رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد خبر داد

برگزاری پنجمین دوره از نمایشگاه‌های «آی‌فود» با رویکرد علمی

عصر نمایشگاه- رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد از برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه های آی فود و هیجدهمین دوره از نمایشگاه صنایع غذایی در مشهد در شهریور ماه سال جاری خبر داد.

برگزاری پنجمین دوره از نمایشگاه‌های «آی‌فود» با رویکرد علمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، منطقه خراسان شریعتی مقدم ظهر امروز در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: نوآوری در نمایشگاه های بین المللی اهمیت زیادی پیدا کرده و این امر در دنیا نیز مورد توجه قرار گرفته است. این امر باعث می شود محققین از این فرصت استفاده بهینه کرده و جذب سرمایه گذار داشته باشند.

    وی ادامه داد: این مساله باید در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر این مساله به صورت منسجم دنبال شود، فرصت های اقتصادی بهتری را برای ما ایجاد خواهد کرد. قرار شده نمایشگاه «مشهد آی فود» امسال از چند جهت مورد توجه قرار گیرد. یکی مساله اطلاعات است که فعالیت های کاربردی خوبی که نتوانسته به صنعت اتصال یابد، در آن نمایش داده شود. بخش نوآوری نیز می تواند با تحقیقات انجام شده به کمک ما آید.

    شریعتی مقدم بیان کرد: در سال 2018 قرار است نخستین نمایشگاه آی فود به صورت بین المللی برگزار شود. سال گذشته در این نمایشگاه 295 شرکت کننده داشتیم. حدود 70 مورد از این شرکت کنندگان از کشورهای خارجی بودند. در آن دوره بالغ بر 600 بازدید کننده از نمایشگاه بازدید داشتند و امیدواریم امسال نیز شرکت کنندگانی از خارج از کشور داشته باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین امید داریم حجم مناسبی از بازدید کنندگان اروپایی نیز در این نمایشگاه حضور یابند. ما خیلی از اینکه بتوانیم با نهادهای علمی و متولیان بخش نوآوری در صنعت غذا در قالب این نمایشگاه همکاری داشته باشیم، استقبال می کنیم. در همین جهت آمادگی این امر وجود دارد که یک وبسایت دوزبانه برای این رویداد راه اندازی شود. همچنین می توان فضا و امکانات مناسب برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفت. علاوه بر این می توان فن بازارهایی در قالب این نمایشگاه برگزار کرد.

    شریعتی مقدم تصریح کرد: اتاق بازرگانی به عنوان متولی نخستین رخداد صنعت غذا، اطلاعات و کارآفرینی قرار است آخرین دستاوردهای صنعت غذا را در این نمایشگاه عرضه کرده و آن را در معرض داوری قرار دهد. این اقدامات در نمایشگاه بین المللی مشهد عرضه خواهد شد. هدف ما انجام فعالیت های نوآورانه و علمی است تا بتوان این مسایل را به صاحبان صنایع ارایه داد. همچنین باید بتوان تجربیات علمی را به صاحبان سرمایه و صنعت ارایه کرد و این اطلاعات را در قالب یک بانک اطلاعاتی تجمیع کنیم.

    رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد افزود: تمام بخش های دست اندرکار بخش کشاورزی در این موضوع مشارکت خواهند داشت. هر کدام از این بخش ها می توانند فعالیت های خود را نیز عرضه کنند.

    وی اظهار کرد: این پنجمین دوره از سری نمایشگاه های آی فود خواهد بود که با حضور 300 شرکت کننده برگزار می شود. پیش بینی می شود 400 میهمان خارجی داشته باشیم. 5 سالن در نمایشگاه بین المللی مشهد به متراژ 8500 متر در قالب 17 هزار متر مربع جانمایی خواهد شد. هر دوره این نمایشگاه 45 درصد نسبت به سال های قبل رشد داشته اما با توجه به رکود اقتصادی شاید این رشد کمتر باشد.

    رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به عنوان کرد: حدود 260 شرکت کننده این دوره داخلی و سایرین خارجی خواهد بود.

    وی افزود: سعی شده در این دوره با برگزاری سمینارهای علمی فضای نمایشگاه را علمی تر کنیم. امسال این دوره ها به صورت مشترک با آلمانی ها برگزار می شود. در این نمایشگاه از کشورهای آلمان، چین، ایتالیا و... حضور دارند. همچنین قرار است بخش های علمی استان مانند دانشگاه ها، پارک علم و فناوری، مراکز رشد و... نیز در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

    شریعتی مقدم با بیان اینکه در بخش بازرگانی یکی از وظایف ما دعوت از خریداران بالقوه است، گفت: یکی از انتقادات ما به نمایشگاه های داخلی گسترده نبودن دعوت های بین المللی است. ما انتظار داریم در این نمایشگاه از امکانات بالقوه کشور برای حضور هر چه بهتر مشتریان بین المللی استفاده کرد. در حال حاضر عمده صادرکنندگان نمونه ما از بخش غذا هستند و این نشان می دهد ظرفیت زیادی در این حوزه وجود دارد.

    وی تصریح کرد: با کمیسیون گردشگری نیز در اتاق مذاکره خواهیم داشت تا بتوانند تسهیلاتی برای حضور بیشتر این مشتریان ارایه کنند.

    شریعتی مقدم با اشاره به لایحه تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اگر ادغام یک وزارتخانه با وزارتی دیگر منجر به چابک تر شدن سیستم شود، مفید خواهد بود اما اینکه دو وزارتخانه ادغام شود و سپس دوباره تفکیک شود، کار درستی نیست. در هر دو حالت این مساله موثر نیست. باید به سمتی رفت که در ساختارهای دولتی فرایند چابک شدن دیده شده و بار مالی کشور سبک تر شود. با این حال تفکیک وزارتین می تواند به تخصصی تر شدن فعالیت ها کمک کند.

    وی ادامه داد: در هر صورت ما در حوزه بازرگانی ضعف داریم. کشورهای پیشرفته در این حوزه مبادلات بالایی دارند. کشور ما از نظر موقعیت منطقه ای وضعیت مناسبی دارد و تسهیل تجارت می تواند به ایجاد منافع برای کشور کمک کند. به عنوان نمونه مساله تسهیل ورود موقت کالا برای صادرات می تواند ظرفیت های زیادی را بالفعل کند.

    قرار است این نمایشگاه از 2 تا 5 شهریور ماه در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت