سرای تجاری ایرانیان در آستراخان افتتاح شد

عصر نمایشگاه- سرای تجاری ایرانیان در آستراخان که حدود صدسال از تعطیلی آن می‌گذرد، اینک به همت اتاق ایران در مرکز شهر آستراخان در زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع با الگوی معماری ایرانی ساخته شده و در سفر اخیر هیات اقتصادی اتاق ایران به آستراخان، با حضور رئیس، هیات‌رئیسه و جمعی از نمایندگان اتاق ایران، استاندار آستراخان و سفیر ایران در روسیه افتتاح شد.

سرای تجاری ایرانیان در آستراخان افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران ، سرای تجاری ایرانیان در آستراخان پس از حدود صدسال تعطیلی، دوباره به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران احیا و افتتاح شد.

     سرای تجاری ایرانیان، در مرکز شهر آستراخان و در زمینی به مساحت هزار و 500 مترمربع با الگوی معماری ایرانی ساخته شده است و پس از گشایش، 14 اتاق از استان‌های مختلف، فعالیت رسمی تجاری و بازرگانی خود را در آن آغاز کردند.

    در مراسم گشایش سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، الکساندر ژیلکین، استاندار آستراخان، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه و هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق گیلان سخنرانی کردند.

    رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران با تشکر از سفیر ایران در روسیه، استاندار آستراخان، اتاق بازرگانی آستراخان و همه کسانی که برای گشایش این سرای تجاری همکاری کرده‌اند، گفت: ساخت و گشایش سرای تجاری ایرانیان، ذوق جدیدی بین فعالان تجاری دو کشور ایجاد کرده است و به پاس این اتفاق خوشایند، بر خود واجب می‌دانم از زحمات سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و سرکنسولگری ایران در آستراخان قدردانی کنم.

    غلامحسین شافعی با تشکر از تلاش‌های اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق ایران و روسیه برای توسعه روابط تجاری دو کشور، ادامه داد: گشایش این مرکز، حرکت جدیدی در مسیر فعلی رابطه ایران و روسیه است و افق جدیدی در روابط تجاری و اقتصادی ایران با روسیه می‌گشاید.

    شافعی با بیان اینکه این مرکز فقط به آستراخان مربوط نمی‌شود بلکه موجب فعال شدن تجارت کلیه کشورهای ساحلی دریای خزر  خواهد شد، افزود: برآوردهای نشان می‌دهد ما کشورهای حوزه دریای خزر می‌توانیم حدود 70 درصد از نیازهای مشترکمان را در تجارت با یکدیگر تأمین کنیم اما متاسفانه فعلاً این میزان حدود 12 تا 14 درصد است و نشان می‌دهد هنوز از ظرفیت‌های قابل توجه خود استفاده نکرده‌ایم.

    رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در رویکرد جدید دولت، بخش خصوصی آماده شده و امیدوار است با تداوم کمک‌ها و حمایت‌ها، آینده روشنی برای بخش خصوصی دو کشور ایجاد شود و یا توجه به زمینه‌های بسیاری که وجود دارد، روابط تجاری و بازرگانی خود را متحول کنیم.

    در ادامه الکساندر ژیلکین، استاندار آستراخان گفت: امروز سرای تجاری ایرانیان احیا شد و مطمئن هستیم این سرای تجاری موفق می‌شود و در آینده نزدیک روابط ایران و روسیه به‌سرعت رشد می‌کند.

    ژیلکین با ابراز احترام به مردم ایران، ادامه داد: امیدوارم نسل‌های آینده ما نیز با یکدیگر دوستی کنند و این سرا هرگز بسته شود.

    مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز یکی از سخنرانان این افتتاحیه بود.

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اشاره به اینکه افتتاح سرای تجاری ایران در آستراخان، در راستای پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور است، تصریح کرد: فعلاً توجه ویژه‌ای برای احیای کریدور شمال - جنوب وجود دارد و هفته آینده نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایران سفر می‌کند که مربوط به همین کریدور است.

    سنایی همچنین با اشاره به اینکه ایده‌های مربوط به گردشگری حوزه دریای خزر نیز در حال عملی شدن است، گفت: در سال 1393 پس از ملاقات روسای جمهور ایران و روسیه، کشتی توریستی بین دو کشور نیز سفارش داده شد که قرار است در سال 2018 به آب انداخته شود.

    او با بیان اینکه مجموعه اتفاقات درصدد توسعه روابط بین مناطق جنوب روسیه و ایران است، افزود: در ماه دسامبر نیز همایش بزرگی با همکاری وزارت توسعه قفقاز روسیه در منطقه قفقاز برگزار می‌شود و امیدواریم بخش تجاری به‌صورت جدی در آن شرکت کنند.

    سنایی در پایان خاطرنشان کرد: گام‌های بزرگی درزمینهٔ دیپلماسی اقتصادی بین ایران و روسیه برداشته شده و امیدواریم با حمایت دولت، بخش خصوصی حداکثر بهره‌برداری از این فضا را داشته باشد.

    هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق گیلان نیز در مراسم افتتاح سرای تجاری ایرانیان گفت: خوشحالیم در شرایطی که حدود صدسال از بسته شد ن سرای تاریخی تجارت ایرانیان می‌گذرد، دوباره سرای تجاری ایرانیان افتتاح شد.

    تیزهوش تابان با تشکر از همه کسانی که به نحوی در ساخت و افتتاح این سرای تجاری همکاری داشتند، از رئیس از اتاق ایران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و سرکنسولگری ایران در آستراخان قدردانی کرد.

    وی ابراز امیدواری کرد: این سرای تجاری که دفاتر نمایندگی 14 اتاق تجاری استان‌های ایران را در خود جای داده است منشأ خیر بوده و در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مؤثر باشد.

    سرای تجاری ایرانیان در آستراخان با محوریت اتاق گیلان برای ورود به بازار جهانی راه‌اندازی شده است.

    این مرکز تجاری شامل ساختمانی دوطبقه در مرکز شهر آستراخان قرار گرفته و به‌عنوان مرکز نمایشگاهی دائمی و محل استقرار شرکت‌های مهم تولیدی و تجاری ایران محسوب می‌شود.

    شهر بندری آستراخان در دهانه رودخانه ولگا و دریای خزر قرار دارد و یک شاهراه آبی و زمینی است.

    بیش از 200 شرکت ایرانی در آستراخان فعال هستند و این منطقه به کانون فعالیت تجاری ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت