هدف اصلی از نمایشگاه صنایع‌دستی کاهش وابستگی هنرمندان به دولت است

عصر نمایشگاه- معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی هدف اصلی نمایشگاه صنایع‌دستی را وابستگی بیشتر هنرمندان به بازار و مردم، و کاهش وابستگی آن‌ها به دولت عنوان کرد.

هدف اصلی از نمایشگاه صنایع‌دستی کاهش وابستگی هنرمندان به دولت است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامور‌مطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص کارکرد‌های نمایشگاه صنایع‌دستی گفت: «نمایشگاه فرصت و ظرفیت مناسبی برای تجاری‌سازی به‌حساب می‌آید. این کارکرد‌های نمایشگاهی در حوزه صنایع‌دستی، به‌دلیل آن‌که حجم بزرگی ار فعالیت‌های تجاری صنایع‌دستی در نمایشگاه‌ها رخ می‌دهد، بیشتر از دیگر بخش‌ها است.»

    او با اشاره به تحولات صورت گرفته در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سال‌های اخیر افزود: «بر خلاف بسیاری دیگر از نمایشگاه‌ها که تنها ساختاریB2B  دارند، در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به‌ویژه در سال‌های اخیر ساختار‌ها  B2B به B2C با یکدیگر همراه شده‌اند. بدین معنی که در گذشته نمایشگاه‌های صنایع‌دستی تنها محل عرضه محصولات به خریداران بوده است اما در حال حاضر نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به فرصتی برای برقراری ارتباط میان تولید‌کنندگان، تجار و مصرف‌کنندگان بدل شده است. این امر علاوه بر فرصت‌های بالایی که برای تولید‌کنندگان ایجاد می‌کند موقعیت مناسبی برای حرفه‌ای‌تر شدن و تخصصی شدن و در نهایت تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی است.»

    نامور‌مطلق با اشاره به تأثیر تغییر این رویه در ساختار‌های نمایشگاه‌های صنایع‌دستی تصریح کرد: «اگر امروز به بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه صنایع‌دستی نگاه کنید حال و هوای جدیدی بر این نمایشگاه‌ حاکم شده است. در واقع تلاش شده است به کارکرد‌های اصلی نمایشگاه توجه شود و موجب شده توجه به عناصر زیبایی‌شناسی صنایع‌دستی ارتقا پیدا کند. همچنین سطح فرهنگ و ارتباطات هنرمندان و مصرف‌کنندگان افزایش پیدا کرده است.»

    او افزود: «در واقع نمایشگاه‌ها ویترین صنایع‌دستی هستند و می‌توان نبض صنایع‌دستی را با نمایشگاه‌ها اندازه‌گیری کرد. ما در یک پروسه چندساله و بدون وقفه مسیر رشد را تجربه کرده‌ایم. این رشد در ارائه، غرفه‌سازی و زیبایی‌سازی وجود داشته است. این رشد در حوزه فروش، تجاری‌سازی محصولات، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی صنایع‌دستی نیز محسوس بوده است.»

    معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به توسعه تجاری‌سازی در صنایع‌دستی گفت: «با توجه به افزایش امیدواری نزد تجار و نگاه آن‌ها نسبت به آینده روبه‌رشد این صنعت، تمایل به سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش بیشتر شده است. این آینده خوب به دلیل فعالیت‌های متنوعی تصویر شده است.»

    گردش مالی صنایع‌دستی در حال افزایش است

    او ادامه داد: «گردش مالی صنایع‌دستی در حال افزایش است. به‌عنوان مثال صادرات صنایع‌دستی بیش از 2.5 برابر شده است و در حوزه داخلی نیز افزایش بیش از 4 برابری فروش‌های نمایشگاهی نشان می‌دهد که بازار‌های داخلی صنایع‌دستی نیز در حال گسترده‌تر شدن هستند. توسعه صنایع‌دستی بدون نوسان و با شکل دائمی رشد همراه بوده است.»

    نامورمطلق با ذکر این نکته که در بخش صنایع‌دستی به سرمایه‌گذاری توجه شده است، افزود: «این در حالی است در گذشته کمتر به سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی توجه می‌شد و نمایشگاه‌ها بیشتر نمایشی بود اما نمایشگاه‌ها در حال حاضر بیشتر جنبه تجاری‌سازی و گفتمان‌سازی پیدا کرده است.»

    بیست‌وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تا هفتم شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌اللملی تهران میزبان علاقه‌مندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت