استقبال از نویسندگان ایران در دانشگاه بلگراد

عصر نمایشگاه- نشست بررسی ادبیات معاصر ایران با حضور ۲ نویسنده کشورمان، محمدرضا بایرامی و محمد کشاورز، محسن سلیمانی، رایزن فرهنگی ایران در صربستان و سعید صفری استاد زبان فارسی در دانشگاه بلگراد روز گذشته (۱ آبان) در محل دانشکده ادبیات دانشگاه بلگراد برگزار و با استقبال دانشجویان همراه شد.

استقبال از نویسندگان ایران در دانشگاه بلگراد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در حاشیه حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد نشست بررسی ادبیات معاصر ایران با حضور 2 نویسنده از کشورمان که در این دوره از نمایشگاه حضور یافته‌اند برگزار شد.

    🔷محمد کشاورز در این نشست در ابتدا به تاریخچه‌ای از ادبیات داستانی در کشورمان اشاره کرد و گفت: شعر هنر ملی ما ایرانیان است و علت آن تاثیرگذاری شعر در تاریخ ادبی و زندگی گذشته ما می‌باشد. جهانیان ادبیات کلاسیک ما را بیشتر با نام شاعرانی چون حافظ، سعدی، خیام و مولانا می‌شناسند.

    🔷وی در ادامه گفت: اولین مجموعه داستان کوتاه فارسی به اسم «یکی بود، یکی نبود» از محمدعلی جمال‌زاده بود. این اثر نشان می‌دهد آثار جمال‌زاده با درک و دریافت از سطح دانش مردم زمانه خویش پیش از آنکه به داستان شبیه باشد از نظر ساختاری شباهت بیشتری با قصه‌ها و روایت‌های ایرانی دارد.

    🔷کشاورز در ادامه با اشاره به تحولات داستان‌نویسی در دوره انقلاب اشاره کرد و افزود: در سال‌هایی که ایران گرفتار جنگ بود واکنش نویسندگان ادبیات داستانی در برابر این تحولات بهت و سکوت بود. سکوتی که نزدیک به ده سال از سال های 57 تا 65 کمتر اثر ادبی نوشته شد. از اواخر دهه شصت و پس از جنگ، نویسندگان کم کم به نوشتن آثار ادبی روی آوردند.

    ا🔷یشان در ادامه به ترجمه و آثار داستان ایران به زبان‌های زنده دنیا اشاره و افزود: هرچند ادبیات داستانی ایران سابقه ترجمه به زبان‌های زنده جهانی را دارد اما در سال‌های اخیر این امر رو به گسترش است و داستان‌نویسان ما بیشتر و بیشتر از طریق ترجمه آثارشان با دوستداران ادبیات داستانی در همه جای جهان به همزبانی می‌رسند.

    🔷در ادامه این نشست محمدرضا بایرامی با اشاره به تجارب خود در حوزه نویسندگی‌اش اشاره کرد و افزود: ادبیات دفاع و جنگ آن اکنون بعد از گذشت سالیان و فروپاشی شوروی سابق بیش از همه چیزگویی یک حس نوستالوژیک است که هم می‌توان با حسرت از آن یاد کرد و هم افسوس خورد بر جنبه‌های انسانی و آرمان خواهانه‌اش.
    وی در ادامه گفت: اولین سوغاتی که از ادبیات شوروی به دست من رسید مجموعه‌ای به نام «کودکان و جانوران» بود. این کتاب چیزی بین خاطره و داستان بوده و در آن از طبیعت و حیوانات سخن به میان می‌آمد.

    🔴نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد تا 7 آبان دایر است. ایران در این دوره از نمایشگاه حضور دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت