در پنجمین نمایشگاه بین المللی معادن، صنایع معدنی، فراوری مواد معدنی، تجهیزات وابسته کرمان عنوان شد؛

صنعت مس ایران پس از برجام جان دوباره گرفت

عصر نمایشگاه- مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه امروز شرکت های معدنی کشور از بحران عبور کرده اند گفت: با همت دولت یازدهم که بر مبنای تدبیر اداره کشور را به عهده گرفت و در حقیقت پس از برجام صنعت مس ایران جان دوباره گرفت.

صنعت مس ایران پس از برجام جان دوباره گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، احمد مرادعلیزاده یکشنبه شب در حاشیه افتتاح پنجمین نمایشگاه بین المللی معدن،صنایع معدنی ، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته افزود: طی سالهای گذشته مشکلات متعددی گریبانگیر شرکت ملی صنایع مس ایران شده بود که مهمترین آنها تحریم خرید و فروش مس و همچنین رکود جهانی بود.
    وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی ادوار گذشته طرح های توسعه ای که عجولانه و بدون مطالعه و کار کارشناسی شروع شد نیز مشکلات عدیده ای را برای این شرکت پدید آورد و وضعیت نیروی انسانی هم متاثر از این اتفاقات دچار نوساناتی شد.
    مرادعلیزاده با تاکید بر اینکه مهمترین موضوعی که اثرات منفی بر روی این شرکت گذاشت، تحریم بود اظهار کرد: آخرین تحریمی که در زمینه منع خرید و فروش مس ایجاد شد در جولای سال 2013 اتفاق افتاد که در آن از شرکت ملی صنایع مس ایران به طور مشخص نام برده شده بود.
    وی با اشاره به اینکه این تحریم با رکود جهانی فلزات و نفت همزمان شد خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پشتیبانی که در مجموعه دولت تدبیر و امید از صنعت مس کشور صورت گرفت، شرکت ملی صنایع مس توانست رفته رفته از بحران عبور کند.
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: نهایتا با عزمی که دولت تدبیر برای رفع مشکلات صنایع معدنی داشت، مهمترین اتفاقی که می توانست وضعیت قبلی شرکت مس را تغییر دهد رقم خورد و مذاکرات ایران با کشورهای 1 + 5 با موفقیت انجام و موافقتنامه برجام حلال مشکلات شد .مرادعلیزاده افزود: بنابراین پس از برجام اولین مشکل شرکت مس که تحریم بود رفع شد و دروازه بازارهای جهانی را روی صنایع مختلف از جمله مس گشود.
    وی با بیان اینکه تنها شرکت ملی صنایع مس تحریم نبود بلکه خرید و فروش مس از ایران تحریم شده بود تصریح کرد: در چنین وضعیتی هیچ یک از صنایع کشور نمی توانستند در خرید و فروش این محصول فعالیت کنند و ما هم مجبور شده بودیم از طریق یکسری شرکت های خارجی خرید و فروش را انجام دهیم و از این روش هم اگر درجایی نام مس آشکار می شد، در کوتاهترین زمان ممکن از خرید و فروش محصولات ما جلوگیری می شد.
    مرادعلیزاده اضافه کرد: خوشبختانه پس از برجام و از نیمه دوم سال 94 به بعد، مذاکرات با شرکت های خارجی آغاز شد و در طول سال 95 توانستیم با شرکتهای اصلی در آسیای جنوب شرقی، چین، اروپا و لیدرهای بزرگ بین المللی مذاکره کنیم و درنهایت با برگزاری یک مزایده جهانی توانستیم کالاهای دپو شده را با قیمت هایی بالاتر از قیمت روز جهانی به فروش برسانیم.
    وی بیان کرد: همزمان با آغاز فروش محصولات، شرکت مس توانست تمامی مشکلات ناشی از تحریم را پشت سر بگذارد.
    مراد علیزاده افزود:امروز می بینیم علاوه بر فروش هفت هزار و 100 میلیارد تومانی که حدود 1.2 میلیارد دلار آن صادرات بود توانستیم تمامی مشکلات مالی را مرتفع و با توان بسیار خوب به فعالیت ادامه دهیم.
    وی همچنین اظهار کرد: گرچه حجم نیروی انسانی شرکت انسانی تحت شرایطی در سالهای گذشته افزایش یافت و مجموع نیروها از هفت هزار نفر به حدود 20 هزار نفر رسید اما با مدیریت و تقسیم کار نه تنها تعدیل نیروی انسانی نداشتیم بلکه یک ثبات مدیریتی در بحث نیروی انسانی و همه حوزه ها ایجاد شد.
    وی بیان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی که استان کرمان به هشت منطقه اقتصادی تقسیم شد، شرکت ملی صنایع مس ایران نیز به عنوان معین اقتصادی منطقه 6 شامل شهرستانهای رفسنجان، انار و شهربابک می شود انتخاب شد.
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: در راستای انجام وظایف شرکت به عنوان معین اقتصادی منطقه 6، شخصیت های حقیقی و حقوقی که قادر هستند از ظرفیتهای موجود برای رشد این مناطق استفاده کنند از طریق انتخاب شرکتهای مشاور و دانشگاه ها به بررسی فنی اقتصادی و همچنین بازاریابی این طرح ها کمک می کنیم تا بتوانند به بازار مصرف وصل شوند.
    شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته حدود 71 هزار میلیارد ریال فروش داشته و با صادرات 1.2 میلیارد دلار جزو پنج شرکت برتر بورس ایران است.
    کرمان در سفر اردیبهشت سال گذشته رئیس جمهوری به این استان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی و سپس با ابتکار مدیریت استان به هشت منطقه (زون) اقتصادی تقسیم شد.
    تاکنون 21 شرکت و موسسه توانمند اقتصادی مدیریت توسعه را در مناطق هشتگانه اقتصاد مقاومتی که هر کدام تعدادی از شهرستان های استان را شامل می شود، برعهده گرفته اند.
    سالانه حدود 63 میلیون تن مواد معدنی در استان کرمان استخراج می شود که 21 درصد استخراج کل کشور را در بر می گیرد و همچنین 42 نوع ماده معدنی از 380 معدن این استان استخراج می شود که مس، سنگ آهن، زغال سنگ ،کرومیت و تیتانیوم از جمله مواد معدنی شاخص این استان است.
    پنجمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین سومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات معدنی و راهسازی 10 تا 13 تیرماه هر روز از ساعت 17 (5 بعد از ظهر) الی 22 (10 شب) در محل سایت دائمی نمایشگاه های بین المللی جنوبشرق (کرمان) آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت