در موسسه آوای طبیعت پایدار ؛

برگزاری نمایشگاه نوروزی عروسک‌های بومی

عصر نمایشگاه- نمایشگاه عرضه عروسک‌های بومی، همزمان با فرارسیدن نوروز و با هدف ایجاد معیشت مکمل و کاهش استفاده یکسویه از منابع طبیعی در مناطق روستایی-عشایری در موسسه آوای طبیعت پایدار برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه نوروزی عروسک‌های بومی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،افسانه احسانی رئیس هیئت مدیره موسسه آوای طبیعت پایدار  از برگزاری نمایشگاه عروسک‌های بومی در آستانه نوروز خبر داد و با اشاره به ویژگی این عروسک‌ها گفت: تمامی مراحل طراحی و ساخت در روستا و توسط بانوان هنرمند روستایی تولید می‌شود و سازندگان همراه با  اعضای خانواده خود به خلق این آثار هنری می پردازند و  این مساله به تعامل میان نسل ها می‌انجامد.

    به گفته احسانی این آثار، منحصر به فرد هستند و هنرمند بومی با تکیه براستعداد و خلاقیت خود هر اثر را ویژه و منحصر به فرد خلق می‌کند. همچنین سازندگان با تولید عروسک‌های محلی خود بیش از پیش به فرهنگ و پوشش بومی منطقه خود نزدیک و به آن علاقه‌مندتر می‌شوند.

    به گفته احسانی، زنان روستایی، هنگام ساخت عروسک‌های بومی به خواندن شعر و لالایی می‌پردازند و خاطرات گذشته و سایر ارزش‌های بومی مرتبط با فرهنگ و منطقه جغرافیایی خود را یادآور می شوند و این مساله به زنده ماندن فرهنگ بومی آن منطقه کمک می‌کند.

    این فعال و پژوهشگر اکوتوریسم به برخی از دستاوردهای پروژه عروسک‌های بومی اشاره و بیان کرد: روش ساخت دو نوع ازعروسک‌های بومی خراسان جنوبی (دوتوک) و عروسک‌های جزیره قشم (دختولوک) با کمک بخش کودک و نوجوان پژوهشکده میراث به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است. همچنین بانوان روستای تاجمیر در خراسان جنوبی پس از یک سال تولید و عرضه عروسک‌های بومی توانسته‌اند کلیه وام‌های مربوط به منابع طبیعی خود را پرداخت کنند.

    احسانی در ادامه و با اشاره به دیگر دستاوردهای پروژه عروسک‌های بومی گفت: بانوان جزیره قشم تاکنون بالغ بر 5000 عروسک بومی خود را در اختیار علاقه‌مندان به طبیعت و فرهنگ ایران گذاشته‌اند. همچنین بانوان روستای اردبیلک استان قزوین توانسته اند برای عروسک های دست سازخود مشتریان بومی جذب کنند.

    نویسنده کتاب «اکوتوریسم راهی برای توسعه پایدار» همچنین گفت: یکی از خانه‌های قدیمی روستای الولک استان قزوین جهت عرضه عروسک‌های بومی تجهیز و آماده پذیرش گردشگران شده؛ علاوه بر این در روستای تاجمیر، یک موزه خانگی برای معرفی ارزش‌های فرهنگی روستا دایر شده است.

    نمایشگاه عروسک‌های بومی،از  19 تا 21  اسفند از ساعت 10 تا 20در خیابان ولیعصر، ابتدای یوسف آباد، خیابان چهارم، پلاک 12، زنگ 2، موسسه آوای طبیعت پایدار برگزار می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت