نمایشگاه تراکنش ایران ( ۷ )

نمایشگاه تراکنش ایران، فرصتی استثنایی برای استارت‌آپ‌ها

عصر نمایشگاه- اپلیکیشن NIVO یکی از استارت‌آپ‌های حاضر در نمایشگاه تراکنش ایران است. مصاحبه زیر را با علیرضا علی‌دوست، یکی از مدیران و طراحان اصلی تیم نیوُ، می خوانید.

نمایشگاه تراکنش ایران، فرصتی استثنایی برای استارت‌آپ‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از مرکز فابا ،  همه افراد فارغ از میزان درآمدشان، نیاز به مدیریت حساب‌های‌شان دارند. طراحان نیوُ می‌گویند این اپلیکیشن، مانند یک کیف پول الکترونیک، حساب‌های شخصی شما را مدیریت می‌کند. اپلیکیشن NIVO یکی از استارت‌آپ‌هایی است که در نمایشگاه تراکنش ایران حضور دارد. نیوُ در واقع یک کیف پول الکترونیک است که بدون نیاز به دانش حسابداری، می‌توانید درآمدها و هزینه‌های‌تان را بررسی کنید، برای آن‌ها بودجه‌بندی کنید، بر روند پس‌اندازهای‌تان نظارت داشته باشید و از طلب‌ها و بدهی‌های‌تان با یادآوری‌های هوشمند اطلاع پیدا کنید. علیرضا علی‌دوست، یکی از مدیران و طراحان اصلی تیم نیوُ است. او حضور در نمایشگاه تراکنش ایران را که نمایشگاهی تخصصی در حوزه صنایع مالی است، فرصتی استثنایی برای استارت‌آپ‌ها می‌داند که با سایر نمایشگاه‌ها قابل مقایسه نیست.
    لطفا از دلایل حضورتان در نمایشگاه و دستاوردهایی که از حضور در نمایشگاه انتظار دارید برای‌مان بگویید.
    ما پلتفرمی داریم یکی از قسمت‌های مهم آن که باید تقویت شود، ارتباط ما با بانک‌هاست. بحث بانکداری باز (open banking)  که در دنیا مطرح است و امروزه در ایران هم در حال شکل‌گیری است، موضوع جمع‌آوری اطلاعات را تسهیل می‌کند و به ما کمک می‌کند که خدمات بهتری به کاربران ارائه کنیم. به همین دلیل نمایشگاه تراکنش ایران، کمک می‌کند تا ما به عنوان استارت‌آپ، ارتباط نزدیک‌‌تری با بانک‌ها برقرار کنیم و فرآیندی که شاید در شرایط دیگر، در زمان طولانی‌تری طی شود، با حضور در این نمایشگاه‌ها و ارتباط گرفتن با بانک‌ها سریع‌تر طی خواهد شد.
    شما پیش از این در نمایشگاه الکامپ و GITEX هم شرکت کردید .از تجربه شرکت در نمایشگاه‌های دیگر و تقاوتش با نمایشگاه تراکنش ایران  بگویید.
    ما چند بار در الکامپ رتبه کسب کردیم و در نمایشگاه سبیت آلمان و جیتکس دبی هم شرکت کردیم. منتهی این نمایشگاه‌ها کمی با نمایشگاه‌های تخصصی متفاوت است. الکامپ نمایشگاهی است که مخاطب عام را جذب می‌کند و تمرکز ما در نمایشگاه‌هایی از این دست، بیشتر روی نحوه استفاده کاربران از خدمات ما متمرکز می‌شود تا شرکای تجاری. گرچه شرکایی را هم در همین نمایشگاه الکامپ پیدا کردیم، اما واقعیت این است در نمایشگاه‌هایی مانند تراکنش ایران، که تخصصی روی موضوع استارت‌آپ‌های مالی کار‌می‌کنند، ما ارتباطمان را با همکاران و شرکای شغلی‌مان تقویت می‌کنیم. در واقع با شرکت در این نمایشگاه، به نوعی شبکه و بستر خدمت‌رسانی خودمان را گسترش می‌دهیم.
    حتما در حین راه‌اندازی اپلیکیشن با چالش‌هایی هم مواجه بوده‌اید. می‌توانید عمده‌ترین آن‌ها را بیان کنید؟
    بزرگ‌ترین چالشی که ما با آن برخورد کردیم، همین بحث بانکداری باز بود که امروزه در حال شکل‌گیری و موانع در حال رفع است.  نیاز مستقیم استارت‌آپ‌ها به API بانکی است و این فرآیندی که ما بتوانیم به این API دست پیدا کنیم، به شدت برای‌مان زمان‌بر بوده است. شاید برای به دست آوردن API با همین شرکای فعلی، نزدیک به 9 ماه زمان صرف شد تا ارتباط بگیریم یا با یکی دیگر از آن‌ها بیشتر از یک سال زمان گذاشتیم تا بتوانیم ارتباط بگیریم. این‌که این بانک‌ها به این نتیجه برسند که بانکداری باز، برای خودشان هم سودمند است و در جهت پیشرفت حرکت کنند. چالش بعدی، حمایت‌هایی است که باید از کسب‌وکارهای نوپا شکل بگیرد، که خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.سطح حمایت‌ها به نسبت تعداد این شرکت‌ها بسیار محدود است و در نتیجه نمی‌تواند جوابگو باشد.
    اقبال عمومی نسبت به همراه داشتن یک کیف پول الکترونیک را چگونه ارزیابی می کنید؟
    ما تا الان بیشتر از 400هزار نصب اپلیکیشن داشته‌ایم و روزانه 12هزار تا 15 هزار کاربر آنلاین داریم. می‌شود گفت با توجه به نظراتی که دریافت می‌کنیم، استقبال خوبی از طرف مردم داشته‌ایم. نمی‌توانیم بگوییم که کاملا نیازها را برآورده کرده‌ایم، اما می توانیم ادعا کنیم که در این جهت حرکت کرده‌ایم تا این نیازها را برطرف کنیم. امیدواریم که بتوانیم در نهایت محصولی ارائه کنیم که رضایت کاربران را فراهم کند و تاثیر مثبتی نه تنها برای کاربران، که برای اقتصاد کشورمان به همراه داشته باشد.
    آیا سرمایه‌گذار هم جذب کرده‌اید؟
    بله، بنیاد برکت سرمایه گذار اصلی ماست.
    استارت‌آپ‌ها با چه مشکلاتی برای جذب سرمایه‌گذارمواجه‌اند؟
    جذب سرمایه‌گذار در فضایی که ما کار می‌کنیم، یک فرآیند گنگ و مبهم است و بیشتر از شیوه تجربی پیروی می‌کند. مدت‌ها طول کشید تا خود ما توانستیم با سرمایه‌گذاران مختلف وارد تعامل شویم، شاید بالغ بر 20 مجموعه را طرف صحبت قرار دادیم تا بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم. این‌که اساسا چطور باید با سرمایه‌گذار صحبت کرد و چطور باید آن مجموعه را متقاعد کرد و اعتمادش را جلب کرد که با استارت‌آپ ها همکاری کند، خودش فرآیند درازمدتی است که فعلا به روش تجربی پیش می‌رود. البته این مساله به نوپا بودن این زیست‌بوم در ایران نیز برمی‌گردد که در همه عناصر آن، شاهد فراز و فرودهایی هستیم.
    آینده این حوزه را چطور می‌بینید؟
    من آینده استارت‌آپ‌ها را خیلی روشن می‌بینم. اولا نیروی انسانی که جذب این کار شده، نیروی متخصص و باکیفیتی است. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و متخصصان آی تی به این حوزه ورود کرده‌اند و در عین حال که از توانمندی‌های‌شان هم استفاده می‌کنند، می‌توانند امیدوار باشند محصولی که ارائه می‌کنند، علاوه بر بازار داخلی، بازار منطقه‌ای و بین‌المللی هم داشته باشد. این اتفاق خیلی خوبی است که می‌تواند اعتماد‌به‌نفس متخصصان و مدیران فعال در استارت‌آپ‌ها را بیشتر کند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت