در دیدار هیئت ایرانی با وزیر فرهنگ چین مطرح شد؛

مناسبات ایران و چین در همه زمینه‌ها در حال توسعه است

عصر نمایشگاه- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در راس هیئتی به مناسبت حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب چین، به این کشور سفر کرده است، با وزیر فرهنگ چین دیدار و گفتگو کرد.

مناسبات ایران و چین در همه زمینه‌ها در حال توسعه است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از خبرگزاری مهر، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به منظور توسعه همکاری‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله افتتاح غرفه ویژه ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی به عنوان میهمان ویژه، هفته فیلم ایران و ‌دیگر برنامه‌های فرهنگی به چین سفر کرده است، امروز سه شنبه 31 مرداد ماه با وزیر فرهنگ جمهوری خلق چین دیدار و در خصوص توسعه همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های فرهنگی و هنری به بحث و تبادل نطر پرداخت.

    ابراهیمی ترکمان در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از  این دیدار گفت؛ خوشبختانه ایران و چین با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و دیدگاه‌های مشترک، گام‌های بسیار ارزشمندی را برای توسعه همه جانبه میان دو طرف برداشته اند و در این میان همکاری‌های فرهنگی و هنری دو کشور هم از توسعه قابل توجهی برخوردار است و نمونه آن را می‌توان در حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب چین به عنوان میهمان ویژه، برگزاریداشتند. فیلم، رونمایی از کتاب شاهکارهای ادبی ایران که از سوی  انتشارت شان ووی به چاپ رسیده و دیگر برنامه  و حضور حدود 80 نفر از فعالان فرهنگی، هنری و علمی برای اجرای این برنامه در مقطع کنونی مشاهده کرد.

    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: هر دو طرف پایبندی‌های عمیقی را به فرهنگ بومی خود دارند و زمینه‌های مشترک فراوان دو طرف عامل موثر توسعه همکاری‌های فیمابین  قلمداد می‌گردد که برنامه‌های پیش بینی شده در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب چین بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

    رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنایت به حضور چین در دوره بعدی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از وزیر فرهنگ برای حضور چین به عنوان میهمان در این رویداد مهم فرهنگی در ایران دعوت کرد.

    وی همچنین به برخی از همکاری‌ها دو جانبه اشاره و افزود: در حال حاضر نهادها و موسسات فرهنگی دو کشور همکاری‌های ارزشمندی را با یکدیگر دارند هر چند به دلیل اهمیت این موضوع در کنار فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی، کمیته فر هنگی مشترک دو کشور را تشکیل دادیم که انتظار می‌رود با فعالین هر چه بیشتر بتوان توسعه بیشتری را شاهد بود.

    ابراهیمی به تاسیس دبیرخانه گفتگوهای فرهنگی به منطور ایجاد تعاملات گسترده در حوزه آسیا، عربی و ...هم اشاره و بر انجام این گفتگوها با همکاری وزارت فرهنگ چین تاکید کرد.

    لویو شوکانگ وزیر فرهنگ چین هم با ابراز خرسندی از این دیدار و تبریک حضور ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب چین به عنوان میهمان ویژه گفت :ایران دارای ظرفیت‌های ارزشمند و بی نظیر فرهنگی است است و فرصت حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب چین فرصت بسیار مهمی برای آشنایی با این ظرفیت‌هاست.

    وزیر فرهنگ چین در ادامه به توسعه مناسبات ایران و چین هم اشاره کرد و گفت : رفت و آمدهای متعدد و در سطوح عالی میان دو کشور وجود دارد و نشانه توسعه مناسبات بسیار مثبت است و این تعاملات در زمینه‌های فرهنگی نیز در حال توسعه است و در زمینه‌های متنوع فرهنگی امیدواریم که شاهد همکاری‌های بیشتر دو طرف باشیم.

    وی همچنین خواستار برنامه ریزی برای اجرای برنامه‌های متنوع در خصوص میراث فرهنگی، ایران شناسی و چین شناسی، تبادل استاد و دانشجو و ... شد.

    در ادامه دو طرف در خصوص زمینه‌های همکاری و برنامه ریزی برای توسعه همکاری‌ها بحث و تبادل نظر کردند.

    ابراهیمی در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر فرهنگ چین، وزیر ارتباطات، انتشارات چین و ... غرفه ویژه ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب چین که ایران به عنوان میهمان ویژه در آن شرکت دارد افتتاح نموده و در محل کنگره چین در مراسم جایزه کتاب سال پکن نیز شرکت خواهد کرد.

    رونمایی از مجموعه شاهکارهای ادبی، افتتاحیه هفته فیلم ایران در چین و امضاء تفاهم نامه همکاری فرهنگی میان انتشارت بین المللی الهدی و شان ووی چین از دیگر برنامه‌های دو روزه سفر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خواهد بود.

    در برنامه‌های فرهنگی، هنری و علمی پیش بینی شده در چین در این هفته حدود 80 نفر از فعالان فرهنگی، هنری، ناشران و ... حضور دارند که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در چین، موسسه نمایشگاه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشارات سمت، کانون پرورش فکریکودکان و نوجوانان، انتشارات بین المللی الهدی، جامعه المصطفی(ص)   و ... به اجرا در خواهد آمد.

    رونمایی از مجموعه 23 جلدی شاهکارهای ادب فارسی به زبان چینی توسط سازمان انتشارت شانگ وو چین و با همکازی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن و مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قالب طرح «تاپ» نیز لز حمله برنامه‌های پیش بینی شده است.

    در این دیدار خاجی سفیر ایران در چین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان سمت، الماسیه رایزن فرهنگی ایران در آن کشور، پاک دامن مدیر کل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت