تاسیس مراکز تجاری خارجی در ایران فقط با دریافت مجوزقانونی امکان پذیر است

عصر نمایشگاه- سازمان توسعه تجارت ایران ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد : در صورتیکه مرکز تجاری با مدیریت دولت ایجاد شود باید در قالب امضای تفاهم‌نامه مشترک و اعطای حق متقابل بین دو کشور و در جهت توسعه صادرات انجام پذیرد، اگر تنها جنبه تجاری دارد بایستی پس از دریافت مجوزهای لازم شروع به فعالیت نماید که در غیر اینصورت غیر قانونی است.

تاسیس مراکز تجاری خارجی در ایران فقط با دریافت مجوزقانونی امکان پذیر است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از  شاتا ، روابط عمومی  سازمان توسعه  تجارت ایران ضمن تاکید براینکه  افتتاح مرکز تجاری ترکیه در تهران هدفش اصولاً بازاریابی و خدمات مشاوره‌ای تجاری است  واز نظر قانونی رعایت ضوابط ثبت هیچ خلافی رخ نداده است .تصریح کرده است: طبق قوانین ایران، شرکت اداره کننده مرکز تجاری ترکیه در تهران با رعایت مقررات داخلی ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و وظیفه آن تنها بازاریابی و ارائه مشاوره‌های تجاری است.
    در این اطلاعیه تصریح شده است: تاسیس مرکز تجاری ترکیه در ایران نیز بر اساس قوانین بطور کامل موجه است و هر کشوری می‌تواند در ایران شرکت‌هایی را به ثبت برساند تا برای بازاریابی محصولات خود در کشورمان فعالیت کند.
    همچنین این مراکز با هدف برپایی نمایشگاه نمونه کالا، فراهم آوردن فرصت های سرمایه گذاری شرکت ها و همکاری های متقابل با شرکت های ایرانی تاسیس شده است.
    روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه این اطلاعیه یادآور شده است : پس از تأسیس این شرکت برخی از شرکت‌های قدیمی ترک که دارای نمایندگی در ایران هستند نظیر: ترکیش ایرلاین، یا برخی شرکت‌های مبل‌سازی دفتر مرکزی خود را به ساختمان مرکز تجاری ترکیه منتقل کرده‌اند از سوی دیگر طبق همین قوانین، هر شرکت ایرانی نیز می‌تواند در ترکیه به ثبت رسیده به بازاریابی محصولات ایرانی بپردازد، به همین دلیل، افتتاح مرکز تجاری ترکیه در تهران که هدفش اصولاً بازاریابی و خدمات مشاوره‌ای تجاری است از نظر قانونی رعایت ضوابط ثبت هیچ خلافی رخ نداده است.
    در بخش دیگری از این اطلاعیه متذکر شده است: بر اساس مقررات، هر محصولی که بخواهد وارد ایران شود نیازمند دریافت مجوز است و در این میان سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه حمایت از تولید داخل نیز موظف است بر اساس مقررات در چهارچوب قانون حرکت کند.
    گفتنی است: این سازمان وظیفه تنظیم مقررات با هدف حمایت از تولید و جلوگیری از قاچاق و کنترل مقررات با نظام تعرفه‌ای، نظام صدور مجوزها، کنترل فنی و کنترل کیفی واردات رسمی را دارد و در خصوص واردات پوشاک نیز مقررات و دستورالعملی وجود دارد که هرگاه شرکتی بخواهد پوشاکی از خارج کشور وارد نماید بایستی حداقل معادل 20 درصد واردات را در مشارکت با شرکت های داخلی تولید نماید و حداقل 50 درصد آن نیز صادر شود که تا به حال چنین مجوزی برای شرکت های ترک صادر نشده است.
    روابط عمومی سازمان توسعه  تجارت ایران ایران  در ادامه بار دیگر یادآورشده است:  تاسیس مرکز تجاری ترکیه  در ایران توسط یک شرکت با مسئولیت محدود و با رعایت مقررات اداره ثبت شرکت ها فعال شده است و به نظر نمی رسد در این خصوص تخلفی صورت گرفته باشد.
    همچنین بخش خصوصی و شرکت های ایرانی نیز می توانند همانند این شرکت در ترکیه به ثبت رسیده و مقامات ترکی نیز آمادگی استقبال و حمایت از شرکت های مذکور را دارند.
    از سویی دیگرثبت شرکت خارجی نظیر ترکیه به منزله واردات کالا نبوده و مقررات واردات و صادرات کشور با ثبت این گونه شرکت ها نمی تواند دور زده شود، سازمان توسعه  تجارت ایران ایران  برا ین عقیده است  که توسعه پیوند های راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای همسایه و منطقه همواره جزو اصول و سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و به خصوص اقتصاد مقاومتی بوده است، لذا چنانچه شرکتی یا کشوری با رعایت ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران بخواهد همکاری نماید نمی تواند مورد ایراد و اشکال باشد.
    چنانچه فعالیت های بازاریابی  شرکت  ترکیه ای بخواهد منجر به واردات کالا شود بطور قطع با پرداخت حقوق گمرکی و کنترل های فنی و استانداردها که در مرحله ورود به کشور اعمال می شود، بایستی صورت پذیرد.
    در پایان این اطلاعیه آمده است: حمایت از تولید داخلی همواره در صدر برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و می باشد و چنین اقدامات مشابه ای  در قاب نظام تعرفه ای و کنترل های فنی و استاندارد و سایر روش های حاکم در عرف بین المللی که در قوانین به آن نیز تاکید شده است، دنبال می شود.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت