برگزاری اولین جشنواره شهرستانی انجیر هورامان در سروآباد

عصر نمایشگاه- اولین جشنواره شهرستانی انجیر هورامان شامگاه چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولین استانی وشهرستانی،باغداران وتولیدکنندگان نمونه در شهرستان سروآباد برگزارشد.

برگزاری اولین جشنواره شهرستانی انجیر هورامان در سروآباد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه » به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،جشنواره انجیر هورامان با هدف توسعه باغات انجیر،توسعه وایجادصنایع تبدیلی،انجیر محصولی افزون برجاذبه های هورامان وتجلیل از تولیدکنندگان وباغداران نمونه در  سالن همایش اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان سروآباد برگزارشد.

    علی مفاخری فرماندار سروآباد در ابتدای این جشنواره گفت: سروآباد ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری، باغداری، کشاورزی و غیره دارد.

    مفاخری  گفت:طی سال‌های آینده جشنواره انگور سیاه، جشنواره گردو و جشنواره انار را به عنوان چهار محصول استراتژیک در این شهرستان برگزار می شود.

    فرماندار سروآباد بیان کرد: 250 تن انجیر سالانه در نقاط مختلف شهرستان برداشت می‌شود که اگر بتوانیم در بحث توسعه باغات که جز سیاست‌های اصلی دولت است و امسال هم اعتبارات خوبی را به این حوزه اختصاص داده‌اند، گام‌های اساسی بر خواهیم داشت.

    وی گفت: در هر کجا توسعه باغات را در شهرستان سروآباد داشته‌ایم موجب مهاجرت معکوس و تثبیت ماندگاری مردم در آن نقاط شده است.

    فرماندار سروآباد با بیان اینکه امسال فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان توسط دولت در این شهرستان اجرا می‌شود، گفت: فاز اول با 40 مزرعه قبلا در این شهرستان اجرا شده و فاز دوم نیز با 25 میلیارد تومان انجام می‌شود و نزدیک به سه برابر مزارع فاز اول در این فاز گسترش خواهیم داشت.

    مفاخری بیان کرد: در کنار توسعه باغات، ایجاد کارخانه و صنایع تبدیلی هم در دستور کار قرار گرفته و همزمان با هفته دولت در سال جاری کارخانه قارچ قلعه جی با 30 میلیارد تومان افتتاح می‌شود که با افتتاح این کارخانه برای 90 نفر به صورت مستقیم و برای بیش از 200 نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

    حجت الاسلام علی دوستی نژاد مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این آئین افزود: یکی از خصوصیات بسیار خوب مردم استان کردستان به ویژه منطقه هورامان استفاده از کمترین خاک و کمترین منابع آبی است که با تلاش و زحمت شبانه روزی خود توانسته اند باعث افزایش تولید و اشتغال شوند.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد نیز در ادامه با بیان اینکه 25 هکتار از باغات شهرستان سروآباد باغات انجیر است، گفت: در هر هکتار به طور متوسط 10 تن انجیر برداشت می شود که سالانه شاهد تولید 250 تن انجیر ارگانیک در باغات شهرستان هستیم.
    مجید قاسمی نژاد افزود: مهمترین ارقام انجیر در شهرستان سروآباد انجیر سبز از گروه انجیرهای ازمیری یا استهبان که به صورت دیم کشت و به صورت خشکباری مصرف می شود و انجیر سیاه (سان پدرو) که به صورت آبی قابل کشت است.
    وی گفت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و شرایط اقلیمی مناسب در منطقه هورامان 500 هکتار از نقاط مستعد این منطقه جهت توسعه باغات انجیر شناسایی شده که در صورت رفع موانع قانونی و تخصیص اعتبارات لازم شاهد افزایش تولید انجیر در شهرستان سروآباد خواهیم بود.

    برپایی نمایشگاه با موضوع انجیر و صنایع دستی هورامان، اجرای برنامه های شاد فرهنگی، ارائه گزارشی از مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سروآباد، بیان مشکلات مهم منطقه هورامان از سوی رئیس شورای بخش هورامان، پخش تیزری با موضوع معرفی محصولات باغی منطقه هورامان به ویژه انجیر و تجلیل و تقدیر از باغداران نمونه و تولید کنندگان انجیر در شهرستان سروآباد از مهمترین برنامه های این جشنواره بود.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت