نمایشگاه تراکنش ایران (۵۲)

امنیت و کیفیت داده ها نیاز مبرم صنعت بانکی است

عصر نمایشگاه- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: نمایشگاه فرصت خوبی برای بررسی موضوعات مربوط به Big Data است که در صنایع مختلف، از جمله صنعت بانکی بسیار مهم هستند.

امنیت و کیفیت داده ها نیاز مبرم صنعت بانکی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، دکتر طاهره صائب، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و دبیر کارگاه کلان داده (Big Data) در نمایشگاه تراکنش ایران، در خصوص دلایل برگزاری این کارگاه گفت: نمایشگاه فرصت خوبی برای بررسی موضوعات مربوط به Big Data است که در صنایع مختلف، از جمله صنعت بانکی بسیار مهم هستند. هم دولت و هم مشتریان، انتظار دارند که داده هایی که در اختیار بانک ها قرار می دهند، محرمانه باقی بماند و از آن ها محافظت شود.

    عبارت Big Data ، مدت هاست که برای اشاره به حجم های عظیمی از داده ها که توسط سازمان های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. این عبارت بیشتر برای اشاره به مجموعه های داده ای بزرگی استفاده می شود که به قدری بزرگ و حجیم اند که با ابزارهای مدیریتی و پایگاه های داده سنتی و معمولی قابل مدیریت نیستند. مشکلات اصلی در کار با این نوع داده ها، مربوط به برداشت و جمع آوری، ذخیره سازی، جست وجو، اشتراک گذاری، تحلیل و نمایش آن هاست. شاید دانستن همین موارد کافی باشد که بدانیم، ظهور Big Data در صنعت آی تی، با چه هدفی رخ داده است. این مبحث، به این دلیل هر روز جذابیت و مقبولیت بیشتری پیدا می کند که با استفاده از تحلیل حجم های بیشتری از داده ها، می توان تحلیل های بهتر و پیشرفته تری را برای مقاصد مختلف، از جمله مقاصد تجاری، پزشکی و امنیتی انجام داد و نتایج مناسب تری را دریافت کرد.

    صائب درباره محتوا و هدف از برگزاری کارگاه کلان داده گفت: موضوعی که من در این کارگاه به آن می پردازم، در رابطه با امنیت و حاکمیت داده هاست، که با ورود نرم افزارهای مربوط به big data، مساله روز این حوزه شده اند.

    وی افزود: قبل از این که big data ظهور پیدا کند، «انبار داده ها» وجود داشت که سازمان ها، داده های خود را در آن ها ذخیره می کردند. ولی وقتی که خیلی از سازمان ها به سمت پردازنده هایی مثل هَدوپ (یک چهارچوب نرم افزاری است که سازوکار پردازش و ذخیره سازی حجم بزرگی از داده ها را برای کامپیوترهایی با سخت افزارهای معمولی فراهم می کند) می روند تا داده های شان را پردازش کنند، این نرم افزارهای جدید، موضوع های حاکمیتی، امنیتی و کیفیتی را در زمینه داده ها ایجاد می کنند. به همین دلیل در این کارگاه، در خصوص بررسی این سیر انتقال از انبار داده ها به سمت دریاچه داده ها، صحبت می کنیم. در همین رابطه، به چالش های حاکمیتی که در طی این نقل و انتقال به وجود می آید، خواهیم پرداخت و این که چه راهکارهایی در این رابطه وجود دارد. لازم است درباره این راهکارها بیشتر بدانیم. به خصوص در صنعت بانکداری، که مساله امنیت داده ها و کیفیت داده ها بسیار مهم است.

    وی گفت: به دلیل اهمیت داده ها و امنیت و حفاظت آ ن ها، موضوع Big Data در صنعت بانکی حائز اهمیت است. هم دولت و هم مشتریان انتظار دارند، که داده هایی که در اختیار بانک ها قرار می دهند، محرمانه باقی بماند و از آن ها محافظت شود، به همین دلیل لازم است که با ظهور فناوری های جدیدی که امنیت بیشتری دارند، راهکارهای مناسب را دراختیار بانک ها قرار دهیم.

    صائب با بیان اینکه خوشبختانه نسبت به سایر صنایع در کشور، صنعت بانکداری قدم های بهتری برداشته و به سمت ایجاد زیرساخت هایی برای big data رفته است، افزود: هدف اصلی این است که منابع اصلی و عظیم داده ای مثل شبکه های اجتماعی، سنسورها، IOT (اینترنت چیزها)، فناوری های موبایل وغیره که فناوری های نوظهوری هستند و دیگر با سیستم های قبلی قابل ذخیره و تحلیل نیستند، توسط این فناوری به بهینه ترین شکل ممکن مدیریت شوند. توسعه این فناوری ها، صنعت بانکی را مجبور کرده به سمت آن ها حرکت کند. بانک ها نیاز دارند بتوانند رفتار مشتریان را پیش بینی کنند و تحلیل هایی در خصوص بازار و رفتار مشتریان داشته باشند. Big Data این امکان را در اختیار بانک ها قرار می دهد که بتوانند آینده را پیش بینی کنند و تحلیل های نسخه ای و تجویزی ارائه کنند، تا در آینده به مشکلی برخورد نکنند.

    به گفته وی، در حال حاضر تمامی بانک ها به این سمت می روند که از قابلیت های تحلیلی پیش بینی کننده و تجویزی که Big Data دارد استفاده کنند و به سمتی بروند که از تمامی داده هایی که وجود دارد به نحو احسن استفاده کنند.

    وی افزود: البته تمام صنایعی که در حال تولید داده هستند و با مشتریان در تماس اند، می توانند جزو گروه هدف باشند. اما بانک ها در تمام دنیا، در زمینه استفاده از Big Data پیشروتر از سایر صنایع هستند.

    وی آشنایی افراد و شرکت کنندگان در نمایشگاه و کارگاه با نرم افزارها و راهکارهایی که در بازار جهانی در خصوص امنیت داده وجود دارد، را عمده ترین اهداف کارگاه Big Data عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت