نخستین نمایشگاه دستاوردهای مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می شود

عصر نمایشگاه- - رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی، از برگزاری نخستین نمایشگاه دستاوردهای مراکز این دانشگاه به مناسبت بیست وپنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد.

نخستین نمایشگاه دستاوردهای مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل ازایرنا، محمدحسین امید روز شنبه در نشست خبری افزود: برای بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از 18 مهر سال 95 تا 18 مهر امسال برنامه های مختلفی برگزار شده و خواهد شد.
    وی گفت: تدوین دانشنامه علمی کاربردی، رونمایی از برنامه های مختلف، ساماندهی مراکز و اساسنامه دار ساختن تمامی مراکز غیردولتی این دانشگاه از جمله برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی طی سال گذشته بوده است.
    رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: امسال هم چندین برنامه داریم که مهمترین آنها برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی است که از روز سه شنبه این هفته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی آغاز خواهد شد.
    وی ادامه داد: دستاوردهای پژوهشی و توانمندی های مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نمایشگاه عرضه خواهد شد تا شهروندان، دانش آموزان و اولیای آنان با فعالیت های این دانشگاه بیش از گذشته آشنا شوند.
    امید یادآور شد: همچنین این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای آشنایی داوطلبان با مراکز قوی دانشگاه جامع علمی کاربردی است تا در انتخاب های خود آنها را مدنظر قرار دهند.
    وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید تا پایان آن 30 درصد کل دانشجویان به سمت رشته ها و دوره های مهارتی بروند و با توجه به جمعیت کنونی که حدود 4 میلیون و 300 هزار دانشجو است اگر حداقل 20 درصد این امر را هم بخواهیم محقق کنیم؛ باید تا مهر امسال 8 هزار و 600 دانشجو را ثبت نام کنیم.
    رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: بر اساس این برنامه باید در سال 1399 تعداد دانشجویان دوره های مهارتی به یک میلیون و 200 هزار نفر افزایش یابد و این در حالیست که در سال 95 کمتر از 600 هزار دانشجو در این راستا داشته ایم که نشان دهنده عقب بودن از برنامه است.
    وی اظهار داشت: اگر بخواهیم در سال 97 که عملا سال دوم برنامه ششم توسعه است به اهداف دست یابیم باید بیش از 800 هزار دانشجوی دوره های مهارتی داشته باشیم؛ این در حالیست که اکنون این رقم، 420 هزار نفر بوده و با احتساب ثبت نام های مهر ماه به 550 هزار دانشجو افزایش می یابد که نشان از تحقق نیافتن برنامه ششم توسعه است.
    امید گفت: امیدوارم نمایشگاه دستاوردهای مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی سبب افزایش اشتیاق و در نتیجه جذب جوانان به دوره های مهارتی در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی شود.
    وی افزود: بیش از 75 درصد فارع التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی وارد بازار کار شده اند و این گویای موفقیت دانشگاه است که امیدوارم در نمایشگاه ذکر شده اولیا و دانش آموزان بدان توجه کنند.
    رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: حدود یک هزار و 200 دستاورد توسط حدود 220 مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نمایشگاه ارائه می شود.
    وی یادآور شد: در این نمایشگاه 86.57 درصد مربوط به گروه صنعت، 9.1 درصد مربوط به گروه فرهنگ و هنر، 2.9 درصد گروه کشاورزی و 1.43 درصد گروه مدیریت و خدمات اجتماعی است.
    امید تصریح کرد: همچنین در سال جاری یکی دیگر از اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه مراکز رشد خوشه های فناوری در کنار مراکز است.
    امید با بیان اینکه امسال مجوزهای اصولی یک ساله برای تاسیس مراکز رشد به دانشگاه ها واگذار شده است، اظهار کرد: امیدوارم تا پایان سال جاری در کنار مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی، یک مرکز رشد هم داشته باشیم.

    ** ادغام دانشگاه های جامع و فنی و حرفه ای مطرح نیست
    رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری اظهار داشت: هیچوقت موضوع ادغام دانشگاه های جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای مطرح نبوده است.
    وی گفت: این امر به دلیل آن است که هر دو دانشگاه های جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای، کارکردهای متفاوتی دارند به گونه ای که دانشگاه فنی و حرفه ای، آموزش های مهارتی عام و دانشگاه جامع آموزش های مهارتی خاص ارائه می کنند.
    امید افزود: البته برای جلوگیری از همپوشانی در فعالیت آنها تصمیمی که بوده این است که در کلان، سیاستگذاری و راهبری مجموعه زیرنظام های مهارتی کشور یک هماهنگی باشد؛ در واقع ستاد واحدی در راس این دو دانشگاه قرار گیرد.
    وی ادامه داد: این موضوع همچنان در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و هر زمانی که به جمع بندی نهایی برسند، اعلام خواهند کرد.

    ** سطح بندی مراکز دانشگاه قبل از سال 96 مخدوش بود
    امید در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اعلام نتایج سطح بندی مراکز دانشگاه های جامع علمی کاربردی یادآور شد: نتیجه سطح‌بندی مشخص شده ولی به دلیل اینکه برای اولین ‌بار صورت می‌گرفت با ابهاماتی مواجه بود که قابل استناد نبود اما بزودی این سطح‌بندی بر اساس آمار و اطلاعات مربوط به سال 96 انجام می‌شود.
    وی با بیان اینکه روند تقاضای آموزش عالی در حال کاهش است، گفت: سال 95 بیش از یک میلیون ظرفیت داشتیم و این در حالی بود که فقط 600 هزار متقاضی واقعی وجود داشت.
    رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برای پذیرش دانشجو از کشورهای همجوار نیز اقدام کردیم و ایجاد مرکز از طریق سرمایه‌گذار در همان کشورها نیز آغاز شده است.
    امید در مورد ساماندهی مدرسان دانشگاه نیز گفت: در مقاطعی بیش از 80 هزار کد مدرسی صادر کردیم، کسی در دانشگاه علمی کاربردی جذب یا استخدام نمی‌شود بلکه مدرسان به صورت حق‌التدریس کار می‌کنند که از تعداد 80 هزار نفر حدود 45 هزار نفر فعال بودند؛ بنابراین از سال 95 فراخوانی داده شد که از این به بعد هم سالانه یک یا دو بار نیازهای مراکز بررسی می‌شود و در هر استان، افراد براساس نیازها ثبت‌نام می‌کنند.
    وی با بیان اینکه اگر تعداد متقاضیان تدریس کمتر از 3 برابر نیاز باشد، افراد بدون آزمون تدریس، مسیر جذب را طی می‌کنند، تصریح کرد: سال 96 - 95 حدود 9 هزار نفر در کشور نیاز داشتیم که بیش از 44 هزار نفر ثبت‌نام کردند و متقاضی بودند، لذا پس از ارزیابی اولیه در 30 استان کشور زیر 3 برابر ظرفیت ثبت‌نام کرده بودند که صلاحیت‌های علمی و عمومی آنها در دست بررسی است ولی در تهران حدود یک هزار نفر نیاز داشتیم که بیش از 13 هزار نفر ثبت‌نام کردند و به این دلیل آزمون برگزار کردیم که از بین 13 هزار متقاضی حدود 3 هزار نفر در این مرحله پذیرفته می‌شوند و پس از بررسی صلاحیت‌ها به یک هزار نفر کد مدرسی داده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت