نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد فردا آغاز می‌شود

عصر نمایشگاه- نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد فردا آغاز به کار خواهد کرد. به همین بهانه بر آن شدیم تا نگاهی دقیق‌تر به تاریخچه و رخدادهای فرهنگی این نمایشگاه بیاندازیم.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد فردا آغاز می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری« عصر نمایشگاه» به نقل از وبسایت نمایشگاه کتاب بلگراد- شصت و دومین دوره نمایشگاه «بلگراد» فردا آغاز به کار خواهد کرد و آلمان مهمان افتخاری این نمایشگاه در سال 2017 خواهد بود.


    نمایشگاه بلگراد یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های این منطقه است و کاربرد اصلی آن تسهیل‌ ارتباط بین ناشرین، نویسندگان، فروشندگان کتاب، کتابخانه‌ها، توزیع‌کنندگان کتاب و شرکت‌های چندرسانه‌ای است. این گروه افراد در دوران نمایشگاه قراردادهای تجاری بسیاری امضا می‌کنند و فعالیت‌های فرهنگی مختلفی انجام می‌دهند.

    علاوه بر برنامه‌های انتشاراتی فعالیت‌های جنبی بسیاری نیز در نمایشگاه تدارک دیده می‌شود. کنفرانس، میز گرد، ملاقات با نویسندگان، جلسات بحث آزاد و کارگاه‌های مختلف از جمله این فعالیت‌ها هستند. برای بازدیدکنندگان، نمایشگاه فرصتی است که کتاب‌های موردعلاقه خود را از یک مکان خریداری کنند و با نویسندگان موردعلاقه خود دیدار کرده و فرصت آشنایی با عناوین جدید را به دست ‌آورند.

    نمایشگاه کتاب تنها رخدادِ صربستان است که بیشترین بازدیدکننده را دارد. در سال 2012 حدود 150.798 نفر از نمایشگاه دیدن کردند. نمایشگاه کتاب بین‌المللی «بلگراد» در شهر بلگراد صربستان و توسط شهرداری این شهر برگزار می‌شود. این نمایشگاه سالیانه در ماه اکتبر در هشت روز و در فضایی به مساحت 30000 متر مکعب برپا می‌شود.

    نمایشگاه کتاب «بلگراد» اولین بار در سال 1956 در نمایشگاه زاگرب و تحت نظر رئیس‌جمهور یوسیپ بروز تیتو برگزار شد و بسیاری از نویسندگان معروف کشور در آن حضور پیدا کردند.

    یک سال پس از آن نمایشگاه به «بلگراد» و محل جدید نمایشگاه که به این منظور و به شکلی بسیار مدرن ساخته شده بود، منتقل شد. حدود 60 ناشر داخلی و 36 ناشر خارجی از اروپا، آمریکا و آسیا در آن نمایشگاه شرکت کردند. در همان نمایشگاه توافقی انجام شد که نمایشگاه باید هر ساله، در شش روز برگزار شود و کاتالوگی برای تبلیغ آن طراحی شود. نمایشگاه در اواخر اکتبر برگزار و بخش «مجلات خارجی» نیز به آن اضافه شد.

    امروزه نمایشگاه بین‌المللی بلگراد ناشران بسیاری را از یوگسلاوی سابق و دیگر نقاط جهان به «بلگراد» می‌کشاند. نمایشگاه این شهر تبدیل به نمایشگاهی شده است که پس از «فرانکفورت» و «ورشو» بیشترین ملاقات نویسندگان و ناشران از اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا در آن صورت می‌گیرد.

    مراسم چندین جایزه در طول نمایشگاه برگزار می‌شود: جایزه بهترین ناشر سال، بهترین پروژه انتشاراتی سال، بهترین کتاب کودک سال، و زیباترین کتاب سال از مهم‌ترین عناوین این جوایز است. این رقابت‌ها فقط در میان آن دسته از ناشران صربستانی برگزار می‌شود که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

    از سال 2002 نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد نیز مانند نمایشگاه فرانکفورت و دیگر نمایشگاه‌های بزرگ یک کشور را به عنوان مهمان افتخاری سال می‌پذیرد تا کشور مزبور ادبیات و تولیدات انتشاراتی خود را به بازدیدکنندگان به صورت اختصاصی عرضه کند.

    مهمان افتخاری نمایشگاه دارای بهترین نقطه و غرفه نمایشگاه خواهد بود. اصولاً مهمان افتخاری ناشران، مترجمین، توزیع‌کنندگان و هرکسی را که به شکلی به دنیای کتاب مربوط است با خود به نمایشگاه می‌آورد.

    تاکنون «نروژ»، «کانادا»، «فرانسه»، «بریتانیا»، «ایالات متحده»، «ایتالیا»، «ژاپن»، «یونان»، «سوئد»، «پرتغال»، «مجارستان»، «لهستان»، «چین»، و «روسیه» مهمانان افتخاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب «بلگراد» بوده‌اند. سال گذشته ایران مهمان افتخاریِ نمایشگاه کتاب بلگراد بود و امسال این عنوان را کشور آلمان یدک می‌کشد.

    نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد از تاریخ 22 اکتبر (29 مهر) آغاز به کار خواهد کرد و تا 29 اکتبر (5 آبان) به کار خود ادامه خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت