از دوم فروردین ماه سال آینده ؛

برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در تمامی شهرستان های آذربایجان‌شرقی

عصر نمایشگاه- به آفرین معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: در ایام نوروز سال ۹۵، نمایشگاه های صنایع دستی در استان از دوم تا دوازدهم فروردین ماه در تمامی شهرستان ها به خصوص تبریز برگزار می شود.

برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در تمامی شهرستان های آذربایجان‌شرقی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،آذربایجان شرقی یکی از کانون های صنایع دستی ایران محسوب می شود. در این استان انواع فرش، قالیچه، جاجیم ، خورجین، گلیم، شال، ظروف سفالی و سرامیک، اقسام سبد حصیری، پارچه های پشمی و ابریشمی، سوزن دوزی، نقره سازی، قلاب بافی، حوله و پتوبافی، مفرش ( هر چیز گستردنی ) بافی، کفاشی و کفش دوزی و غیره موارد عمده صنایع دستی را تشکیل می دهند.

    گفتنی است ،صنایع دستی برجسته استان شامل قالی بافی، گلیم بافی، هنرهای چوبی ( خاتم، معرق، منبت و سبد و حصیر بافی)، دستبافت های سنتی ( پشمی، ابریشمی، جاجیم بافی)، چاپ های سنتی ، شیشه گری، سفال گری، فلزکاری ( قلم زنی، حکاکی و ملیله دوزی) ، رودوزی ها( سوزن دوزی، پته دوزی، شکمه دوزی و گلابتون دوزی) ، نمدمالی، کتاب آرایی ( مینیاتور، تذهیب ) است.

    فرشاد به آفرین در خصوص برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای ایام نوروز اظهار کرد:  همه ساله در نوروز به واسطه حضور گردشگران در ایام عید یک سری نمایشگاه های خاصی در نظر گرفته می شود که هم گردشگران از آن بهره مند می شوند،  هم محل درآمدی برای هنرمندان می باشد، امسال نیز تلاش کردیم هم در شهرستان ها و هم در تبریز آن را به مرحله اجرا در بیاوریم.

    وی افزود: در شهر تبریز در سه مکان مرکز تجاری جهانی ولی عصر(عج) با حمایت شهرداری خانه کلکته چی برگزار می شود، همچنین تلاش کردیم در تمامی  اماکن تاریخی و موزه ها حدقل یک غرفه فروش صنایع دستی دایر گردد، زمان برگزاری این نمایشگاه ها از دوم تا دوازدهم فروردین ماه سال جدید می باشد.

    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه سال 94 سال خوبی برای صنایع دستی بود و شاهد سه اتفاق مهم بودیم، خاطرنشان کرد: برگزاری سراسری نمایشگاه صنایع تبریز در شهریور ماه یکی از رخدادهای مهم این حوزه بود که 240 غرفه با شرکت 300 هنر مند دایر شد، هنرمندن استان تواستند خود را محک بزنند و باز خوردی از هنر خود بگیرند.

    وی ادامه داد: از این نمایشگاه استقبال خوبی شد و حدود 160 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند و نزدیک به 500 میلیون تومان محصولات به فروش رسید و در کل برای ادامه حیات صنایع دستی این  نمایشگاه ها لازم و ضروریست.

    به آفرین یادآور شد: شورای جهانی، تبریز  را به عنوان شهر جهانی فرش دستباف انتخاب کرد و این مهم برای اولین بار بود که در دنیا  اتفاق افتاد. سومین اتفاق نیک و مهم، کسب 97 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی بود که در دوره قبلی موفق به کسب 28 نشان شده بودیم که از لحاظ کمی رشد قابل توجهی می باشد،  این نشان دهنده این است که شهرستان های ما پتاسیل کافی را دارا هستند فقط ما باید آنان را حمایت کنیم تا شکوفا شوند.

    وی با تاکید بر اینکه ما هم چنان در تلاش برای دایر کردن بازارچه دائمی هستیم، گفت: تا این لحظه متاسفانه نتیجه ای برای احداث بازارچه دائمی جهت فروش محصولات صنایع دستی استان به دست نیاوردیم و نیازمند همکاری سازمان های دیگر از جمله شهرداری هستیم.

    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بخواهید تبریز را از لحاظ میراث فرهنگی و صنایع دستی برای سال 2018 آماده کنید چه برنامه هایی مد نظر دارید؟، اظهار کرد: در تلاش هستیم که مکان های دایمی برای این صنایع داشته باشیم اما این کار عزم ملی می طلبد و اگر فروش  این صنایع بیشتر شود مشکلات بسیاری که بر سر راه این هنر است حل می شود، اگر کشور های خارجی برای فروش صنایع خود بیایند نفعی به حال ما نخواهد داشت و باید تدابیری اندیشیده شود که ما محصولات خود را عرضه کنیم. اما در مورد اینکه برای خرید دعوت کنیم هم تدابیری برای سال 2018 اندیشیده خواهد شد.

    این فعال فرهنگی در پایان متذکر شد: صنعت صنایع دستی راه درآمدزایی بسیار خوبی است اما حتما باید رسیدگی شود و مکان عرضه در مکانهای پر تردد باشد، یکی از آرزوهای بزرگ من این است که در تبریز بازارچه دایمی صنایع دستی دایر شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت