نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و فرآوری در یک نگاه

عصر نمایشگاه- نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری در شهر آفتاب پس از چهار روز به کار خود پایان داد.

نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و فرآوری در یک نگاه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از همشهری ، نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری در حالی پس از چهار روز به فعالیت‌های خود پایان داد که در اقدامی نوآورانه با مشارکت نمایشگاه دوسلدورف، اتحاد جهانی فرآوری و بسته‌بندی و شرکت برساز رویداد پارس، میزبان جمعی از فعالان عرصه های مختلف چاپ و بسته‌بندی در شهر آفتاب بود، نمایشگاهی که شرکت‌ها و برندهای ایرانی و خارجی در آن مشارکت گسترده و چشمگیری داشتند.

    این نمایشگاه که صبح پنجشنبه 20 مهر ماه با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی و فرهنگی کشور فعالیت خود را اغاز کرد، شاهد حضور شهباز حسن پور بیگلری رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی، دکتر سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، سبین گلدرمان، مدیر نمایشگاه دروپا 2020، یابلونوفسکی، مدیر اتحاد جهانی فرآوری و بسته‌بندی و جمعی از فعالان چاپ و بسته‌بندی کشور بود. در روز افتتاحیه نمایشگاه سبین گلدرمان، مدیر نمایشگاه دروپا 2020 در آیین افتتاحیه نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و فرآوری در سخنانی با ابراز خوشحالی از شروع همکاری دروپا با فعالان چاپ و بسته‌بندی در ایران گفت: همکاری با شرکت IPAP برای ما اهمیت زیادی دارد، زیرا این مجموعه ارتباط خوبی با فعالان چاپ و بسته‌بندی در داخل و خارج از ایران دارداز سوی دیگر فضای برگزاری این نمایشگاه حرفه‌‌ای و تخصصی است و مطابق با توقعات و اقتضائاتی است که شرکت کنندگان و دست اندرکاران حاضر از این نمایشگاه انتظار دارند و به نظر من این فضا زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباط های حرفه‌‌ای در میان دست اندرکاران تخصصی چاپ و بسته‌بندی است.

    در بخش دیگری از این مراسم، یابلو نوفسکی، مدیر اتحاد جهانی فرآوری و بسته‌بندی در سخنانی عنوان کرد: نمایشگاه اینترپک یکی از بزرگترین نمایشگاه های حوزه بسته‌بندی به شمار می آید که بیش از 2800 نماینده و فعال این حوزه از کشورهای مختلف در فضای به وسعت 100 هزار مترمربع از جدیدترین دستاوردها و فناوری های حوزه بسته‌بندی بازدید می کنند، در برگزاری نمایشگاه های بین‌المللی دو نکته اهمیت ویژه‌‌ای دارد، گفت: همکار قابل اعتماد و فضای نمایشگاهی تخصصی از نکات مهم برپایی یک نمایشگاه موفق است که خوشبختانه هر دو مورد در ایران مهیا بود و خوشحال هستیم که می توانیم در تلاشی همه جانبه کیفیت نمایشگاه را ارتقا دهیم و در آینده‌‌ای نه چندان دور این نمایشگاه بتواند در ایران و منطقه پیشرو باشد.

    دیگر سخنران این مراسم، دکتر سمیع الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بود که با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه در اقتصاد کشور، با بیان اینکه صنعت بسته‌بندی نقش ویژه‌‌ای در توسعه صادرات کشور دارد، گفت: محصولاتی مانند خرما، زعفران و انجیر از جمله محصولات مرغوب ایرانی هستند که از بسته‌بندی مناسبی برخوردار نیستند و ارزش افزوده‌‌ای که می توانند برای صنعت ما به همراه داشته باشند بالا است و امیدواریم یکی از دستاوردهای این نمایشگاه انتقال تکنولوژی بسته‌بندی و توسعه اقتصادی در عرصه ها مختلف باشد.

    شهباز حسن پور بیگلری، رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، با بیان اینکه صنعت چاپ جزء سه صنعت اول دنیا از نظراشتغال و گردش مالی محسوب می شود، افزود: در ایران نیز باید به این صنعت توجه بیشتری شود و به آن به عنوان صنعت راهبردی نگاه کنیم.محصولاتی همچون پسته، زعفران، خرما، گردو، کشمش و ... که در ایران و دنیا از محصولات مشهور و مطرح هستند، از بسته‌بندی مناسبی برخوردار نیستند که با ارتقای صنعت چاپ و بسته‌بندی در کشور می توانیم برای این کالاها ارزش افروده بالایی ایجاد کنیم.

        رقابت در سایه نمایشگاه های تخصصی

    محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یکی از نمایندگانی بود که در دومین روز برپایی نمایشگاه به شهر آفتاب آمد، حسینی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی را فرصت مغتنمی برای فعالان اقتصادی این عرصه دانست و گفت: با استفاده از آموخته ها و دانش فنی سایر کشورها می توان برای ایجاد رقابت و شناسایی تکنولوژی های جدید در جهت ایجاد تولیدات، خیلی از محصولات را به بازارهای جهانی صادر کرد. حضور پررنگ سایر کشورها در این رویداد اقتصادی و صنعتی زمینه‌‌ای برای انتقال دانش و تکنولوژی در حوزه چاپ و بسته‌بندی برای کشور فراهم کند. کشوری مانند آلمان در حوزه بسته‌بندی یکی از قدرت های جهان به شمار می آید از این رو خوشحالیم که یکی از قطب های برگزاری این نمایشگاه امروز در ایران و این نمایشگاه این کشور به شمار می آید.

        تعامل و هم افزایی با نمایشگاه چاپ

    مدیرکل سابق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یکی دیگر از بازدیدکنندگان این رویداد فرهنگی و اقتصادی بود که با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه در صنعت چاپ، گفت: نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شهر آفتاب یک رخداد متفاوت و بی بدیل است که می تواند مانند یک جهش در صنعت چاپ تاثیرات ویژه‌‌ای داشته باشد. به نظر من نمایشگاه چاپ شهر آفتاب یک حادثه و جهشی است که اگر فرصت های آن غنیمت شمرده شود، می تواند یک اتفاق ویژه‌‌ای برای این حوزه ایجاد کند و با توجه به هیاهویی که در عرصه جهانی است، برگزارکنندگان نمایشگاه می توانند صدای نحیف صنعت چاپ را که در اصل صدایی قوی است را به گوش همه برسانند.

        بازدید اعضای اتحادیه و تعاونی چاپخانه داران

    جمعی از اعضای اتحادیه و تعاونی چاپخانه داران تهران همزمان با سومین روز برپایی نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری از این رویداد بین‌المللی بازدید کردند. احمدرضا اعتماد مظاهری، نائب رییس و مدیرعامل تعاونی چاپخانه داران تهران، در حاشیه بازدید این هیات از نمایشگاه با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با مشارکت شرکت های معتبر آلمانی، گفت: برپایی این نمایشگاه را به فال نیک می گیریم که یک شرکت خارجی بزرگ در برگزاری این نمایشگاه همکاری می کند، زیرا این موضوع با خواسته های ملی، دولت و نظام موازی و همسو است تا بتوانند دامنه ارتباطات با اروپا را به صورت فراگیر وسعت ببخشند.
    وی افزود: با توجه به مشکلات سیاسی که امریکا و برخی کشورهای دیگر بر سر راه ایران قرار می دهند، حضور این شرکت آلمانی در ایران موجب خشنودی است و امیدوارم در سال های بعد هم تکرار شود و همکاری های بیشتری در این حوزه انجام شود و فارغ از اینکه افراد مختلف هر فکری بکنند، باید در برپایی این نمایشگاه همکاری شود، به نظر من در برپایی این نمایشگاه یک حرکت ملی انجام شده است.

        لزوم حمایت از نمایشگاه چاپ

    در حاشیه این نمایشگاه اما بازدیدها و دیدگاه هایی ارائه شد که به بخشی از آنها را در این جا اشاره می کنیم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از مسئولان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت خواست تا نسبت به نمایشگاه چاپ از بعد محتوا و کیفیت اهمیت دهند .احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری برای برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی و اقتصادی تبریک می‌گویم، افزود: از مسئولان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت می خواهم نسبت به برگزاری این نمایشگاه از بعد محتوا و کیفیت اهمیت دهند، همچنین پشتیبانی مالی و معنوی را در عرصه های مختلف از نمایشگاه داشته باشند. صنعت چاپ برای اقتصاد کشور اهمیت ویژه‌‌ای دارد به طوری که بخشی از آن به حوزه کتاب و فرهنگ باز می گردد و بخش دیگر آن در زمینه تولیدات بسته‌بندی است.

        حضور مسئولان به منزله حمایت است

    نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین ارشاد متولیان دو گانه صنعت چاپ و بسته‌بندی هستند، تصریح‌کرد: حضور و بازدید مدیران و مقامات عالی‌رتبه از نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی به منزله حمایت از مجریان و زمینه دلگرمی مشارکت‌کنندگان است.
    وی همچنین با تاکید بر اهمیت حضور مسؤلان وزارت صنعت و وزارت ارشاد در این نمایشگاه گفت: انتظاری که از مسؤلان وجود دارد این است که با حضور پررنگ خود در عالی‌ترین مراتب پشتوانه‌ای برای این صنعت باشند.

        بازدید از غرفه های نمایشگاه چاپ، حداقل حمایت مسئولان

    حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور کمرنگ نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه های مرتبط در نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فراوری گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از چهارشنبه گذشته با تعطیلی میان دوره مجلس به حوزه های انتخابی خود رفته اند و وظایف وزارتخانه های این حوزه ایجاب می کند، بازدید از غرفه های نمایشگاه به عنوان یک حمایت کمترین کاری است که می توانستند انجام دهند و نمی دانم چرا چنین کاری نشده و حتما با توجه به مشغله های کاری چنین امکانی پیش نیامده است.

        یک اتفاق مبارک

    رضا رضایی، از پیشکسوتان صنعت چاپ کشور و رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ بوده است، درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی گفت: مشارکت شرکت های نمایشگاه خارجی در برپایی نمایشگاه چاپ تهران اتفاق مبارکی برای صنعت چاپ کشور به شمار می آید، زیرا این نمایشگاه ها که اعتبار جهانی دارند می توانند صنعت چاپ ما را ارتقا دهند. بسیاری از کشورهای دیگر مثل چین در طول سالیان مختلف با برگزاری نمایشگاه مشارکتی با این شرکت ها، توانسته اند تجربه برگزاری نمایشگاهی خود را ارتقا دهند.اهالی چاپ باید از برپایی این نمایشگاه استقبال کنند زیرا همسایه های ما به جای اینکه به کشورهای دیگر بروند، می توانند به ایران بیایند و با آشنا شدن با توان های چاپی ایران، افق های جدیدی برای صنعت چاپ باز می شود.

        مزایای استفاده از افراد متخصص

    علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی با اشاره به تخصصی بودن صنعت چاپ کشور و اهمیت برپایی نمایشگاه های تخصصی در این حوزه، گفت: مشارکت نمایشگاه ها و شرکت های خارجی در نخستین تجربه برگزاری این نمایشگاه، نوعی تعامل بین‌المللی ارزشمند برای صنعت چاپ کشور شمار می آید. افرادی که تخصص این حوزه را دارند در اروپا و منطقه، افراد بسیاری آنها را می شناسند. ما باید از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را داشته باشیم و از مواهب آن برای بهینه سازی صنعت چاپ و سرمایه گذاری در این حوزه استفاده کنیم.

        یک فرصت ویژه

    جلال ذکایی، مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته بندی، عنوان کرد: این نمایشگاه، یک فرصت ویژه برای اهالی صنعت چاپ کشور است، سال ها است که برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران ایراد دارد و بارها به مشکلات آن اشاره کرده ایم اما در سال بعد بار دیگر همان ایرادات تکرار می شود و کمتر شاهد حضور شرکت ها و برندهای ویژه در نمایشگاه هستیم. نمایشگاه سنتی چاپ و بسته‌بندی تهران رقیب جدی برای ارتقای خدمات خود نداشته است و این نمایشگاه، زمینه‌‌ای فراهم می کند که نمایشگاه تخصصی چاپ و بسته‌بندی در فضایی منطقی و کارشناسانه خدمات خود را ارتقا دهد و مخاطب و بازدیدکنندگان تصمیم بگیرند که در سال های آینده به بازدید کدام نمایشگاه بروند و گزینه انتخابی را آنها مشخص کنند.

        کمک به ارتقای صنعت چاپ

    محمدعلی انصاری پور، رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان در سخنانی نیز گفت: جایگاه، عظمت و بزرگی نمایشگاه دوسلدورف آلمان بر هیچ یک از اهالی چاپ و بسته‌بندی پوشیده نیست، اگر تلاش شود که این نمایشگاه با رویکرد و استانداردهای آنها در تهران برگزار شود، قطعا شاهد رشد و ارتقای صنعت چاپ در کشور خواهیم بود. رونق صنعت چاپ کشور با حضور نمایندگان کشورهای خارجی و برندهای روز دنیا در کشور امکان پذیر خواهد بود. اهالی این صنعت همواره به دنبال رونق فعالیت‌های این نمایشگاه هستند و از زمینه های مختلف به دنبال تحقق آن هستند.

        کارگاه ها و سمینارها

    یکی از بخش های مهم نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری برپایی روزانه حداقل 2 کارگاه یا سمینار در حاشیه برگزاری بود. کارگاه هایی با مشارکت حداکثری بازدیدکنندگان و غرفه داران.
    همایش بین‌المللی توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی با هدف طرح مشکلات آموزشی صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران، عوامل توسعه مدیریتی صنعت چاپ و بسته بندی، راهکارهای کاهش هزینه ها در مجتمع های چاپ و بسته بندی، نقش صنعت چاپ و بسته‌بندی در صادرات غیرنفتی و عوامل توسعه کسب و کار در صنعت چاپ و بسته‌بندی برگزار شد.
    برگزاری کارگاه «بسته‌بندی خلاق» توسط دکتر بهنام زنگی و مهندس پرستو خلیلی با هدف ارائه راهکارهایی برای افزایش خلاقیت و نوآوری در میان اهالی چاپ، همچنین نقش آن در ارتقای بازاریابی به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی فروش بیشتر، نیز یکی دیگر از این برنامه ها بود.

    کارگاه «نقش کسب و کارهای نوین در صنعت چاپ و بسته بندی» با حضور دکتر مهرداد بیات، فعال و متخصص حوزه بسته بندی، عضو انجمن توسعه منابع انسانی، مدرس دانشگاه و عضو انجمن مدیران صنعتی، با هدف ارائه راهکارهایی برای صنعت بسته‌بندی به مخاطبان را می توان در فهرست دیگر کارگاه های این نمایشگاه اورد.

    کنفرانس یک روزه save food درباره نقش صنعت بسته‌بندی در کاهش ضایعات غذایی یکی از برنامه های پرمخاطب نمایشگاه در روزهای برگزاری بود، این کنفرانس با هدف ارائه راهکارهایی برای حل بحران پسماندهای غذایی، اهمیت بسته‌بندی مناسب در کاهش پسماند مواد خوراکی و پیشنهادهایی برای فرهنگ سازی در زمینه لزوم کاهش ضایعات غذایی و همکاری شرکت نمایشگاهی دروپا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ماهنامه صنعت بسته‌بندی برپا شد.

    کارگاه تخصصی بسته‌بندی با محوریت بسته بندی، فرهنگ و هویت توسط انجمن علمی فناوری چاپ ایران و مشارکت نمایشگا دروپا و اینترپک المان و انجمن علمی پژوهش های هنری ایران، یکی دیگر از این برنامه ها بود که توسط دکتر طیبه عزت اللهی، مدرس دانشگاه در آخرین روز نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت