در نگارخانه استاد غلامی شیراز

نمایشگاه حجم و نقاشی های محمدفرمانی آغاز شد

عصر نمایشگاه: نمایشگاه آثار حجم و نقاشی محمد فرمانی در نگارخانه استاد غلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گشایش یافت.

نمایشگاه حجم و نقاشی های محمدفرمانی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰
  • نمایشگاه حجم و نقاشی های محمدفرمانی آغاز شد
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، در این نمایشگاه که ظهر پنجشنبه در نگارخانه استاد غلامی آغاز بکار کرد، ٢٧ مجسمه با ترکیب چوب وفلز و ١٧ نقاشی با تکنیک ترکیب مواد ارایه شده است.

این درحالیست که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین گشایش نمایشگاه آثار محمد فرمانی با اشاره به نقش مهم شیراز و هنرمندان شیراز از گذشته تا امروز مکتب شیراز در هنر های تجسمی را یکی از افتخارات هنر ایران خواند.

ساخت رنگ در شیراز قدمتی کهن دارد/تا دوران هنر اسلامی خود ما صاحب بهترین لعاب بودیم

در این مراسم که مهدی رنجبر معاون هنری و سینمایی به همراه بهاره شفیعی رئیس گروه هنری ، مرضیه فخر رئیس انجمن هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان تئاتر حضور داشتند؛مهدی فقیه در سخنانی با تقدیر از حضور هنرمندان جوان در عرصه های مختلف هنری در خصوص هنرهای تجسمی  در شیراز و ریشه های آن گفت: هنر نگارگری و حتی ساخت رنگ در شیراز قدمتی کهن دارد.

وی افزود: توجه به آثار به جا مانده معماری و نگارگری در شیراز این نکته را مشخص می کند که چگونه هنرمندان قدیم با تبحری مثال زدنی به خلق اثر می پرداختند و همچنان نقش و نگار و رنگ آثار ایشان ماندگار است.

این هنرمند تلویزیون، تئاتر و سینما که از هنرمندان تجسمی به شمار می رود با اشاره به آثار به جا مانده هنر ایران اسلامی در موزه های جهان و موزه لوور افزود: به طور مثال طبق تحقیق متوجه شدم چرا برخی رنگ ها در برخی از آثار کم رنگ تر و حتی رنگ قرمز به قهوه ای گراییده اما در آثار هنرمندان مکتب شیراز همچنان رنگ درخشان قرمز بعد از لعاب دیده می شود؛ در گذشته برای ساخت رنگ مشقتهای بسیاری را متحمل می شدند از آن جمله استفاده از حشراتی مخصوص که با ترکیب آنها با مواد دیگر رنگ مناسب قرمز به دست می آمده است

مهدی فقیه در ادامه با اشاره به رنگ های خاصی که در نگارگری های مکتب شیراز بصورت ویژه و خاص وجود دارد افزود :در مسجد نصیرالملک و حتی در دوره های قدیم تر همانند دوران هخامنشیان، سربازان ایستاده به همراه چهار شیر بالدار در موزه لوور، تمام سرامیک ها و آجر مانند همه از همین رنگ ها استفاده کرده اند.

وی با اظهار تاسف از فراموش شدن اینگونه آثار گفت: مدتی قبل کاری را آماده کرده بودم برای تندیس که باید آجرها را  لعاب می دادیم ، وقتی به سراغ رنگ رفتم متوجه شدم رنگ های لعاب موجود به اسم ایتالیایی و فرانسوی و غیره خرید فروش می شود، در حالی که از دوران هخامنشیان تا دوره های بعدی و تا دوران هنر اسلامی خود ما صاحب بهترین لعاب بوده ایم و افسوس خوردم چرا امروز باید شاهد چنین چیزی باشیم.

هنر مکتب شیرازدرباری نبود/هنر در شیراز پیشرو گام برمی دارد

بهزاد مریدی نیز در ادامه با تایید سخنان مهدی فقیه در خصوص تفاوت هنرِ هنرمندان مکتب شیراز با سایر شهرها افزود: در بررسی آثار به جامانده آنچه امروز قابل توجه است مردمی بودن کار و عمل این هنرمندان است در حالی که در همان دوران هنرمندان سایر شهرها نگارگری و هنرهای سنتی را بصورت درباری و با امکانات خاص و حتی استفاده از پودر طلا در رنگ آمیزی خلق می کردند، هنرمندان این دیار با استفاده از خلاقیت های فردی و فنون ترکیب مواد ساده دست به خلق اثر و ساخت رنگ می زدند که در نوع خود بی نظیر است

وی ادامه داد: آنچه امروز کار این هنرمندان را ارزنده تر می کند همان حضور در میان مردم بوده که باعث شده این هنرها به فراموشی سپرده نشود.

محمد فرمانی، هنرمند حاضر در این نمایشگاه هم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هنر در شیراز و استان فارس پیشروتر از استان های دیگر گام برمی دارد و از جایگاه خوبی در کشور برخور دار هست.

این هنرمند تجسمی افزود: آسیبی که در کل در تمام نقاط کشور وجود دارد این است که هنر کاملا به دانشگاه کشیده شده است اما واقعیت اینجاست که هنر یک امر ذاتی است که درون هر فرد وجود دارد و تنها به کسانی که فارغ التحصیل هنر هستند نمی توان هنرمند خطاب کرد بلکه هنر را باید در کار مستمر و پیوسته یک فرد که خود را هنرمند می نامد دنبال کرد.

فرمانی به نحوه شکل گیری آثار خویش در این نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: این حجم ها و نقاشی ها با الهام از طبیعت با نگاهی انتزاعی است چرا که هر چیز در ماهست از پیرامون است و پیرامون چیزی نیست جز طبیعت بیکران هستی.

گفتنی است: محمد فرمان متولد ١٣٦۰ شیراز؛ سابقه ١٧ سال مجسمه سازی و نقاشی و شرکت در ٢٥ جشنواره ملی از جمله جشنواره بین المللی فجر و جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی، برگزاری ٥ نمایشگاه انفرادی از جمله فعالیت های اوست؛ این هنرمند نقاش و مجسمه ساز نفر اول جشنواره مجسمه های کوچک سال ١٣٩۰، برگزیده جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی سال ١٣٩٣ است.

  نمایشگاه آثار محمد فرمانی در دو بخش نقاشی و مجسمه در گالری استاد غلامی واقع در مجموعه فرهنگی و هنری حافظ میزبان هنرمندان و علاقه مندان است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت