسعه دارند، ولی در هر صورت همگی تا حد امکان و تا جاییکه ظرفیت تاریخی شان اجازه دهد (و یا حتی فراتر از ظرفیت واقعی) نقبی به گذشته خود می زنند و آنچه را که از گذشتگان برایشان به میراث باقی مانده با تبلیغات بسیار به سایر جوامع معرفی می نمایند.
    شناساندن ظرفیتهای توریستی در کشورهایی که در این زمینه موفق عمل نموده اند موجب شده است تا صنعت گردشگری به یکی از مهمترین و یا حتی در بعضی، به اصلی ترین منبع درآمدهای ارزی این کشورها بدل شود. ولی آنچه در این بین مسلم و مسجل است اینکه این کشورهای موفق، در شناسایی و یافتن پتانسیلهای گردشگری سرزمین خود صحیح عمل نموده و در شناساندن آنها به سایر کشورها نیز از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده اند و در راستای این حرکت خود از نمایشگاهها نیز به عنوان یک ابزار بسیار مهم که در سطح بین المللی رسماً پذیرفته شده اند بهره می جویند.
    در کشوری همچون ایران که تنها سابقه تاریخی و فرهنگی تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان با آن برابری میکند هنوز اهمیت برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری در حدود لازم و مکفی برای بسیاری از دست اندر کاران این صنعت عیان نشده و یا به تعبیری میتوان گفت که تاکنون ابزار و امکان لازم برای شکل گیری گسترده آن مهیا نبوده است.
    همواره نام کشورهایی مانند ایران، یونان، مصر، چین و ایتالیا یادآور تمدنهای باستانی و قدرت و عظمت این تمدنها در دورانی هستند که هنوز شالوده هشتاد درصد کشورهای فعلی جهان پی ریزی نشده بود. لیکن متاسفانه میزان موفقیت کشور ما در ارائه و معرفی تمدن کهن خود در مقایسه با چهار کشور دیگر به هیچوجه قابل مقایسه نیست و گویی اهمیت آن نادیده انگاشته شده است و اکثریت مردم ما اصولا نمیدانند که ورود جهانگردان به کشورمان حداقل از لحاظ اقتصادی چه منافع و درآمدی را نصیبشان می کند. این در حالی است که کشور ایران به جهت تنوع اقلیمی و زیستی جزو 5 کشور برتر جهان و از نظر تاریخی و فرهنگی بین ١۰ کشور برتر دنیا قرار دارد. به عبارت دیگر از نظر جاذبه های توریستی کشورمان جزو ١۰ کشور برتر دنیاست.
    بازدهی اقتصادی ورود گردشگر به کشورها آنقدر بالاست که همانگونه که ذکر شددر بعضی ازکشورها صنعت گردشگری به اصلی ترین منبع کسب درآمدهای ارزی بدل شده است. ورود هر یک نفر توریست به کشور برای حداقل... رسته کاری ایجاد اشتغال می نماید. این یک واقعیت ثابت شده و انکار ناپذیر است که ورود گردشگر به هر کشوری مساوی است با ورود ارز و اشتغالزایی در آن کشور.
    این یک حقیقت اثبات شده و پذیرفته شده است که صنعت گردشگری حداقل از بعد اقتصادی عامل پیشرفت کشورها و ایجاد رقابت در درون ساختار اقتصادی آنهاست. پس حال که کشور ما ظرفیت و پتانسیل جذب اینچنین درآمدی را دارد، ضروری است تا زمینه و امکانات آن نیز فراهم گردد تا موضوع پذیرش گردشگر به یک معضل تبدیل نشود. هر یک روز تعلل در این خصوص یعنی امتناع کردن از کسب درآمد از منابع و استعدادهای تاریخی و فرهنگی. هم اینک صنعت گردشگری به عنوان یکی از ٣ صنعت مهم و درآمدزا پس از صنایع نفت و خودرو سازی قرار دارد. هر چند که پیش بینی میشود تا کمتر از دو دهه دیگر، از لحاظ درآمد زایی مقام نخست را به خود اختصاص دهد.
    برپایی نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری و هتل داری ایران در حقیقت این فرصت را برای تمامی سازمانها، اتحادیه ها، تشکل ها، شرکتها و همچنین افرادی که به نوعی در ارتباط با این صنعت هستند ایجاد نموده تا امکان معرفی و ارائه توانمندیها و امکانات خود را هم به عموم مردم و هم به موسسات و سازمانهای مرتبط بدست آورند.
    نمایشگاه بین المللی گردشگری وصنایع وابسته  تنها رویداد رسمی نمایشگاهی کشورمان در حوزه صنعت گردشگری و هتل داری است که در تقویم سازمان جهانی گردشگری WTO به ثبت رسیده و مورد تأیید و توجه سازمان مذکور است . هرساله اسامی شرکت کنندگان در این نمایشگاه از سوی برگزارکننده در اختیار WTO قرار میگیرد و حضور در آن به عنوان یک رکورد از سوی سازمان فوق الذکر در سوابق شرکت کنندگان ثبت میشود. بعلاوه این نمایشگاه تنها نمایشگاه در حوزه صنعت گردشگری و هتل داری در تهران است که مجوز قانونی سازمان توسعه تجارت را دارا میباشد.
    بدیهی است گردشگری و هتل داری لازم و ملزوم یکدیگرند و تقویت هر یک از این دو لازمه توسعه و پیشرفت دیگری است. هتل داری در خدمت سفر و گردشگری است و گردشگری نیز نیازمند هتل داری مطلوب و توانا است. از سوی دیگر گستره صنایع و خدمات مرتبط با هتل داری آنقدر وسیع و بزرگ است که می توان گفت این صنعت از بیشتر شاخه های صنایع و خدمات بهره و سهمی را برده است. پروفایل کالایی نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته که در سطور بعدی قابل ملاحظه است گستردگی و فراگیربودن صنایع و خدمات مرتبط با صنعت هتل داری را نشان می دهد.

    اهـداف بــرگـزاری نمـایشگـاه

    :: آشنایی و معرفی داشته ها ، امکانات و ظرفیت های کشور در دو حوزه گردشگری و هتل داری.

    :: شناسایی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در این دو حوزه، ترغیب و تشویق افراد، شرکتها و موسسات به ورود و فعالیت در این دو بخش و وادار نمودن سازمانهای دولتی متولی گردشگری به حمایت و مساعدت از دست اندرکاران صنعت مذکور.

    :: ایجاد زمینه های مناسب بمنظور بهره گیری از ظرفیت های گردشگری و ایجاد اشتغال در کشور که ناشی از فعل و انفعالات گردشگری است و بهره مندی از سطح بسیار بالای درآمدزایی صنعت گردشگری.

    :: فراهم نمودن بسترهای لازم جهت ورود گردشگر به کشور و یافتن راهکارهای لازم بمنظور رفع موانع موجود تا حد امکان و با در نظر گرفتن معیارها و شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور.
    :: با توجه به اینکه صنعت گردشگری سومین صنعت درآمدزا در جهان محسوب میشود یکی از مهمترین اهداف این نمایشگاه، ارتقاء جایگاه صنعت توریسم و ایجاد فرهنگ پذیرش گردشگر در جامعه است به گونه ای که از گردشگر گریزی اجتناب شود و تا حدی از وابستگی به درآمدهای نفتی فاصله گرفته شود.


    :: آشنایی عموم مردم با سازمان ها، انجمن هاو نهادهای متولی امر گردشگری و ارائه انتظارات ایشان به مسئولین و متقابلاً پاسخگویی مسئولین به خواسته ها و مشکلات موجود در این زمینه.

    :: آشنایی دست اندرکاران با نوآوری ها و ظرفیت های موجود در عرصه بین المللی و تلاش برای رسیدن به استانداردهای جهانی.

    :: آشنایی با مشکلات و کاستی های موجود در مراکز اقامتی و هتل ها و یافتن راهکارهای ممکن برای مرتفع نمودن آنها.

    :: آشنایی با چگونگی مدیریت موفق هتل های دنیا و بکارگیری روش های بهسازی و استانداردسازی هتل ها بمنظور رفع معضلات آنها.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت