بزم افتتاحیه شصت و نهمین نمایشگاه فرانکفورت برگزار شد

عصر نمایشگاه- مهمانی افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت با سخنرانی رئیس جمهور فرانسه مهمان ویژه این رویداد و صدراعظم آلمان برگزار شد.

بزم افتتاحیه شصت و نهمین نمایشگاه فرانکفورت برگزار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    خبرگزاری پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از  مهر؛روز پرتب و تاب افتتاح نمایشگاه شصت و نهم فرانکفورت به پایان خود نزدیک شد و این رویداد بزرگ با حضور رئیس جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان افتتاح شد.

    از یک ساعت قبل از مراسم افتتاحیه دیروز در سطح نمایشگاه می‌شد فضای خاص افتتاحیه را دید. حساس شدن و محدود شدن ترددها و حضور انبوه خودروهای خاص در محل نمایشگاه حاکی از همین مساله بود و باز هم البته نظم حرف اول را می‌زد و حرف آخر را هم.

    تمامی میهمانان پس از چک شدن نامشان در فهرست اینترنتی میهمانان، گواهی ورود به مراسم را که شامل نام و بارکدی که به آنها اختصاص داده شده بود دریافت کرده و پس از عبور وسایل همراهشان از دستگاه ایکس ری، وارد سالن هارمونیای نمایشگاه می‌شدند؛ جایی که جمعیت بسیاری به انتظار افتتاحیه نمایشگاه بوند.

    این مراسم اما از حیث افتتاحیه خود نیز جالب توجه بود. افتتاحیه مجری نداشت. میهمانان به ترتیب و بر اساس اطلاعی که به آنها داده شده بود به روی سن رفته و در جایگاهی که به آنها اختصاص یافته بود سخنرانی می‌کردند. یک ویدئو آرت مدرن نیز در صفحه نمایش پشت آنها در حال نمایش بود که در فاصله جابجایی سخنرانان خودش را به چشم و ذهن مخاطبانش تحمیل می‌کرد.

    برای مخاطبان بی‌شمار جا مانده از حضور در سالن هارمونیکا نیز سالن بزرگ دیگری با پرده و ویدئو پروجکشن مراسم را پخش می‌کرد.

    سخنران نخست مراسم یورگن بوس رئیس نمایشگاه بود که به خوش‌آمدگویی و معرفی نمایشگاه در سال جاری پرداخت و پس از آن هاینریش روته مولر رئیس اتحادیه ناشران آلمان به سخنرانی و شاید او تنها سخنرانی بود که کمی فضای افتتاحیه نمایشگاه را سیاسی کرد آن هم زمانی که در سخنرانی خود به سیاست‌های ترکیه درباره اتحادیه اروپا پرداخت. با این همه او تاکید کرد که نمایشگاه کتاب فرانکفورت نمادی از تنوع در جامعه آلمان است .

    در ادامه نوبت به پیتر فلدمن شهردار شهر فرانکفورت رسید.وی از نمایشگاه کتاب به عنوان رویدادی یاد کرد که در آن صدها جوان درگیر مراوده تجاری و زبانی با یکدیگر می‌شوند.

    وی همچنین از تنوع فرهنگی شهر خود یاد کرد که به تعبیر او در کمتر شهری در جهان شاهد آن هستیم و گفت: اینجا شهری است که برای تنوع قومی خود جنگیده است و نمایشگاه کتاب آن نیز سمبل همین تکثر است و امروز نیز سعی می‌کند تا نمایشگاه خود را سمبل تکثرگرایی قرار بدهد.

    فلدمن همچنین با اشاره به حضور فرانسه در نمایشگاه سال جاری و با تاکید بر وابستگی های فرهنگی میان دو کشور این تعامل را مدلی برای برقراری رابطه در میان تمامی کشورهای اروپا دانست.

    سخنران بعدی مراسم وجدی موود نویسنده فرانسوی لبنانی الاصل بود که برای حاضران داستانی قرائت کرد و به دنبال آن در قالب متنی روایی ایده‌های خود برای زندگی در جهانی عاری از خشونت را روایت کرد. پس از او جودیت ورزمیر نیز با خوانش متنی مشابه فضا را برای یکی از مهمترین سخنرانی‌های این مراسم حاضر کرد.

    امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روی سن رفت و ابتدا از حضور و انتخاب فرانسه در این رویداد تشکر کرد. وی بخش نخست از سخنرانی خود را به موضوع زبان فرانسه اختصاص داد و اشاره کرد که این زبان تنها یک زبان قدیمی نیست بلکه زبان بسیاری از مهاجران است.

    مکرون در ادامه به فرهنگ و روابط فرهنگی مشترک میان آلمان و فرانسه اشاره کرد و گفت: ما در این فرهنگ مشترک با هم تاریخ مشترک داشته‌ایم؛ جنگ و صلح داشته‌ایم و هیچ چیز هم نتوانسته این رابطه را خدشه‌دار کند چرا که از قرون وسطی و شروع این رابطه تا امروز توانسته‌ایم با هم گفتگو کنیم و مبنای گفتگوی ما هم ادبیات و کتاب و شعر و ترجمه بوده است.

    رئیس جمهوری فرانسه در ادامه تاکید داشت که برای حفاظت از فرهنگ در اروپا و فرهنگ اروپایی باید برنامه ریزی داشت و به گفتگو روی آورد و مهمترین راه در این میان زبان آموزی مشترک میان مردم دو کشور است. باید یاد بگریم از هم نترسیم و با هم حرف بزنیم. این درک متقابل است که روزهای بهتری برای ما می‌سازد.

    مکرون در همین رابطه عنوان کرد که بدون فرهنگ چیزی از اروپا باقی نخواهد ماند و به همین خاطر باید بر مساله زبان و کتاب و زبان آموزی توجه ویژه‌ای داشت.

    وی در همین رابطه گفت: ما نیازی به دفاع از فرهنگمان در مواجهه با یکدیگر نداریم، نیاز ما تعامل است و ارتباط.

    پس از سخنرانی مکرون که با استقبال در میان حاضران روبرو شد، صدراعظم آلمان نیز در سخنانی نمایشگاه کتاب فرانکفورت را نمایشی از حضور تمامی جهان در یک شهر عنوان کرد .

    مرکل اشاره کرد که نگاه آلمان به کتاب تنها نگاهی اقتصادی نیست بلکه نخستین اولویت در این مساله فرهنگ است و ضروت توجه به آن.

    پس از این سخنرانی دو مقام ارشد اروپایی با کوبیدن چکشی مخصوص بر روی تریبون سالن ، آغاز نمایشگاه شصت و نهم کتاب را اعلام کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت