جشنواره گردشگری کشاورزی در دشمن زیاری ممسنی برگزار شد

عصر نمایشگاه- در چهارمین و آخرین روز برپایی جشنواره غوره دشمن زیاری، نزدیک به ۵۰۰ تن از مردم و مسئولان عصرجمعه دردشت دیده بان منطقه دشمن زیاری ممسنی گردم هم آمدند تااین جشنواره گردشگری را به انجام برسانند.

جشنواره گردشگری کشاورزی در دشمن زیاری ممسنی برگزار شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از ایرنا ؛ 26 تا 30 تیرماه دومین جشنواره غوره دشمن زیاری به عنوان شاخه ای از گردشگری کشاورزی با همت جمعی از فعالان این منطقه برگزار شد.
    آبغوره گیری سنتی، نمایشگاه محصولات سبز و بومی، انواع آش و دم کرده، پوشش بومی، کپر و کومه های سنگی و سیاه چادر ، طبیعت گردی ، سوارکاری ، ساز و نقاره و چوب بازی در این جشنواره به علاقه مندان ارائه شد.
    فاطمه رزمجویی دبیر جشنواره غوره دشمن زیاری در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت:‌ آیین باستانی برداشت محصول امروزه به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری مطرح است و نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و هدف از گردشگری کشاورزی ایجاد درآمد بیشتر با استفاده از منابع کشاورزی برای مقاصد تفریحی و توسعه کشاورزی و بهبود معیشت کشاورزان است.
    در این جشنواره معاون گردشگری و امور زائران استانداری فارس هم گفت: جشنواره غوره دشمن زیاری به عنوان یک رویداد گردشگری در شورای برنامه ریزی استان فارس به ثبت رسیده است.
    شاپوررستمی بیان کرد: برگزاری چنین رویدادهایی باید برای مردم بومی آن منطقه هم اثرگذار باشد.منابع خدادادی، نوع کشاورزی و از همه مهمتر مردمی خوب از مواردی است که می توانند در توسعه منطقه دشمن زیاری با استفاده از ظرفیت های گردشگری کشاورزی نقش آفرینی داشته باشند.
    وی ادامه داد: در کنار برگزاری چنین رویدادهایی باید بتوانیم دیگر فرصت ها را هم درنظر بگیریم و امیدداریم در منطقه دشمن زیاری یک روستای نمونه گردشگری ایجاد کنیم.
    رستمی افزود:به دنبال رونق گردشگری در مناطق روستایی و عشایری هستیم و سعی خواهیم کرد که از تک تک استعدادهای هر منطقه استفاده لازم را ببریم.
    وی ادامه داد: در بحث بوم گردی ،صنایع دستی ما تسهیلات ارزان قیمتی را در نظر گرفته ایم که مردم مشتاق منطقه دشمن زیاری بتوانند با استفاده از این تسهیلات مشکل کمبود نقدینگی خود را برای اجرای پروژه های گردشگری در این منطقه حل کنند.سعی در توسعه زیر ساخت ها داریم. احداث جاده چهار بانده شیراز به نورآباد مرکز ممسنی از مسیر منطقه دشمن زیاری را به عنوان یک زیرساخت در نظر گرفته ایم که تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
    بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم گفت:از هیچ حمایتی از ممسنی فروگذاری نخواهیم کرد. در کنار خدمت رسانی به مردم شریف شیراز در کنار نماینده محترم مردم ممسنی خواهیم بود.
    پارسایی گفت: سعی ما در ایجاد جاده های ارتباطی از شیراز به نورآباد از مسیر دشمن زیاری ، ایجاد جاده های بین باغ های دشمن زیاری، پیگیری احداث یک پایگاه حفاظت برای جلوگیری از قاچاق منابع و محصولات طبیعی منطقه را در دستور کار خود قرار داده ایم.
    وی افزود: در مورد غوره به عنوان مهمترین محصول دشمن زیاری همانگونه که از قبل هم گفتم باید هرچه سریعتر یک تعاونی تشکیل شود. این را باید خود مردم وخصوصا باغداران انجام دهند. در صورت تشکیل یک تعاونی با جمعیت هزار نفر ما قول می دهیم که تسهیلات ویژه ای به اعضای آن برسد.
    نماینده مردم شیراز گفت:‌پیشنهاد من این است که برای جلوگیری از روند نامنظم تغییر قیمت غوره، این محصول به سمت خرید تضمینی از طرف دولت برود چون باعث حل بخش عظیمی از مشکلات باغداران می شود.
    پاکاری معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس هم گفت:هدف ازبرگزاری جشنواره های این چنینی شکرگزاری از خداوند متعال است و یکی از اولویت های سازمان جهادکشاورزی استان بحث فرآوری محصولات کشاورزی خصوصا فرآوری محصول غوره دشمن زیاری است.
    وی افزود : ما محدودیتی برای حمایت از سرمایه گذاری در اینگونه مناطق و نیز محدودیتی هم برای صنعتی کردن کشاورزی و دامداری سنتی نداریم. به دنبال تشکیل زنجیره ای از تولید محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف آنها هستیم. می خواهیم واسطه گری و دلالی را در این زنجیره حذف کنیم.
    منطقه دشمن زیاری از توابع ممسنی در غرب شیراز واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت