در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران مطرح شد

آشنایی با اصول بازاریابی موجب توسعه صادرات می‌شود

عصر نمایشگاه- محمدرضا طلائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است که بسیاری از محصولات مربوط حوزه IT و ICT که در داخل تولید می‌شود، ظرفیت صادراتی دارند اما به دلیل عدم شناخت بازار و معرفی نادرست محصولات در بخش‌های بین‌المللی، امکان صادرات آنها مهیا نمی‌شود.

آشنایی با اصول بازاریابی موجب توسعه صادرات می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از اتاق ایران،کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تازه‌ترین نشست خود، نحوه ورود به بازارهای جهانی با رویکرد نمایشگاه‌ها و پاویون‌ها را مورد بررسی قرار داد.

    در این نشست عضو هیات مدیره سازمان فناوری اطلاعات، مدیرکل دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سرپرست اداره ارزیابی طرح‌های توسعه صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک به اقدامات خود در راستای حمایت از حوزه IT و ICT اشاره کردند.

    همچنین در این جلسه، بحث‌های آموزشی با محور حضور در نمایشگاه‌ها و نحوه بازاریابی برای تولیدات نیز مطرح شد.

    روح‌الله استیری، مدیرکل دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به حضور 610 شرکت فعال در حوزه ICT کشور، گفت: این شرکت‌ها 25 درصد حوزه دانش‌بنیان کشور را تشکیل می‌دهند؛ اما به دلیل نبود آمار دقیق از میزان صادرات در این حوزه و نبود دید درست نسبت به فعالیت‌های بین‌المللی این شرکت‌ها، متأسفانه سیاست‌گذاری مشخصی برای آنها انجام نشده است.

    استیری در ادامه به حمایت‌هایی که از سوی این معاونت برای ارتقای سطح فعالیت شرکت‌های حوزه ICT انجام می‌شود، پرداخت.

    بر اساس اظهارات این مقام مسئول، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توجه جدی نسبت به حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی دارد از این رو در گام نخست، توانمندسازی این شرکت‌ها را در دستورکار قرار داده و متناسب با آن تأمین مالی و حمایت از بنگاه‌ها برای حضور در مناقصه‌ها را دنبال می‌کند.

    بر اساس اظهارات استیری تاکنون 1645 خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده که سهم شرکت‌های IT و ICT از این خدمات ناچیز بوده است.

    وی در پایان از راه‌اندازی NETWORK هایی از کشورهای واسط صادراتی خبر داد که شرکت‌های فعال در حوزه IT می‌توانند با استفاده از آنها اقدام به بازاریابی کنند.

    رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای بین‌المللی، ضعف جدی این شرکت‌ها را در بازاریابی و معرفی محصولات خود به کشورهای هدف عنوان کرد.

    محمدرضا طلایی، همچنین از آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و کمیسیون مربوطه برای تلاش در رفع این ضعف جدی خبر داد.

    خسرو سلجوقی، عضو هیات مدیره سازمان فناوری اطلاعات در این نشست، اصلاح قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را جزو اولویت‌هایی دانست که باید به آن پرداخته شود.

    به گفته او در ابتدا این قانون با عنوان حمایت از کارآفرینی در مجلس مطرح شد اما هنگام تصویب به نام قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر کرد.

    سلجوقی طی سخنان خود تناسب محصولات تولیدی با بازار هدف را یک اصل مهم در صادرات عنوان کرد و یادآور شد: اگر قرار است واحدهای اقتصادی، صادراتی شوند باید سلیقه بازار خود را به خوبی بشناسند در این مورد شرکت‌هایی فعال هستند که وظیفه آنها مطالعه دقیق کشورهاست؛ آن‌ها می‌توانند با شناخت دقیق بازار هدف، شما را در تولید محصولات صادراتی کمک کنند.

     

    عضو هیات مدیره سازمان فناوری اطلاعات در ادامه از ایجاد خوشه‌های صنعتی به عنوان یک راه‌حل در کاهش هزینه‌های تولید یاد کرد و گفت: این خوشه‌ها با حضور رقبا و واحدهای کوچک و متوسط در هر حوزه‌ای قابلیت شکل‌گیری دارند و برای مثال می‌توانند در بخش تحقیق و توسعه که بسیار مهم است، به کاهش هزینه‌ها منجر شوند.

    همچنین در ادامه این نشست، فرصاد جان احمدی، سرپرست اداره ارزیابی طرح‌های صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک نیز گزارشی از عملکرد این نهاد در راستای حمایت از بنگاه‌های دانش‌بنیان ارائه داد.

    این صندوق 100 درصد دولتی بوده و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند و به گفته جان‌احمدی، اعطای تسهیلات، صدور ضمانت‌نامه‌ها، ارائه خدمات کارشناسی و سرمایه‌گذاری جسورانه جز محورهای اصلی قابل ارائه توسط صندوق است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت