قائم‌مقام مدیر گروه بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی:

توانایی ناشران داخلی را در نمایشگاه فرانکفورت نشان می‌دهیم

عصر نمایشگاه- مریم رونق، قائم‌مقام مدیر گروه بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت: تلاش ما این است که توانمندی‌های ناشران داخلی را آن طور که شایسته است به ناشران خارجی نشان دهیم و سعی کنیم ارتباط بین ناشران دانشگاهی داخلی و خارجی به صورت مستقیم و رودررو برقرار شود

توانایی ناشران داخلی را در نمایشگاه فرانکفورت نشان می‌دهیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از کتاب ایران(ایبنا)، مریم رونق، مدیر مسئول انتشارات فرمنش  گفت: من در درجه اول نه به عنوان ناشر، بلکه در حقیقت به عنوان نماینده انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، برای بار دوم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت شرکت خواهم کرد.

    قائم‌مقام مدیر گروه بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: این انجمن حدود 140 عضو دارد که در طول نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حدود 600 ناشر دانشگاهی شرکت داده شد. در مورد نمایشگاه فرانکفورت هم فراخوان ارسال کتاب برای تمام این 600 ناشر ارسال شد.

    مدیر گروه بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی درباره زمان ارسال فراخوان به اعضای انجمن گفت: این فراخوان هفته دوم تیر ماه اعلام شد و ناشران تا 15 مرداد ماه فرصت داشتند تا کتاب‌ها و فرم اطلاعات آن‌ها را به دبیرخانه انجمن ارسال کنند. از میان کتاب‌های دریافت‌شده توسط دبیرخانه انجمن، براساس معیارهای در نظر گرفته‌شده کتاب‌هایی را که می‌توانستند در غرفه‌ی انجمن نمایش داده شوند، انتخاب و در کاتالوگ انجمن قرار دادیم.

    رونق در پاسخ به سوال معیارهای انجمن برای انتخاب و شرکت اعضا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت چیست؟ گفت: در مورد نحوه انتخاب کتاب‌ها باید بگویم که علاوه بر شکل و ظاهر کتاب‌ها و شکل صفحه‌بندی آن‌ها، تمرکز ما بیشتر بر محتواست؛ محتوایی که بر مبنای پژوهش و تألیف است طوری که علم و فرهنگ و هنر ایرانی را ارائه دهد. در حوزه‌های هنر، معماری و علوم انسانی تعداد این کتاب‌ها به مراتب از علوم مهندسی و پزشکی بیشتر است. دفتر پژوهش‌های فرهنگی، انتشارات سمت، انتشارات دانشگاه تهران و انتشارات ارجمند از جمله ناشرانی هستند که کتاب‌های زیادی از آن‌ها در کاتالوگ انجمن است.

    قائم مقام انتشارات فرمنش درباره برنامه‌های انجمن در این نمایشگاه اظهار کرد: البته باید بگویم که تمرکز انجمن در قرارهای ملاقات و صحبت با ناشران دانشگاهی دنیای کتاب‌ها نیست، بلکه تلاش ما این است که توانمندی‌های ناشران داخلی را آن طور که شایسته است به ناشران خارجی نشان دهیم و سعی کنیم ارتباط بین ناشران دانشگاهی داخلی و خارجی به صورت مستقیم و رودررو برقرار شود. می‌دانیم که مشکلاتی بر سر این راه هست، اما سعی ما این است که با وجود تمام این مشکلات باز هم راه‌کارهای ممکن را بررسی کنیم و این راه‌کارها را با همتای خارجی خود در میان بگذاریم.

    این نماینده انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی از برگزاری نشست تعاملات ناشران دانشگاهی ایران با ناشران خارجی خبر داد و گفت: در همین راستا هم نشستی برای روز پنجشنبه 12 اکتبر در محل غرفه‌ ایران ترتیب داده‌ایم. این نشست با عنوان «تعاملات ناشران دانشگاهی ایران با ناشران خارجی» ساعت 16 تا 17 بعدازظهر برنامه‌ریزی شده است و سعی کردیم تا ناشران دانشگاهی خارجی را هم برای شرکت در این گفت‌وگو دعوت کنیم. مهمان‌های ویژه این نشست آقای مایکل کلمن رئیس انجمن بین‌المللی ناشران و پروفسور ناصر کنعانی نویسنده ایرانی مقیم آلمان که با ناشران داخلی و خارجی همکاری دارند، هستند. علاوه بر این، دکتر سید عباس حسینی‌نیک، مدیر انتشارات مجد و بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، و مسعود پایدار، عضو این اتحادیه و مدیر انتشارات کتاب دانشگاهی، که هر دو از فعالان و پیشگامان حوزه نشر دانشگاهی هستند، حضور خواهند داشت. من هم مدیریت نشست را به عهده دارم.

    وی درباره نتایج این برنامه‌ها در آینده یادآور شد: به نظر من تمام این حرکت‌ها که «اخلاقی، حرفه‌ای و داوطلبانه» هستند مثبت است و راه گفت‌وگوی طرفین را باز می‌کند. ممکن است نتوان در کوتاه‌مدت نتایج چشمگیری را دید، ولی در بلندمدت امیدواریم نتایج مثبت باشد. قرار ملاقات‌هایی هم با ناشران دانشگاهی خارجی و انجمن‌ها داریم که در آن‌ها هم باز همین اهداف را دنبال می‌کنیم. در واقع سعی می‌کنیم ناشران دانشگاهی ایران را هم به سمت بین‌المللی شدن ببریم.

    رونق از تفاوت حضور امسال نسبت به سال گذشته گفت: در مورد تفاوت حضور امسال و سال گذشته باید بگویم که طبیعتاً هر چه تجربه حضور و استمرار در عرصه‌های بین‌المللی بیشتر باشد، دستاوردها هم بیشتر و هدف‌مندتر می‌شود. شناخت هم سال‌به‌سال از ناشران و کتاب‌ها بیشتر می‌شود و مسیرها و اهداف را هم می‌توانیم برای سال‌های بعد اصلاح کنیم. امسال هم که من به عنوان یکی از سفیران رسمی کلوپ کسب‌وکار (Business Club) نمایشگاه فرانکفورت انتخاب شدم، تلاش بر آن دارم تا روندهای مطرح صنعت نشر کتاب را بیشتر پیگیری و به همکاران خود هم این مطالب را منتقل کنم. پیدا کردن دید تازه‌تر در هر زمانی مثبت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت