سفری به قلب جهان شیعه در نمایشگاه فرانکفورت

عصر نمایشگاه- کتاب تصویری «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان شیعه» مهرماه سال جاری به همت رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت رونمایی می‌شود.

سفری به قلب جهان شیعه در نمایشگاه فرانکفورت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از ایکنا ؛ سیدعلی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان  گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 19 تا 23 مهرماه سال جاری برگزار می‌شود و رایزنی فرهنگی در آن کتاب «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان شیعه» را رونمایی می‌کند.
    وی افزود: این کتاب مجموعه‌ای تصویری از سه آلبوم است که دو آلبوم آن مربوط به دوره قاجار و شامل اولین تصاویر از عتبات عالیات در عراق است؛ اماکنی که در سفر زیارتی ناصرالدین شاه به عراق به دستور وی عکسبرداری شد تا حافظه‌ای مکتوب و تصویری از میراث تشیع در آن منطقه که از قلمرو ایران خارج شده بود، به یادگار بماند.
    موجانی تصریح کرد: مظفرالدین شاه قاجار دستور تهیه آلبوم دوم را داد و این آلبوم نتیجه نزدیک به 30 سال تلاش ایران در دوران ناصرالدین شاه برای احیای اماکن مقدس در عراق را که از قلمرو حکومت ایران خارج شده بود، نشان می‌دهد؛ اماکنی که امکان داشت که دولت عثمانی آن‌ها را تخریب کند. برای بازسازی این اماکن سه دهه تلاش صورت گرفت و آلبوم دوم نتیجه تلاش‌ها و فعالیت و تغییرات در این زمینه را ثبت کرده است.
    رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان در ادامه بیان کرد: آلبوم سوم شامل تصاویری است که هانس برگر، عکاس آلمانی در فاصله سال‌های 2001 تا 2006 میلادی با سفر به اصفهان، قم و مشهد از اماکن شیعی در این شهرها همچون حوزه‌های علمیه تهیه کرده است.
    وی همچنین گفت: این کتاب کاری مشترک با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، وزارت خارجه ایران و آلمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، کاخ گلستان، شهرداری اصفهان، حوزه علمیه قم و سازمان یونسکو است که در 261 صفحه‌ آماده نشر شده و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه خواهد شد.
    سید‌علی موجانی یادآور شد: 160 تصویر از تصاویر کتاب در قالب نمایشگاهی سه ماهه در شهرهای قم، مشهد، اصفهان، تهران، کربلا و همچنین نمایشگاهی در شهرهای برلین و «بلومبرگ» آلمان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
    موجانی با اشاره به اهداف رایزنی از انتشار کتاب «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان شیعه» تصریح کرد: هدف این است که نشان دهیم تأثیر معماری، فضای شهری اجتماعی، روابط انسان‌ها، مدارس علمیه و اماکن مقدس در حوزه فرهنگ تشیع بسیار عمیق بوده است و طی دو قرن اخیر که دست تطاول سیاسی، مرزهای بین عراق عرب و عراق عجم(نام تاریخی ناحیه‌ای در مرکز ایران) را ایجاد کرد و عتبات مقدس از ایران جدا شد و در قلمرو خاک کشور دیگری قرار گرفت، هویت شیعه دستخوش تغییر نشد؛ بلکه این هویت امروز به ما رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت