ارائه توانمندی های شرکت های ایرانی در بازار حلال در اکسپوی ترکمنستان

عصر نمایشگاه- یک فعال اقتصادی گفت: نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۸ عشق آباد در بهمن ماه امسال عرصه ای مناسب برای عرضه و ارائه محصولات و تولیدات حلال شرکت های ایرانی و افزایش سهم کشورمان از این بازار بزرگ است.

ارائه توانمندی های شرکت های ایرانی در بازار حلال در اکسپوی ترکمنستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از ایرنا؛ «حسن مرتجی»  افزود: گردش مالی بازار حلال در جهان بیش از 2 هزار میلیارد دلار است و شرکت های مختلف از اقصی نقاط جهان برای حضور در نمایشگاه های حلال از یکدیگر سبقت می گیرند؛ این در حالی است که سهم ایران از بازار جهانی آن تنها یک درصد است.
    این فعال نمایشگاهی اظهار داشت: با وجود برخورداری از پژوهشکده ها، اساتید دانشگاهی مختلف و متخصصان متعدد، اما سهم ایران در بازار حلال جهان بسیار ناچیز است و به نظر می رسد تاکنون نسبت به این بازار، رویکرد اقتصادی و برنامه ریزی جامع وجود نداشته است.
    وی بیان داشت: پس از حدود پنج سال مجوز برگزاری نمایشگاه بین المللی اکسپوی عشق آباد مشتمل بر نمایشگاه های صنعت، اتومبیل و نمایشگاه حلال در پایتخت ترکمنستان صادر شد.
    این فعال نمایشگاهی که شهریورماه امسال نمایشگاه بین المللی اکسپوی 2017 باکو را با حضور 52 شرکت ایرانی و خارجی در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار کرده بود، تصریح کرد: در حدود یک ماه گذشته و پس از اعلام موافقت ترکمن ها، تاکنون شرکت های متعددی از 9 کشور برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند.
    مرتجی ادامه داد: تاکنون 6 کشور آلمان، اسپانیا، امارت متحده عربی، پاکستان، ترکیه و بنگلادش به عنوان حامی و اسپانسر نمایشگاه حلال اعلام آمادگی کرده اند.
    رئیس آی . تی . اف گروپ (ITF Group) ابراز امیدواری کرد شرکت ها و فعالان اقتصادی ایرانی در عرصه محصولات و تولیدات حلال نیز بتوانند با استفاده از فرصت پیش رو به ارائه آخرین محصولات خود بپردازند.
    برپایه این گزارش، بخش های نمایشگاهی اکسپوی عشق آباد شامل صنایع رنگ، صنایع روغن های پایه، تولید ابزار و ماشین آلات، صنایع نوشیدنی و غذا، صنایع کود و اوره، صنایع برودتی، صنایع دستکش های صنعتیف صنایع شیمیایی، صنایع کاشی و سرامیک و سرویس های بهداشتی، صنایع نگهداری غذاهای سرد و غذای دریایی، صنایع انفصال آلومینیوم، صنایع مصالح ساختمانی، ذوب آهن، صنایع فولاد، صنایع لوله سازی، صنایع غذایی دام و طیور، صنایع مبلمان، صنایع پلاستیک بسته بندی و چاپ، صنایع کاغذ و پالپ، صنایع ماشین های معدنی، صنایع فرآوری و استخراج معادن، صنایع حمل و نقل جاده ای، دریایی، کشتیرانی، ریلی و هوایی، صنایع خودروسازی و قطعات، صنایع لاستیک سازی، صنایع نفت و گاز و صنایع رایانه است.
    نمایشگاه بین المللی صنعت و اتومبیل (Turkman Caspindexpo) و نمایشگاه تولیدات حلال (Halal Product) از تاریخ 31 ژانویه تا 2 فوریه 2018 (11 الی 13 بهمن ماه 96) به مدت سه روز در محل نمایشگاه های بین المللی عشق آباد (Ashgabat Expo Center) برگزار خواهد شد.
    برای حضور در این دوره از نمایشگاه، شرکت هایی از کشورهای حوزه سازمان پیمان جمعی (CIS)، روسیه، بلاروس، اوکراین، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان و سایر شرکت های بین المللی، همراه با شرکت های ایرانی در زمینه های تولید محصولات صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت ساختمان، صنعت آب و برق و انرژی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع سنگین، خودرو و قطعه سازی و خدمات فنی و مهندسی اعلام آمادگی کرده اند.

    ** تجارت مثبت ایران و ترکمنستان طی 10 سال
    به گزارش ایرنا، تجارت 10 ساله ایران با ترکمنستان حاکی از مثبت بودن روند مبادلات تجاری بوده و افزایش حجم صادرات موجب شده تا در نیمه زمانی راه، میزان صادرات بر واردات پیشی گیرد.
    بررسی روند 10 ساله تجارت ایران با ترکمنستان در بازه زمانی سال 1384 تا سال 1394 نشان می‌دهد که صادرات ایران به این کشور تا سال 1393 با نرخ رشد قابل توجهی صعودی بوده و از سال 1388 از واردات پیشی گرفته و در نهایت منجر به مثبت شدن تراز تجاری ایران تا به امروز شده است.
    بدون در نظر گرفتن افت صادرات در سال 1394 ترکمنستان را می‌توان جزو کشورهایی محسوب کرد که جریان صادرات ایران به این کشور در یک دهه گذشته از رشدی پایدار برخوردار بوده است. علاوه بر این ترکیب سبد کالاهای برتر صادراتی نیز تا حدودی در این سال‌ها ثابت بوده و تحول خاصی را به خود ندیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت