نمایشگاه اختصاصی ایران در استانبول (۱۳)

افتتاح نمایشگاه اختصاصی بازرگانی و صنعتی ایران در استانبول

عصر نمایشگاه- نمایشگاه اختصاصی بازرگانی و صنعتی ایران با حضور ۸۵ شرکت و موسسه ایرانی در مرکز نمایشگاهی منطقه باقرکوی استانبول ترکیه با حضور مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه اختصاصی بازرگانی و صنعتی ایران در استانبول
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از آناتولی، نمایشگاه اختصاصی بازرگانی و صنعتی ایران با حضور فاتح متین معاون وزیر اقتصاد ترکیه، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل صنایع پتروشیمی، حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران، محمد ابراهیم طاهرایان فرد سفیر ایران در آنکارا و مقامات و مسئولین دو کشور در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی «CNR» استانبول افتتاح شد.

    فاتح متین معاون وزیر اقتصاد ترکیه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به سطح همکاری‌های تهران و آنکارا اظهار داشت: «همکاری خوب ما با ایران از قرون گذشته بر پایه همسایگی، دوستی و برادری ادامه دارد. این نمایشگاه نیز نماد این روابط محسوب می‌شود.

    در هیچ شرایطی برداران ایرانی خود را تنها نگذاشته ایم. لازمه دوستی و برادری نیز این را ایجاب می کند. قصد ارتقای سطح مناسبات داریم. به همین خاطر به این نمایشگاه اهمیت داده و از آن حمایت می کنیم.

    ترکیه همچنین در این دوره که فشار تحریم های بین المللی علیه ایران در حال کاهش است، از ادغام این کشور در سیستم تجاری جهان نیز حمایت می کند. برای تقویت روابط تجاری با ایران در سال 2015 توافق تجارت طرفین منعقد شد.

    نهاد زیبکچی، وزیر محترم اقتصاد ترکیه ماه آینده با شرکت در نشست کمیسیون مشترک تجاری دو کشور در تهران، افزایش تنوع اقلام مورد مبادله در این توافق را مقرر خواهند کرد.

    اکنون حجم تجاری دو کشور در سطح 10میلیارد دلار قرار دارد. روسای جمهور دو کشور هدف 30 میلیارد دلار را برای حجم تجاری فی‌مابین تعیین کرده‌اند. این، امر سختی نیست.

    دولت‌های دو کشور وظیفه حمایت و فراهم ساختن زمینه مناسب برای بخش‌های خصوصی را دارند. با تلاش بخش‌های خصوصی دو کشور، حجم تبادل تجاری نیز افزایش خواهد یافت.

    ماه گذشته نیز مرکز تجارت ترکیه در تهران در با حضور وزیر اقتصاد برای امر ارایه مشاوره های لازم به صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران دو کشور در زمینه معرفی امکانات دو کشور و به منظور تقویت همکاری‌های افتتاح شد. امیدوارم با چنین نمایشگاه هایی به اهداف خود برسیم».

    حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه در استانبول به عنوان پیوند‌ دو قاره اروپا و آسیا، گفت:

    «این نمایشگاه پس از یک وقفه طولانی 14 ساله در استانبول برگزار می‌شود. البته ایران در اکثر نمایشگاه های بین‌المللی ترکیه علی الخصوص در نمایشگاه های سنگ حضور دارد.

    امیدوارم این نمایشگاه به عنوان زنجیره اقدامات حاصل از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ایران موجب تقویت و گسترش روابط دوجانبه و همکاری فعالان تجاری دو کشور در زمینه تجاری، انرژی، صنایع، کشاورزی شود.

    دو کشور مسلمان ترکیه و ایران که داری پیوند‌های تاریخی نیز هستند. برای رسیدن به اهداف دو کشور مبنی بر حجم تجاری 30 میلیارد دلاری، لازم است بنگاه های تجاری و تولیدی دو کشور نسبت به طراحی همکاری های راهبردی تجاری مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

    مجموعه تشکیلات دولتی نیز با تسهیل بیشتر شرایط موجود به ویژه در مورد شرایط بانکی، تعرفه ای و مرزی، استاندارد و حمل و نقل سهم خود را به انجام برسانند.

    این امر می تواند با همکاری مشترک در حوزه خدمات فنی و مهندسی و همچنین در پیمان کاری تکمیل گشته و راه را برای رسیدن به این اهداف هموار کند».

    در ادامه مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل صنایع پتروشیمی نیز با ابراز خرسندی از حضور در چنین نمایشگاهی، از مسئولین برگزاری آن قدردانی و تصریح کرد:

    «ایران و ترکیه در تمامی زمینه ها و خصوصا در زمینه اقتصادی و تجاری دارای روابط مستحکمی هستند. ترکیه در میان همسایگان ما همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است».

    سفیر ایران در آنکارا نیز با اشاره به افزایش سطح مراودات سیاسی و اقتصادی و سفر متقابل مقامات ارشد دو کشور اظهار داشت:

    «این نمایشگاه پس از بیش از 10 سال برگزار می‌شود. این مصداق گسترش روابط رو به توسعه در تمامی حوزه‌ها است. اخیرا رئیس جمهور ترکیه به تهران سفر کرده و چهارمین نشست راهبردی در تهران برگزار شد.

    هفته گذشته جناب اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران بنا به دعوت بنعلی یلدریم، نخست وزیرترکیه در آنکارا حضور داشتند. کمیسیون مشترک دو کشور نیز ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد.

    تفاهم های دوجانبه در توسعه و امنیت منطقه تأثیر خواهد داشت. امیدوارم این نمایشگاه شروعی برای هدف 30 میلیار دلار باشد. از دیدگاه دو کشور توسعه روابط در بستر بخش خصوصی میسر است.

    برگزاری این نمایشگاه در این زمینه سطح آشنایی های را ارتقا خواهد داد. بخش خصوصی ترکیه نیز در این زمینه از تجربه زیادی برخوردار است».

    گفتنی است این نمایشگاه با حضور 85 شرکت و موسسه ایرانی در زمینه‌های مختلفی چون هوانوردی، ماشین آلات، انرژی، معادن، تجارت، گردشگردی و ایرانگردی و در فضایی به مساحت 2500 متر مربع تا 28 اکتبر از ساعت 10 تا 18 میزبان علاقمندان و بازدیدکنندگان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت