ایران و آفریقای جنوبی به دنبال روابط برد-برد اقتصادی

عصر نمایشگاه- مجمع تجاری ایران و افریقای جنوبی با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، و خانم لیندیو زولو وزیر توسعه تجارت افریقای جنوبی و با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در محل وزارت خارجه افریقای جنوبی در پروتوریا برگزار شد.

ایران و آفریقای جنوبی به دنبال روابط برد-برد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران , مجمع تجاری ایران و افریقای جنوبی با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، و خانم لیندیو زولو وزیر توسعه تجارت افریقای جنوبی و با حضور بیش از 100 نفر از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در محل وزارت خارجه افریقای جنوبی در پروتوریا برگزار شد.

    محمدجواد ظریف طی سخنانی کوتاه در این نشست با تأکید بر تمایل ایران به توسعه روابط با آفریقای جنوبی تاکید کرد که ایران از امنیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری خارجی برخوردار است. وی همچنین از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری، به آفریقای جنوبی طی ماه‌های پیش رو خبر داد.

    خانم لیندیو زولو نیز در سخنان خود بر ضمانت تجارت با ایران تأکید کرد. وی خواستار تقویت همکاری های بانکی میان دو کشور شد و افزود: «برای آفریقای جنوبی مانعی بر سر راه توسعه روابط با ایران وجود ندارد.»

    مسعود خوانساری، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که سرپرستی هیات تجاری بخش خصوصی در سفر به آفریقای جنوبی را برعهده دارد طی سخنانی در این نشست با اشاره به سابقه 135 ساله فعالیت اتاق ایران گفت:‌«اتاق ایران به عوان پارلمان بخش خصوصی نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی در کشور دارد و توسعه روابط اقتصادی با آفریقای جنوبی از اولویت‌های بخش خصوصی ایران است.»

    خوانساری آفریقای جنوبی را به عنوان یکی از کشورهای عضو بریکس، جزو اقتصادهای بزرگ و نوظهور جهان خواند و افزود: « آفریقای جنوبی یکی از کشورهای هدف جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری است؛ از نقش پر اهمیت این کشور در معادلات جهانی مطلع هستیم و می دانیم که موقعیت استراتژیک این کشور می تواند به عنوان دروازه ورود به بخش بزرگی از بازارهای آفریقا باشد.»

    نایب رئیس اتاق ایران گفت: «می دانیم که آفریقای جنوبی دارای بخش های اقتصادی، مالی پیشرفته و زیر بنای لجستیکی مدرن برای توزیع موثر کالا است. ایران اقتصاد بزرگى است و می تواند برای آفریقای جنوبی دروازه ورود به کشورهاى آسیاى میانه باشد و آفریقای جنوبی نیز برای ایران دروازه ى ورود به کشورهای آفریقایی باشد.»

    خوانساری خواستار افزایش حضور شرکت‌های آفریقای جنوبی در اقتصاد ایران شد و گفت: «امیدوار هستم آشنایی و مذاکرات تجاری شرکتهای ایرانی و آفریقای جنوبی در جریان این نشست گام مثبتی در جهت تحکیم و توسعه روابط اقتصادی میان بنگاه‌های اقتصادی و بخش های خصوصی دو کشور باشد.»

    خوانساری در تشریح زمینه های همکاری دو طرف گفت: «محصولات پتروشیمی، قیر، مواد پلاستیکی و سایر مشتقات نفتی از عمده واردات آفریقای جنوبی است که ایران می تواند بخش عمده ای از آنها را تامین کند. تولید آهن و فولاد و محصولات آن از اهداف استراتژیک دو کشور به حساب می آید که که بخش های خصوصی دو کشور می توانند همکاری خوبی را در این خصوص داشته باشند. همکاری در زمینه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و همکاری در بخش معادن و تبادل اطلاعات در این رابطه نیز می تواند زمینه های مناسبی برای نزدیکی دو طرف باشد.»

    نایب رئیس اتاق ایران افزود: «ایران و افریقای جنوبی در زمینه کشاورزی می توانند مکمل هم باشند که بطور مثال بخشی از واردات غله ایران می تواند توسط آفریقای جنوبی تامین گردد و اختلاف فصول دو کشور در این خصوص حائز اهمیت است. با توجه به پیشرفتها و رتبه عالی بین المللی کشور آفریقای جنوبی در ارائه خدمات مالی و تامین مالی پروژه ها, شرکتهای توانمند ایرانی با تکیه بر تجارب ارزشمند خود در بازارهای بین المللی می توانند در زمینه صدور خدمات فنی ، مهندسی بخصوص در زمینه های تولید برق و ساخت و ساز با آفریقای جنوبی همکاری خوبی داشته باشند. همچنین سرمایه گذاری در زمینه تولید طلا از معادن ایران نیز می تواند پیشنهاد ویژه ای به آفریقای جنوبی باشد.»

    خوانساری تاکید کرد: «از طرف بخش خصوصی ایران از مقامات دولتی دو کشور درخواست می کنم برای تقویت روابط بانکی و بیمه ای موجود بین دو کشور در جهت حل و فصل مشکلات مربوط به مبادلات پولی و بانکی و تسهیل یا ایجاد روابط کارگزاری و تاسیس شعب بانک های ایرانی در آفریقای جنوبی, برای تامین مالی صادرات و سرمایه گذاری و ایجاد شرکت های مشترک بیمه ای جهت پوشش فعالیت های فعالان اقتصادی دو کشور تدابیر و اقدامات لازم اتخاذ کنند.»

    رابطه برد-برد اقتصادی

    در ادامه این نشست خانم دانیسا بالویی رئیس «شورای بازرگانان سیاهپوست» طی سخنانی با اشاره به ساختار این شورا گفت: «شورای بازرگانان سیاهپوست یک تشکل قوی و متشکل از انجمن‌های تجاری و شرکت‌های بزرگ و کوچک است و نقش مهمی در اقتصاد ملی کشور و پیوستن شرکت های عضو این انجمن به اقتصاد جهانی دارد.»

    وی با اشاره به سفرش به ایران و بازدید از کارخانه‌ها و صنایع ایران گفت: «ظرفیت‌های بیشماری برای توسعه روابط میان شرکت های ایرانی و آفریقای جنوبی وجود دارد. علی رغم تحریم ها در گذشته، بخش خصوصی افریقای جنوبی همواره مایل به گسترش روابط تجاری با شرکت های ایرانی بوده است.»

    بالویی همکاری دو طرف در صنایع کوچک و مترسط را حوزه مهم و استراتژیک برای همکاری میان ایران و افریقای جنوبی توصیف کرد و اضافه کرد: «ما خواستار دستیابی به یک موقعیت برد برد در در روابط تجاری فی مابین و برقراری روابط بلند مدت اقتصادی میان دو کشور هستیم.»

    او همچنین حوزه‌های تامین مالی و بیمه، حمل و نقل، خدمات فنی و مهندسی و فناوری از دیگر حوزه های دارای پتانسیل همکاری مشترک میان دو طرف دانست.

    در پایان این نشست، ‎شرکت هاى ایرانى در قالب گروه هاى کالایى با همتایان تجارى خود به مذاکرات تجارى پرداختند.

    سفر هیات ایرانی به آفریقا تا پنجم آبان ادامه خواهد داشت. در این هیات نمایندگانی از شرکت‌های خودروسازی، کشاورزی، فرآوری محصولات کشاورزی، معدن، انرژی، داروسازی و نفت و گاز حضور دارند. کشورهای اوگاندا و نیجر مقصد بعدی سفر این هیات خواهد بود.

    در چهار ماه نخست سال 1394 صادرات ایران به آفریقای جنوبی هشت میلیون و 400 هزار دلار ثبت شد و این رقم در چهار ماه نخست 1395 با رشد 70 درصدی به رقم 14 میلیون و 300 هزار دلار افزایش یافت.
    مهم ترین اقلام صادراتی ایران به آفریقای جنوبی محصولات پتروشیمی، قیر، نفت، کاشی و سرامیک، خرما، ترانسفورماتور برق، انواع کف ‌پوشها و فرش دستبافت، پسته و روغن صنعتی است.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت