بازدید رییس کمیته ICT مجلس از غرفه اتاق تهران در جیتکس ۲۰۱۷

استارت آپ ها گرفتار فرآیندهای بروکراتیک دولتی هستند

عصر نمایشگاه- رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن و رییس کمیته ICT مجلس به اتفاق مهدی فقیهی ، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی ریاست جمهوری و نیز مرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد از غرفه اتاق تهران درنمایشگاه جیتکس ۲۰۱۷ بازدید کرده و با نمایندگان استارت آپ های حاضر در این غرفه گفت وگو کردند.

استارت آپ ها گرفتار فرآیندهای بروکراتیک دولتی هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از اتاق بازرگانی، رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن و رییس کمیته ICT مجلس به اتفاق مهدی فقیهی ، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی ریاست جمهوری و نیز مرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد از غرفه اتاق تهران درنمایشگاه جیتکس 2017 بازدید کرده و با نمایندگان استارت آپ های حاضر در این غرفه گفت وگو کردند. نمایندگان این استارت آپ ها در گفت و گویی صریح مطالبات خود را بیان کرده و خواستار حمایت دولت و مجلس از کسب وکارهای نوآورانه شدند.


    سبحانی فر نیز در حاشیه این بازدید و در گفت و گو با خبرنگار اعزامی اتاق تهران اعلام کرد که پس از بازگشت به تهران، کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه های ذیربط برای تسهیل و تسریع راه اندازی کسب و کار های نوین و دانش بنیان تشکیل خواهد داد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه حضور در این نمایشگاه برای استارت آپ های ایرانی، مزیت های بسیاری به همراه خواهد داشت گفت:« آنچه مشاهده می شود، حضور استارت آپ ها هم به لحاظ کمیت و هم از نظر کیفیت نسبت به دوره های گذشته ارتقا یافته است. ضمن آنکه، از میان 400 استارت آپ که در این نمایشگاه شرکت کرده اند،چهل استارت آپ که به مرحله نهایی دریافت جایزه راه یافته اند که چهار استارت آپ از این چهل تیم از ایران است. این نشان می دهد که ایران نیز در حوزه فعالیت های استارت آپی حرفی برای گفتن دارد. در عین حال به نظر می رسد، این نمایشگاه فرصت مناسبی برای بازاریابی این استارت آپ ها فراهم کند.»


    او ادامه داد:«در مذاکراتی که با خالقان استارت آپ های ایرانی حاضر در غرفه اتاق تهران داشتم، اغلب آنها اعلام کردند که استقبال چشمگیری از ایده هایشان صورت گرفته و مذاکراتی را با طرف های خارجی داشته اند. بنابراین امیدواریم که این مذاکرات به مرحله انعقاد قرارداد برسد.»


    سبحانی فر در پاسخ به این پرسش که مجلس چگونه می تواند مشکلات حقوقی استارت آپ ها از قبیل ثبت شرکت یا مالکیت معنوی آنها را برطرف کند، توضیح داد:« به لحاظ قانونی خلا چندانی وجود ندارد، منتها این کسب و کارها، در یک لوپ اداری گرفتار می شوند و این معطلی، نارضایتی های بسیاری را به ویژه در بخش صدور مجوز ها ایجاد کرده است. در حالی که با وجود توسعه سیستم های مکانیزه آنها نباید در فرآیندهای بروکراتیک گرفتار شوند.»
    او ادامه داد:«پس از بازگشت به تهران، کارگروهی متشکل از بخش های مختلف اعم از مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی تهران و اتحادیه ها تشکیل خواهیم داد تا مشکلات را بررسی کرده تا چنانچه خلا قانونی باشد آن را رفع کنیم یا اگر موازی کاری باشد، این موازی کاری ها را حذف کنیم و در عین حال، نسبت به حذف دستور العمل های دست و پا گیر اقدام شود.» سبحانی فر گفت:« در این کارگروه، تصمیماتی نیز در راستای تقویت حمایت ها از فعالیت های استارت آپی نیز اتخاذ می شود.»


    باید ساختار های حمایتی را اصلاح کنیم
    حمیده زر آبادی عضو کمیته ICT مجلس نیز در این بازدید با ارزیابی موقعیت استارت آپ های مورد حمایت اتاق تهران گفت:«این گونه به نظر می رسد که استارت آپ های ایرانی از سطح خوبی برخوردار هستند. حتی این پتانسیل را داشته اند که در میان ایده های برتر برای دریافت جایزه جیتکس به مراحل نهایی برسند. این نشان می دهد که در زمینه توانمندی جوانان ایرانی کمبودی وجود ندارد.اما دلیل اینکه برخی از کشورها، در زمینه نوآوری و خلاقیت گوی سبقت را از ایرانی ها ربوده اند را باید در ساختار های حمایتی آنها از شرکت های دانش بنیان جست و جو کرد.»او افزود:« بر این اساس، ضرورت دارد که ساختار حمایتی از این کسب و کارها تصحیح شود و سرمایه گذاری های خطر پذیر افزایش پیدا کند. در واقع سرمایه گذار باید این خطر را بپذیرد که ممکن است این سرمایه گذاری نتیجه مورد نظر را در پی نداشته باشد. در این میان اگر استارت آپی به نتیجه برسد، می تواند هزینه همه سرمایه گذاری های پیشین را که نتیجه بخش نبوده، پوشش دهد.»


    او مانع توسعه کسب و کار های نوین را به نقص ساختارهای حمایتی و قانونی نسبت داد و گفت:« دربحث قوانین با توجه به حساسیت هایی که در زمینه اشتغال ایجاد شده، سیاستگذاران در دولت و مجلس به این مساله واقف شده اند که مسیر کاهش نرخ بیکاری از راه حمایت از این نوع کسب و کار ها می گذرد. نهایتا سیاستگذاران در دولت و مجلس ناگزیر هستند قوانین و نگرش های خود را نسبت به سرمایه گذاری و نوع حمایت ها اصلاح کنند. البته ممکن است پیمودن این مسیر کمی زمان بر باشد. در عین حال، یکی از موانع توسعه کسب و کارهای نوین خلا اطلاعاتی است. بر این اساس لازم است اطلاعات در کوتاه ترین زمان و به روز در اختیار سیاستگذاران قرار گیرد تا آنها طبق این اطلاعات برنامه ریزی و حرکت کنند. »

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت