درخشش تایوانی ها در نمایشگاه «کامپیوتکس»

عصر نمایشگاه- امسال تایپه تایوان برای سی و هفتمین بار میزبان «کامپیوتکس»، دومین نمایشگاه بزرگ رایانه در جهان پس از CeBIT و بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با فناوری در آسیا بود.

درخشش تایوانی ها در نمایشگاه «کامپیوتکس»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایران آنلاین، رویدادی 5 روزه که بر 5 موضوع ابتکار و نوآوری در تکنولوژی از جمله هوش مصنوعی و روباتیک، نوآوری و استارتاپ‌ها، راهکارهای تجاری، اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و نیز بازی و واقعیت مجازی تأکید ویژه داشت و در آن کمپانی‌های صاحبنام همچون اینتل، مایکروسافت، AMD، NVIDIA و... در کنار کمپانی‌های مطرح تایوانی همچون ایسر و ایسوس حضور یافتند.
    از روبات تا سلامت و هنر
    نمایشگاه کامپیوتکس تایوان از سال 1981 تاکنون هرسال با همکاری (TAITRA) انجمن توسعه تجارت خارجی و نیز مجمع رایانه تایپه به عنوان بخش خصوصی (TCA) در تایپه برگزار شده و امسال نیز این رویداد از 30 مه تا 3 ژوئن(9 تا 13 خرداد) با حضور 1600 شرکت‌کننده از 26 کشور و 272 استارتاپ از 23 کشور برپا شد.
    در کنار کمپانی‌های بزرگ و صاحبنامی که در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود را ارائه دادند، امسال نام مؤسسه تحقیقات تکنولوژی صنعتی تایوان (ITRI) خوش درخشید چرا که شاهد ارائه محصولاتی نوآورانه و بی‌نظیر از این مؤسسه بودیم. روبات شطرنج باز یکی از شگفتی‌های کامپیوتکس امسال بود که توسط محققان این مؤسسه طراحی شده است؛ روباتی شطرنج باز با هوش مصنوعی و ذکاوت بالا که می‌تواند مهره‌های شطرنج را کاملاً شبیه به انسان حرکت دهد و در پس هر حرکت نیز فکری وجود دارد. این روبات حتی می‌تواند درک کند چه مقدار قهوه در فنجان شما باقی مانده تا در صورت لزوم فنجان را دوباره پر از قهوه کند.البته هیچ برنامه ای برای فروش چنین روباتی وجود ندارد چرا که قیمت آن به طرز تمسخرآمیزی بالا خواهد رفت و شاید کمتر کسی حاضر به پرداخت این رقم شود. این مؤسسه تحقیقاتی نه تنها در حوزه روبات‌ها فعالیت مناسبی داشته بلکه به حوزه سلامت نیز وارد شده و وسیله‌ای را در نمایشگاه کامپیوتکس به نمایش گذاشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ وسیله‌ای که قابلیت اندازه‌ گیری میزان بقایای آفت کش‌ها روی میوه‌ها و سبزی ها را دارد. تنها کافی است میوه وانواع سبزی را در یک ظرف آب بریزید و از این وسیله که با یک اپلیکیشن ویژه کار می‌کند بخواهید میزان آفت کش‌ها را مشخص کند. این وسیله تا زمان پاک شدن کامل آفت کش‌ها از روی میوه کاملاً ساکت می‌ماند ولی به محض اینکه دریابد دیگر اثری از این مواد مضر بر سطح میوه یا سبزی ها باقی نمانده، از طریق اپلیکیشن به کاربر اطلاع می‌دهد. این وسیله در نمایشگاه بسیار مورد توجه قرار گرفت و انتظار می‌رود بسرعت بازار تقاضای بالایی در محل‌های مختلف از جمله مؤسسات و مدارس داشته باشد و به صورت انبوه و تجاری تولید شود.
    در این نمایشگاه از واقعیت مجازی در زمینه هنر نیز استفاده شد. موزه National Palace به یکی از تابلوهای نقاشی مربوط به قرن سیزدهم که حال و هوای پاییز دارد و کوه‌های Ch’iao و Hua تایوان را به تصویر کشیده، توسط واقعیت مجازی جان بخشید. کاربر با استفاده از هدست واقعیت مجازی و هدفون می‌تواند به زمان نقاشی یعنی قرن سیزدهم و نیز محل نقاشی یعنی این رشته کوه‌ها برود. در طول این سفر یک راوی نیز داستان خلق این نقاشی را روایت می‌کند و به این ترتیب یک سفر مجازی به دنیای هنر صورت می‌گیرد. اگر چه این سفر مجازی بشدت مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت ولی هنوز خبری مبنی بر فراگیر شدن این فناوری در دنیای هنر به گوش نرسیده است.
    تایوانی‌ها در این نمایشگاه نوآوری‌های دیگری هم داشتند و یک دستکش ویژه ارائه دادند که می‌تواند زبان اشاره نابینایان و ناشنوایان را از طریق یک اپلیکیشن به کلمه تبدیل کند چراکه گاه عدم درک مردم معمولی از زبان اشاره، می‌تواند برای این افراد دردسرساز شود. این دستکش فعلاً در مرحله آزمایشی قرار دارد ولی گفته می‌شود تا پایان سال‌جاری میلادی راهی بازار خواهد شد.ORii نیز یکی دیگر از شگفتی‌های این نمایشگاه بود که توسط مؤسسه ITRI ارائه شد؛ یک هدست بلوتوثی ویژه که کاربر آن را همچون انگشتر به انگشت می‌کند و وقتی تماس تلفنی برقرار می‌شود، کاربر برای پاسخ دادن تنها کافی است انگشت خود را رو‌به‌روی گوش خود قرار دهد. ORii با استفاده از انتقال استخوانی، صدا را به گوش کاربر می‌رساند. باید گفت که هرچند این موضوع عجیب به نظر می‌رسد ولی این نوآوری کاملاً انجام‌شدنی است.
    دنیای بازی فناورانه
    نمایشگاه سالانه کامپیوتکس را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال برای کامپیوترهای خانگی، لپ‌تاپ و... بویژه برای بازی‌های رایانه‌ای دانست چرا که بسیاری از کمپانی‌ها به دنبال ارائه تازه‌ترین محصولات خود هستند. ایسوس یکی از این کمپانی‌ها بود که از یک لپ تاپ ویژه بازی‌های سنگین 2699 دلاری با نام Asus ROG Zephyrusدر این نمایشگاه رونمایی کرد؛ لپ تاپی که آن را باریک‌ترین لپ تاپ بازی دنیا می‌نامند چرا که ضخامت 17.9 میلیمتری و پردازنده نسل هفتم Core i7-7700HQ اینتل دارد همچنین حداکثر 24 گیگابایت رم DDR4 و حداکثر یک ترابایت حافظه M.2 PCIe SSD از جمله امکانات این لپ تاپ است.کمپانی ایسوس امسال همچنین از باریک‌ترین لپ تاپ قابل تغییر جهان به نام Asus ZenBook Flip S رونمایی کرد. یک لپ تاپ با صفحه نمایش لمسی 13.3 اینچی و 4k که پردازشگر اینتل i7 و تنها 10.9 میلیمتر ضخامت و 1.1 کیلوگرم وزن دارد. در نمایشگاه امسال واقعیت مجازی و هدست‌های واقعیت مجازی(VR) نقشی اساسی ایفا کردند. درواقع مایکروسافت هم به دنیای بازی وارد شد و در این نمایشگاه از یک هدست ویژه ویندوزی Windows Mixed Realityرونمایی کرد که با کمک کمپانی‌هایی همچون Acer, ASUS, Dell, HP و نیز لنوو طراحی شده و قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی، این هدست‌های ویندوزی که با پلتفرم واقعیت مجازی کار می‌کنند تجارب جدیدی در دنیای ویدئوها، سرگرمی و... ایجاد کنند. این هدست قرار است دنیای مجازی و واقعی را ترکیب کند تا محیط‌ های جدیدی ایجاد شود و اشیای واقعی و مجازی در یک لحظه با یکدیگر همزیستی داشته باشند.
    در دنیای کیبوردها تاکنون انقلاب چندان گسترده‌ای را شاهد نبوده‌ایم ولی با Flaretech Prism Switches که در نمایشگاه کامپیوتکس ارائه شد شاهد یک کیبورد ضد آب هستیم که همه کلیدهای آن را می‌توان کاملاً جدا کرد بدون اینکه صدمه ای ببینند. این کلیدها همچنین می‌توانند میزان فشار انگشت و نگه داشتن کلیدها را نیز اندازه‌ گیری کنند که به این ترتیب یکی از بهترین و بی‌عیب‌ترین کیبوردها برای بازی خواهد بود. همچنین امسال کیبورد دیگری با نام HyperX Alloy FPS Pro ارائه شد که کاملاً سبک و قابل حمل است و قیمت بالایی هم ندارد.
    نت بوک 9 سامسونگ که هیبریدی دو در یک ساخته شده است و ماوس Corsair که سه واژه وایرلس، شارژ شدن و ماوس پد را معنای دیگری بخشیده و با سخت افزاری ویژه کار می‌کند نیز از دیگر تازه‌های این نمایشگاه بودند.Logitech نیز از ماوس‌هایی ویژه به نام‌هایMX Master 2S و MX Anywhere 2Sرونمایی کرد که این ماوس‌ها نه تنها عمر باتری طولانی تری دارند بلکه از قابلیت کلیک و ردگیری بسیار دقیق‌تری هم برخوردارند و با یک نرم‌افزار مولتی پلتفرم کار می‌کنند.
    جوایزی برای برترین‌ها
    نمایشگاه کامپیوتکس امسال نیز همچون سال گذشته غرفه‌هایی به نام SmarTEX, InnoVEX, iStyle, Gaming & VR داشت و به عنوان مثال در غرفه InnoVEX، 272 استارتاپ، شتاب دهنده و مراکز پرورش ایده را از 23 کشور جهان از جمله تایوان، چین، کره، فرانسه، امریکا، سنگاپور، هنگ کنگ، دانمارک و هند را گردهم جمع کرد. در کامپیوتکس امسال همچنین هیأت داوران 77 محصول و طرح را به عنوان برنده اعلام کردند که از آنها می‌توان به روباتASUS Zenbo اشاره کرد که نه تنها می‌تواند به دنبال دستور غذایی بگردد و به صورت آنلاین خرید کند بلکه توانایی دارد تا آواز بخواند، عکس خانوادگی بگیرد، قصه گویی کند و کنترل وسایل دیجیتال خانه را به عهده بگیرد. از طرح‌هایی که جایزه امسال را به خود اختصاص دادند می‌توان به Rockstar سیستم تقویت صدای قابل حمل برای خلق موسیقی‌های برتر، اسپیکرهای TwinS از گروه تکنولوژی TPV، نت بوک 15Gaming و ماوس EpicGearMorphAX با سنسورهای نوری و لیزری اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت