سفیر ایران در قزاقستان خبر داد:

روابط تجاری ایران و قزاقستان تسهیل می‌شود

عصر نمایشگاه- اکسپوی ۲۰۱۷ آستانه با موضوع ”انرژی آینده“ “Future Energy” از تاریخ دهم ماه ژوئن لغایت دهم ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ مقارن با ۲۰ خرداد ماه لغایت ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۶ در شهر آستانه، قزاقستان برگزار می‌شود. لوگوی اکسپوی ۲۰۱۷ آستانه برگرفته از نماد انرژی بادی، بعنوان شناخته شده‌ترین نماد انرژی جایگزین، تولید‌کننده انرژی از طریق نیروی باد در نظر گرفته شده است.

روابط تجاری ایران و قزاقستان تسهیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش، بسیاری از مسوولان ایرانی با حضور در پاویون ایران در اکسپوی 2017 از فکر و خلاقیت ایرانی و همچنین صنعت نمایشگاهی کشورمان حمایت کردند. در همین راستا مجتبی دمیرچی لو سفیر ایران در قزاقستان در مراسم روز ملی ایران در این اکسپو حضور یافته و به نقاط ضعف و قوت و همچنین مشکلات ارتباطات تجاری ایران و قزاقستان می‌پردازد.

    آقای دمیرچی لو مراسم روز ملی ایران را در اکسپوی آستانه 2017 چطور ارزیابی می‌کنید؟
    از مراسم روز ملی ایران بسیار راضی بودم بالاخص تمامی مراسم با نظم و انضباط خاصی برگزار شد. همچنین در بخش فرهنگی شاهد اجرای موسیقی‌های اقدام مختلف بودیم که برای شرکت‌کنندگان بسیار جذاب بود چراکه این روز ملی که در چارچوب اکسپو برگزار می‌شود نماد فرهنگ و تمدن یک کشور بوده و فرصت مناسبی است تا عموم مردم، ایرانی و غیرایرانی با شرکت در این مراسم با فرهنگ و تمدن ایران آشنایی بیشتری پیدا کنند. بنابراین برگزاری روز ملی ایران در اکسپوی آستانه 2017 از اهمیت خاصی برخوردار است.

    چه مقاماتی در مراسم روز ملی ایران حضور داشتند؟
    در روز ملی ایران علاوه بر مقامات سیاسی و اقتصادی قزاقستان، سفرای تعداد زیادی از کشورهایی که با ایران رابطه خوبی دارند که از آن جمله می‌توان به کشورهای همسایه، کشورهای آسیایی و همچنین تعدادی از کشورهای اروپایی و افریقایی اشاره کرد. همچنین علاوه بر آن، مسوولان پاویون کشورهای زیادی که در اکسپوی 2017 شرکت دارند و حتی تعداد زیادی از شخصیت‌های اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای قزاقستان، تعداد زیادی از هنرمندان و نمایندگان نهادهای مدنی حاضر در این کشور مشارکت داشته‌اند. به عبارتی می‌توان گفت عمده افرادی که با فرهنگ، هنر و تمدن ایران آشنایی داشته‌اند در این مراسم شرکت کرده بودند.

    استقبال عموم مردم از این مراسم چگونه بود؟
    استقبال بسیار خوبی بود و علاوه بر مدعوین رسمی، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان عمومی نمایشگاه هم که از برگزاری روز ملی ایران مطلع شده بودند با حضور در محل برگزاری این مراسم استقبال خود را نشان دادند. به طوری که علاوه بر پر شدن تمامی سکوهای مراسم، تعداد زیادی از مردم در اطراف این محل به صورت ایستاده به تماشای مراسم پرداختند.

    در مقام مقایسه با سایر کشورها که دارای روز ملی بودند، مراسم ایران از لحاظ کیفیت، بازدید و استقبال چگونه بود؟
    در مجموع می‌توانم بگویم مراسم روز ملی ایران، مراسم خوبی بود و اگرچه برنامه هایی که اجرا شد در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها دارای کیفیت مناسبی بود اما در برابر با برنامه بعضی کشورها هم به همان نسبت قابل قیاس نبود اما کلیت ماجرا، ایران برنامه‌های قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت.

    در بازدید از سایر پاویون‌ها چه مسائلی را مشاهده کردید که باید در آینده بیشتر به آنها توجه شود؟
    در این مدت از پاویون‌های بسیاری در اکسپوی 2017 بازدید کردم و در بسیاری از پاویون‌ها مشاهده کردم که آنها در قالب نمایش فیلم، پوستر، ماکت‌ها و انیمیشن‌هایی تهیه کردند تا از این طریق توان فنی خود را در زمینه انرژی‌های نو و انرژی‌های تجدید پذیر به نمایش بگذارند در عین حال در برخی پاویون‌ها، شاهد طراحی برنامه‌های ویژه کودکان در قالب بازی‌های انیمیشنی، بازی‌های فیزیکی، طراحی غرفه‌های مخصوص کودکان، مسابقات نقاشی و ایده پردازی کودکان بودیم با این هدف که کودکان، افراد کم سال و نوجوان، با مفاهیم واقعی انرژی، نحوه بهره‌برداری از انرژی، مراحل تولید انرژی و راههای ابتکاری در صرفه جویی از انرژی آشنا بکنند.

    فکر می‌کنید پاویون ایران در راستای طراحی و جذب مخاطبان چقدر توانست به دستاوردهای خود دست یابد؟

    شاید برای ارزیابی کمی زود باشد چرا که هنوز بیش از 40 روز به پایان اکسپو باقی مانده ولی آن چه که از نظر من ملاک ارزیابی موفقیت ایران می‌تواند باشد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    در درجه اول، توانایی که شرکت‌های ایرانی در طراحی و اجرای طرح‌های تولید انرژی‌های نو و تجدید پذیر دارند به مخاطبان عادی و متخصصان این اجازه را می‌دهد تا آنها بتوانند برای گرفتن پروژه‌های عمرانی به ویژه در قزاقستان یا در کشورهای منطقه مشارکت کنند.

    اما دومین ملاک ارزیابی و موفقیت ما، می‌توان به میزان جلب مشارکت شرکت‌های بین‌المللی پیشرو در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران اشاره کرد. به عبارتی اگر ما بتوانیم شرکت‌های بین‌المللی و پیشرو را در طرح‌های ایران در قالب جذب سرمایه یا فناوری مشارکت بدهیم در آن صورت می‌توانیم بگوییم موفق بوده‌ایم اما در نهایت باید تا اتمام این نمایشگاه صبرکرده و و با توجه به دو فاکتور اشاره شده میزان موفقیت ایران را ارزیابی کنیم.

    فکر می‌کنید مهم‌ترین مشکل میان روابط تجاری ایران و قزاقستان چیست و چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟
    یک سری مشکلات عمومی و اختصاصی بر سر روابط تجاری دو کشور وجود دارد یعنی اگر شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران که در دیگر کشورها با آن مواجه هستند را کنار بگذاریم و بخواهیم به صورت اختصاصی به مشکلات بپردازیم باید به نگرش غیرحرفه‌ای شرکت‌های ایرانی اشاره کنیم. متاسفانه شرکت‌های ایرانی برای بازار قزاقستان طراحی و مطالعه علمی ندارند و ضرورت دارد که به این موضوع توجه جدی شود و مطالعات مربوط به بازار از جنبه‌های مختلف تجاری و حقوقی صورت گیرد. علاوه بر این، بحث‌های مربوط به حفاظت و ضمانت سرمایه‌گذاری از دیگر موانع سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در کشور قزاقستان است باید برای این موضوع ساز و کارهای لازم طراحی شود. همچنین با توجه به بروکراسی کند و پیچیده قزاقستان، شرکت‌های ایرانی در زمینه فعالیت‌های اداری و همچنین اخذ روادید برای ورود به قزاقستان با موانعی مواجه هستند که البته در این زمینه مذاکراتی بین دو کشور انجام شده و سند تسهیل صدور روادید برای بازرگانان دو کشور آماده شده است که امیدواریم با طی مراحل داخلی در قزاقستان امضا و با اجرای آن این مانع برداشته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت