نمایشگاه تراکنش ایران (۶۵)

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف: بلاک چین؛ واسطه‌ها را از بین می‌برد

عصر نمایشگاه- کارگاه تخصصی بلاک‌چین، صبح امروز در محل نمایشگاه برگزار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف: بلاک چین؛ واسطه‌ها را از بین می‌برد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فابا، دکتر اسماعیل ثنایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، درکارگاه تخصصی بلاک‌چین که همزمان با سومین روز نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد، با اعلام اینکه بلاک‌چین، فضایی است که در بستر آن اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد،گفت: با گسترش استفاده از بلاک‌چین برای پردازش داده‌های مختلف ، دنیا به سرعت در حال رفتن به سمتی است که واسطه‌ها از دادو ستدهای مالی کنار بروند و سرمایه گذاران ، به صورت کدگذاری شده ولی با ضریب امنیت بالا، با یکدیگر در ارتباط باشند.

    این استاد دانشگاه، در ادامه با برشمردن ویژگی‌های بلاک چین در حوزه های مختلف مالی ، گفت: ؛ بلاک چین یک پایگاه داده‌ (DataBase)  توزیع شده است که به‌عنوان یک دفتر اطلاعاتی توزیع شده، شناخته می‌شود.  بیت کوین یا ارز رمزگذاری شده از این روش برای دادوستدهای خود استفاده می کند.

    او با اشاره به اینکه، درصد بالایی ازحوزه فعالیت بلاک چین مروبط به حوزه منابع مالی است و مهمترین زیرشاخه این بخش، خرید وفروش بیت کوین یا ارز رمزگذاری شده است، گفت: بیت کوین ، با تقسیم کردن پایگاه داده به مجموعه‌های کوچکی که «بلاک‌ها» نامیده می‌شوند، عمل می کند. هر بلاک یک برچسب است که آن را به بلاک قبلی پیوند می‌دهد به ترتیبی که هر کسی می‌تواند به تمام پایگاه داده که از این قسمت‌های مجزا تشکیل شده ، دسترسی داشته باشد. به عبارتی همه افرادی که از بیت کوین استفاده می‌کند، یک نسخه از کل پایگاه داده را که زنجیره بلوک نامیده می‌شود ذخیره می‌کند و این مجموعه‌های بسیار کوچک را بین هم ردوبدل می‌کنند. زنجیره بلوکی میان تمام کاربران بیت کوین به اشتراک گذاشته شده است و برای بررسی مقادیر آدرس‌های بیت کوین و جلوگیری از پرداخت دوگانه و Distract داده‌هاست.

    ثنایی، ادامه داد: بلاک چین، می‌تواند توصیه کننده خوبی برای بحث مهمی به نام اعتماد بین معامله گران باشد. یکی از مسائل مهمی که ما داریم بحث اعتماد طرفین در دادوستد است.این اعتماد با روش بلاک چین و از طریق کدگذاری داده‌ها که ضریب امنیت بالایی دارند، با حذف شخص ثالث محقق می شود.
    او گفت: ایجاد اطمینان در واقع  بحث اصلی است.این اعتماد درسیستم جهانی،در حال حاضر برقراراست و سیسیتم جهانی مدتهاست در حال کار کردن روی این مبحث است. ایده ای به نام بلاک چین توانسته واسطه‌ها را حذف کند و همه در جریان همه‌چیز قرار می‌گیرند. یکی از اهداف این مساله کاهش تقلب و کاهش فساد است.
    ثنایی در توضیح شیوه مقابله با فساد، به روش بلاک چین در بحث منابع مالی گفت: یک سری عناصر در یک شبکه قرار می گیرند ، واسطه را از بین بردند و اعتماد را میان معامله‌گران، پیاده می‌کنند. برای این کار با زبان سنگین ریاضی حرف می‌زنند و سیستم بدون واسطه است و جلوی فساد را می‌گیرد. نکته بسیار مهم این است که افراد با یکدیگر در تماس و ارتباط قرار بگیرند.

    این استاد دانشگاه به تغییر شیوه های دادوستد در دنیا، در مقایسه با ایران اشاره کرد و گفت: ما در ایران و در این فضای تحریمی که بانکهای بین المللی دچار مشکلاتی هستیم، می‌توانیم از طریق ابزارهایی که از بلاک چین استفاده می‌کنند مثل بیت کوین، کمک کنیم افراد با افراد وارد معامله شوند. حالا که بانکها بازی درمی آورند بهتر است با این حوزه ها آشنا شویم و افراد را وارد پروسه معاملات این چنینی کنیم که نیاز به واسطه هم از بین برود.
    این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، ادامه داد: بانکها، بیمه ها و تراکنش های مالی،  بیشترین بار را روی بلاک چین دارند اما فقط این نیست و در خیلی از بخش های دیگر نیز این مدل کاربرد دارد.در حال حاضر، بیشترین شهرت بلاک چین ، استفاده از آن به‌عنوان سامانه‌ای برای رمزنگاری معاملات پول اینترنتی یا همان بیت کوین است. از بیت کوین برای تبادلات بین‌المللی استفاده می‌شود که هزینه‌ی کمتری نسبت به فرایندهای تبدیل ارز به یکدیگر دارد. روزانه، میلیاردها دلار در قالب بیت کوین جابه‌جا می‌شود.

    امکان ورود بلاک چین به موضوع استارت‌آپ‌هایی که در حوزه تامین منابع مالی جمعی فعالیت می کنند، بحث دیگری این بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد.ثنایی گفت: در استارت‌آپ هایی که روی حوزه تامین منابع مالی جمعی کار می کند، شیوه کار به این شکل است که چندین سرمایه گذار برای سرمایه گذاری روی یک پروژه در زمینه کسب وکار و یا موضوعات خیریه و حوزه‌های دیگر ورود می‌کنند، بلاک چین داده‌ها این امکان را فراهم می‌کند که  این افراد سرمایه گذاران در یک شبکه بلاک چین یکدیگر را پیدا کنند.
    او در پایان گفت: امیدواریم به زودی بحث رگولاتورهای مربوط به بلاک چین شدن داده‌های صنایع مختلف از جمله بانکها فراهم شود، تا تحولی در صنعت و سیستم بانکی اتفاق بیافتد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت