نمایشگاه فرهنگ ایران در بمبئی برپا می‌شود

عصر نمایشگاه- انه فرهنگ کشورمان در بمبئی و دانشکده پارسیان هند، نمایشگاه مشترک با موضوع فرهنگ ایران برپا خواهند کرد.

نمایشگاه فرهنگ ایران در بمبئی برپا می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه » به نقل از  اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی زارع‌بی‌عیب، مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی هند مهر مستر موس، رییس دانشکده زرتشتیان هند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

    در این جلسه خانم مهر مستر موس، گفت: فرهنگ ایران‌زمین در طول تاریخ همیشه در جایگاه والا قرار گرفته است و هر جهانگردی که به ایران سفر می‌کند و از ابنیه‌های تاریخی همچون تخت جمشید، پرسپولیس و ... دیدن می‌کند، به این مهم پی می‌برد.

    وی افزود: پارسیان زیادی در هند زندگی می‌کنند و بسیاری از باغ‌ها (محل مسکونی پارسیان) نیز از معماری ساختمان‌های باستانی ایران اقتباس شده است.

    مهر مستر موس ادامه داد: دانشکده زرتشتیان دارای کتابخانه عمومی است که کتب فارسی نیز در آن وجود دارد و علاقمندیم که شمار کتب فارسی را نیز افزایش دهیم.

    وی سپس ضمن اشاره به همکاری‌های بین دانشکده زرتشتیان و خانه فرهنگ ایران در بمبئی گفت: در زمان گذشته قراردادی در خصوص چاپ کتاب با خانه فرهنگ ایران بسته شد که متأسفانه پس از گذشت مدتی فراموش شده است. علاوه بر این توافقاتی در مورد چاپ کتابی در مورد فرهنگ ایران زمین به زبان انگلیسی حاصل شده بود که این پروژه نیز نیمه‌تمام باقی مانده است و امیدواریم تا این موارد محقق شود.

    در ادامه زارع‌بی‌عیب، وابسته فرهنگی کشورمان در بمبئی نیز گفت: هر جهانگردی با سفر به ایران و مشاهده ابنیه‌های تاریخی آن همچون تخت جمشید، ارگ بم و ... از دیدن این آثار احساس شگفتی می‌کند و درمی‌یابد که ایران کشوری باستانی و با فرهنگ کهن و مردمانی فرهیخته و صاحب اندیشه است. همین امر باعث سفرهای متعدد آنان می‌گردد. البته افرادی که در سال‌های اخیر وارد ایران شده باشند، تحولات عظیم معماری که برگرفته از فرهنگ ایرانی است را درخواهند یافت.

    وی ادامه داد: علاوه بر ابنیه‌های تاریخی و کهن، آثار منحصر به فرد هنرمندان ایرانی در رشته‌هایی همچون منبت‌کاری، فلزکاری، تذهیب و ... باعث تحسین همه بازدیدکنندگان شده است. آثاری همچون میناکاری، سفالگری و ... از گذشتگان به یادگار مانده است و امروزه نیز هنرمندان چیره‌دست به خلق آثار زیبا می‌پردازند.

    زارع‌بی‌عیب افزود: خانه فرهنگ ایران در بمبئی علاقمند است تا با همکاری دانشکده زرتشتیان تحقیقاتی در مورد آثار و ابنیه تاریخی به ویژه زمان‌های قبل و نیز دوره صفوی انجام دهد.

    در پایان این دیدار مقرر شد؛ با توجه به ارتباطات بسیار مناسب نمایندگی فرهنگی ایران و پارسیان بمبئی هند، اقداماتی برای برپایی نمایشگاهی در خصوص فرهنگ ایران انجام پذیرد.

    همچنین توافق شد تا ضمن معرفی این دانشکده زمینه حضور دانشجویان و اساتید ایرانی برای تحقیقات و فرصت مطالعاتی در دانشکده زرتشتیان فراهم آید. در ادامه نیز چاپ کتبی در زمینه تاریخ فرهنگ ایران از گذشته تاکنون نیز برنامه‌ریزی شد.

     

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت