نمایشگاه تراکنش ایران (۵۴)

نسل هزاره، اهرم فشار تغییر بانکداری

عصر نمایشگاه- در گفت‌وگویی با علی دانشگر، مدیرعامل داتین، جنبه‌هایی از بانکداری الکترونیک را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نسل هزاره، اهرم فشار تغییر بانکداری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فابا، شرکت نرم‌افزاری داتیس آرین قشم (با نام تجاری داتین) که تا پایان سال 1391 به عنوان واحد راهکارهای بانکی شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) فعالیت داشت، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید نرم‌افزار و ارائه راهکارهای جامع بانکی و مالی است که در سومین نمایشگاه تراکنش ایران هم حضوری فعال دارد. در گفت‌وگویی با علی دانشگر، مدیرعامل داتین، جنبه‌هایی از بانکداری الکترونیک را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

    امسال داتین محصول جدیدی را در نمایشگاه ارائه کرده است؟
    دلیل حضور ما در نمایشگاه امسال، ارائه و معرفی محصول جدید نیست؛ حوزه راهکارهای بانکی و سیستم‌های پرداخت، چند بازیگر اصلی و عمده در کشور دارد که در نمایشگاه‌های مختلف، برای به اشتراک‌گذاشتن نظرات و ترسیم چشم‌انداز آینده این صنعت حاضر می‌شوند. منتها ما به عنوان یک شرکت فعال در این زمینه، همیشه در حال تولید و ارائه محصولات جدید هستیم؛ چه محصولاتی که در گذشته داشتیم و چه محصولاتی که به تازگی تولید شده است. محصولات دیگری نیز هستند که جای‌شان در صنعت بانکی کشور خالی است و بیشتر مربوط به نرم‌افزارهایی می‌شوند که به مدیریت بهتر بانک‌ها کمک می‌کند.
    چه کمک‌هایی به مدیران بانک‌ها می‌کند؟
    به هر حال مدیران بانک‌ها هر لحظه در حال تصمیم‌گیری‌های جدید هستند و اگر هر کدام از این تصمیم‌گیری‌ها کم‌ریسک‌تر باشد و بازده بالایی داشته باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. ما نرم‌افزار مدیریت ریسک، نرم‌افزارهای اعتبارسنجی و چند راه‌حل دیگر داریم که استفاده از آن‌ها برای بانک‌ها ضروری است و کمک می‌کند که بانک مشتری‌ها را بشناسد و تمام عناصر اعتباری مشتری را بررسی کند.
    در چند سال اخیر، شرکت‌هایی مانند داتین که بازوهای فناورانه بانک‌ها بوده‌اند، نقش بسیار بزرگی در ترجمه زبان بانکداری سنتی به زبان فناوری و بالعکس داشته‌اند. در واقع واسط و رابط فرآیندی بودند که بانک‌ها را از شیوه مدیریت سنتی به سمت بانکداری مدرن می‌برد. آیا داتین این رویکرد را دارد که تکنولوژی‌ای تولید کند که نیاز مثلاً دو سال بعد این صنعت باشد؟
    ما یک سری محصولات را از قدیم داشتیم و می‌خواهیم نسل جدید آن‌ها را به بازار ارائه کنیم. برخی محصولات هم به تازگی تولید شده که به راه‌حل‌های تحلیلی مربوط می‌شود، یک نسل جدید از محصولات که تا پایان سال 96 و ابتدای سال 97 ارائه می‌شود. محصولاتی که در حوزه محصولات مشتری‌محور، سامانه‌های مدیریت ریسک و تشخیص و کشف تقلب در حوزه بانکی و پرداخت است. این محصولات به خاطر بحث تطابق استانداردهای بین‌المللی، نیاز جدی بانک‌هاست. مسأله‌ مورد توجه این است که ماهیت بانکداری به دلیل پیشرفت خارق‌العادع تکنولوژی، در حال تغییر است. تکنولوژی‌هایی که دیگر از حالت آزمایشگاهی خارج شده و در دسترس مردم است؛ به خصوص نسل جدید که به ابزار دیجیتال عادت کرده، در واقع سبک زندگی نسل هزاره، به بانک‌ها برای تغییر فشار می‌آورد. علاوه بر این، هوش مصنوعی پیشرفت بسیار زیادی کرده است و بانک‌ها و نظام پرداخت می‌توانند استفاده زیادی از فناوری‌‌ها بکنند.
    از غرفه‌های استارت‌آپی نمایشگاه تراکنش بازدید کرده‌اید؟
    بله ولی به صورت دقیق نتوانستم بررسی کنم؛ در واقع ظهور این استارت‌آپ‌ها، روند طبیعی این جریان تحولی است و نمی‌توان آن را خوب یا بد تفسیر کرد. به هر حال، به خاطر بسیاری از مسائل و گسترش یافتن فین‌تک‌ها، مدل معمول کسب و کار هم دچار تغییر شده و این تغییرات، به مفهومی به نام بانکداری دیجیتال تبدیل شده‌ است.
    داتین با استارت‌آپ‌های فین‌تک تعاملی داشته است؟
    تعامل ما با استارت‌آپ‌ها به گونه‌های مختلفی است؛ یک بخش از کار ما در تعامل با استارت‌آپ‌هایی است که در مرکز نوآوری فناپ فعالیت می‌کنند، داتین به عنوان مربی کنار این استارت‌آپ‌ها هست. از طرفی ما با چند استارت‌آپ در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با آن‌ها همکاری مشترک تعریف کنیم یا به عنوان سرمایه‌گذار یا مشتری با آن‌ها وارد تعامل شویم.
    فکر می‌کنید در ایران در دو سه سال آینده، هم‌چنان استارت‌آپ‌ها به  بانک‌ها احتیاج داشته باشند یا این مدل تغییر می‌کند؟
    هم بستگی به بانک‌ها و هم بستگی به استارت‌آپ‌ها دارد، ولی فضای عمومی تا دو سه سال آینده تغییر نمی‌کند و روند به همین شکل ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت