صادرات ۹۰ میلیون دلار انواع سنگ تزئینی در سه ماهه امسال

عصر نمایشگاه- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در مراسم آغاز بکار نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن و ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه گفت: در سه ماهه اول امسال ۹۰ میلیون دلار انواع سنگ تزئینی وصادر شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال این میزان به رقم ۳۶۰ میلیون دلار برسد.

صادرات ۹۰ میلیون دلار انواع سنگ تزئینی در سه ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از شاتا ، سرقینی  با بیان اینکه 19.5 میلیون تن انواع سنگ تزئینی در سال 95 تولید شده است افزود: در مقایسه با سال  94 این میزان  18 درصد رشد داشته است.
    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت  میزان صادرات انواع سنگ تزئینی را در سال گذشته   270 میلیون دلاراعلام و تصریح کرد: 70 درصد صادرات انواع سنگ در کشور سال های گذشته  سنگ خام بوده است، اما هم اکنون  این میزان به 50 درصد صادرات سنگ خام کاهش پیدا کرد .
    وی با اشاره به مشکلات توسعه صادرات انواع سنگ‌های تزئینی گفت: بازارهای صادراتی درخصوص سنگ‌های تزئینی بسیار وسیع‌تر از بازار داخلی است.
    وی گفت: برای توسعه وحمایت از سرمایه‌گذاری خارجی اقداماتی از جمله  معافیت‌های مالیاتی، تضمین سرمایه‌های خارجی صورت گرفته است  و سعی می‌کنیم در آینده محصول فرآوری شده را صادر کنیم.
    سرقینی در مورد کاهش واردات سنگ تزئینی گفت: 10 میلیون دلار واردات در مقابل 270 میلیون دلار صادرات رقم ناچیزی است..
    گفتنی است که در این نمایشگاه 170 شرکت داخلی و 51 شرکت خارجی از 5 کشور ایتالیا، افغانستان، ترکیه، چین و هندوستان حضور داشتند.
    لازم به یاد آوری است که بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن و ماشین‌آلات وابسته امروز با حضور مقامات مختلف و مشارکت صنعتگران، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع معدنی سنگ‌های تزئینی و همچنین تولیدکنندگان و سازندگان ماشین‌آلات و دستگاه‌های معدنی و سنگبری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بکار کرد.
    نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه در چهار بخش اصلی اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات برپا شده است و در آن کارخانجات سنگبری، معادن سنگ، سازندگان ماشین‌آلات معدن و حفاری و فرآوری سنگ، تولیدکنندگان ابزارآلات فرآوری معدن و صادرکنندگان و واردکنندگان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
    قرار است همزمان با برگزاری این نمایشگاه، هیأت‌های بازرگانی، تجاری و سرمایه‌گذاری کشورهای چین، پاکستان، روسیه، ایتالیا، ترکیه و افغانستان با حضور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، ضمن بازدید از سالن‌ها و غرفه‌های نمایشگاهی با تولیدکنندگان، تجار و انجمن‌های تولیدی سنگ کشورمان وارد مذاکرات تجاری شوند.
    برگزاری همایش بین‌المللی سنگ با شرکت روسای انجمن سنگ کشورهای ایتالیا، هند، ترکیه، روسیه و چین، برگزاری سمینار معماری با حضور مطرح‌ترین معماران کشور و دانشجویان معماری و اجرای معماری پارامتریک در زمان برگزاری نمایشگاه توسط دانشجویان معماری با نظارت اساتید دانشگاه در محل نمایشگاه و انتخاب غرفه برتر توسط اساتید معماری و طراحی داخلی؛ از جمله برنامه‌های جانبی نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات است.
    بر اساس گزارش شاتا ، یافتن بازارهای جدید و توسعه صادرات مواد سنگی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مختلف جهان، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‌های کشورمان در حوزه این صنعت برای جهانیان برخی از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
    گفتنی است که سنگ و فعالیت بر روی آن در ایران سابقه 4 هزار ساله دارد و کشور ما دارای ذخایر عظیم انواع سنگ مختلف تزئینی است به نحوی که در حال حاضر ایران چهارمین ذخایر بزرگ معدن‌های سنگ جهان را در اختیار دارد.
    باید به این نکته هم اشاره کرد که در سال 1368 فقط 330 معدن در کشور وجود داشت اما امروز در کشور ما هزار و 800 معدن با 6000 کارخانه سنگبری وجود دارد با این همه، سهم ما از صادرات سنگ‌های تزئینی ناچیز است. صادرات سنگ خام و سنگ فرآوری کشورمان حدود 200 میلیون دلار است که سنگ خام بیشترین حجم صادراتی را دارد و متأسفانه سنگ فرآوری شده، نقش بسیار کمرنگی در صادرات دارد. البته برنامه‌ریزی شده است که در یک برنامه 5 ساله این رقم به 2 میلیارد دلار افزایش یابد.
    این گزارش حاکیست ، جمهوری اسلامی ایران بیش از 60 میلیارد تن ذخایر مواد معدنی دارد که چهار میلیارد تن آن ذخایر سنگ‌های تزئینی است لذا برگزاری این نمایشگاه فرصتی است تا در چهارچوب اقتصاد مقاومتی، تلاش شود تا صنعت معدن را جایگزین صنعت نفت کرد.
    نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معدن و ماشین‌آلات وابسته از امروز تا 22 تیر ماه هر روز از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت