در خانه هنرمندان ایران ؛

نمایشگاه استادان خوشنویسی برپا شد

عصر نمایشگاه- مراسم افتتاحیه هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نمایشگاه استادان خوشنویسی برپا شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از مهر ، مراسم افتتاحیه هفته خوشنویسی که از 21 مهر آغاز شده است، روز گذشته 23 مهر با حضور غلامحسین امیرخانی رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و جمعی از استادان و هنرمندان خوشنویس در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم امیرخانی گفت: خوشنویسی یک هنر دیرینه و چند هزار ساله است که باید با آن جدی‌تر برخورد کنیم از این رو انجمن خوشنویسان برگزاری هفته خوشنویسی را به منظور پاسداشت و اهمیت این هنر اصیل مطرح کرد.

    رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان درباره سابقه فعالیت انجمن گفت: 21 مهر سال 1329 مرحوم مهدی بیانی از فرهنگ‌ورزان و هنردوستان کشور با همکاری استادان علی اکبرخان کاوه، ابراهیم بوذری و سیدحسین میرخانی بنیاد انجمن خوشنویسان ایران را بنا نهاد. به همین مناسبت ما روزهای 21 تا 27 مهر را به نام هفته خوشنویسی نامگذاری کردیم تا فرصت مناسبی برای گرامیداشت یاد و خاطره قدما، پیشکسوتان و تجلیل و بزرگداشت استادان و خادمان انجمن خویسنویسان ایران و معرفی هر چه بیشتر این نهاد بزرگ هنری باشد.

    وی ادامه داد: باید بررسی کنیم که چه چیز موجب ارتقا و ارزش ما است و به آن سمت برویم و از چیزهایی که به فرهنگ و اتحاد ما آسیب می‌رسانند، دوری کنیم. تمام کسانی که در عرصه خوشنویسی موفق هستند در چند سال اخیر پشتوانه‌ای برای هنر خوشنویسی به وجود آوردند و با افتخار می‌توانم بگویم میراث گرانقدر اجدادمان با ذوق هنرمندان حفظ شده و یگانگی را نشان داده است.

    امیرخانی بیان کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می کنیم که رسانه از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است و باید از قابلیت‌های رسانه به نفع خوشنویسی و هنر استفاده کنیم. ما خوشنویسان همواره عادت کرده بودیم که در سکوت زندگی کنیم و از این رو مدت‌های بسیار طولانی سپری شد تا خوشنویسان امکان و اجازه این را پیدا کنند که نام خود را پای اثر خود ثبت کنند.

    در ادامه این مراسم محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان گفت: با ظهور اسلام خوشنویسی در ایران از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار شد و پس از آن در این عرصه کسانی وارد شدند که ضمن داشتن خط نکو اهل کمال و معرفت بودند و در هنرهای دیگر نیز سر رشته داشتند.

    وی ادامه داد: پیش از این نیز عنوان کرده‌ام که صنعت نشر و پخش وامدار خوشنویسی است و مبانی عمیق فرهنگ عرفانی ما از طریق قلم نی و خوشنویسی ثبت، ضبط و نشر داده شده است. در عرصه بین‌المللی خوشنویسان بسیاری داریم اما هیچ یک از این خوشنویسان به اندازه خوشنویسان ایرانی نتوانسته‌اند فرهنگ و عرفان اسلامی را نشر دهند. از این رو همواره با این سخن روبرو می‌شویم که خوشنویسی هنری قدسی است چون بیش از هنر هنری توانسته در خدمت قرآن و عرفان اسلامی باشد.

    در ادامه حمید قلیچ‌خانی پژوهشگر حوزه خوشنویسی که تالیفات متعددی در این زمینه دارد، گفت: بهمن ماه سال جاری پنجاهمین سالگرد درگذشت مهدی بیانی یکی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسی ایران است به همین مناسبت من کتابی درباره آثار و خدمات او به ویژه در حوزه خوشنویسی تالیف کرده‌ام که این کتاب در بهمن ماه سال جاری در کتابخانه ملی رونمایی خواهد شد.

    وی بیان کرد: مهدی بیانی ضمن خدمات ارزنده‌ای که در عرصه خوشنویسی از خود به جای گذاشته و نخستین نمایشگاه‌های خوشنویسی نیز در سال 1328 و 1329 به همت او برپا شده است، موسس و بنیانگذار کتابخانه ملی نیز بوده است. او مدت 24 سال مدیریت این کتابخانه را برعهده داشت.

    در ادامه رسول مرادی در سخنان کوتاهی درباره اهمیت اهدای نشان شوالیه به غلامحسین امیرخانی گفت: من با شرکت در رویدادهای مهم خوشنویسی جهان دریافتم که خوشنویسان سایر کشورها درصدد این هستند که خط نستعلیق را به نام کشور خودشان ثبت کنند و برای این موضوع در تلاش هستند.

    مرادی ادامه داد: در همین سال نشان شوالیه موسیقی را به حسین علیزاده اهدا کردند اما او نپذیرفت. این جایزه یک جایزه ملی بود و من هرگز دلیل نپذیرفتن آن را از سوی یک هنرمند ایرانی متوجه نشدم. از این رو به ذهنم رسید که با بخش فرهنگی سفارت فرانسه تماس بگیرم و پیشنهاد اهدای این نشان را به غلامحسین امیرخانی به عنوان یکی از خوشنویسان برجسته خط نستعلیق ایران بدهم.

    وی بیان کرد: فرآیند  پذیرفتن این موضوع چهار ماه طول کشید اما در نهایت نشان شوالیه طی مراسمی در سفارت فرانسه به غلامحسین امیرخانی اهدا شد. ارزش و اعتبار این نشان کمتر از اسکار نیست و دریافت این نشان توسط غلامحسین امیرخانی زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا خط نستعلیق در عرصه جهانی بیشتر به نام ایران شناخته شود.

    در بخش پایانی این مراسم علی شیرازی درباره جشنواره «حلیه» که در حوزه خط نستعلق و شکسته برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره فرهنگی یک حرکت کاملا فردی است و از سوی محمد شبی یکی از مجموعه‌داران به نام ترکیه برگزار می‌شود و امسال شاهد برگزاری سومین دوره این جشنواره بودیم و در این دوره خوشنویسان ایرانی سهم قابل توجهی از جوایز این جشنواره را از آن خود کردند و 600 هزار دلار جایزه این جشنواره نصیب هنرمندان ایرانی شد.

    در بخش پایانی این مراسم از مریم فدایی تقدیر شد و لوح تقدیر و جوایزی نیز به برگزیدگان جشنواره «حلیه» از سوی انجمن خوشنویسان ایران اهدا شد.

    در این مراسم همچنین حسین مسافر درباره سایت فروش آنلاین آثار خوشنویسی توضیحاتی ارایه کرد. به زودی قرار است این سایت برای فروش آنلاین آثار خوشنویسان ایران در عرصه ملی و بین‌المللی فعالیت خود را آغاز کند.

    پس از پایان مراسم نمایشگاه استادان خوشنویسی در 2 گالری بهار و نامی خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

    هفته خوشنویسی با برگزاری نمایشگاه و نشست‌های تخصصی تا 27 مهر درخانه هنرمندان ایران دایر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت