رسانه جایگاه اطلاع رسانی و نقد منصفانه باشد

عصر نمایشگاه- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه باید جایگاه اطلاع رسانی و نقد منصفانه باشد نه جای پرخاشگری و تولید نفرت.

رسانه جایگاه اطلاع رسانی و نقد منصفانه باشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مصلای حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در آغاز دولت دوازدهم و طلیعه ای برای نقطه عطف جدید در حوزه فرهنگ و رسانه است.

    وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در حوزه رسانه، ادامه داد: دولت یازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات گام هایی برداشت که البته نه در خور اصحاب رسانه که در حد توش و توان بود.

    صالحی تصریح کرد: در دولت یازدهم در حوزه توسعه مطبوعات اتفاقات قابل توجهی پدید آمد. در دوران پس از انقلاب اسلامی 15 هزار مجوز در این حوزه صادر شد. که 56 درصد از این رقم مربوط به دولت یازدهم است.توجه به توسعه رسانه و فضای بازتر برای تحقق افکار و اندیشه نمایه ای در این رقم در دولت یازدهم است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم ادامه داد: افزایش سهم جنسیتی از دیگر اقدامات دولت یازدهم در حوزه رسانه است. سهم مدیران مسئول زن در ابتدای دولت یازدهم 7 درصد بود که در پایان دولت یازدهم به 13 درصد رسید.

    وی افزود: افزایش رسانه های برخط و سایت ها از تعداد 200 به 2 هزار و هشتصد رسانه، از دیگر اقدامات دولت یازدهم در این حوزه است.

    صالحی با اشاره به برخی اقدامات دولت یازدهم در بخش حمایتی رسانه، افزود: در این دوره هر چند دولت با محدودیت هایی رو به رو  بود اما افزایش بیمه شدگان اصحاب رسانه از تعداد 5 هزار نفر به 16 هزار نفر، شفافیت نظام حمایتی، رتبه بندی مطبوعات با مشارکت و اشراف صنف مطبوعات، تدوین لایحه سازمان نظام رسانه ای،  تدوین لایحه تبلیغات بازرگانی و ... از جمله اقدامات دولت یازدهم بوده که جهت گیری ما را مشخص می کند.

    وی ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری وزرای پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، گفت: امروز ما جشنواره و نمایشگاه مطبوعات را آغاز می کنیم. در این نمایشگاه حدود هزار رسانه حضور دارند و این به منزله جشن ملی مطبوعات است.

    صالحی افزود: در این نمایشگاه اصحاب رسانه زیر یک سقف با هم به گفت و گو می نشینند و با مردم تماس مستقیم برقرار می کنند و دردهای مردم را می شنوند.

    عضو کابینه دوازدهم گفت: در آغازین ماه های آغاز به کار دولت دوازدهم به نظر می رسد برخی از رویکردها را در حوزه رسانه باید جدی گرفت.

    وی تصریح کرد: تقویت بنیه ملی رسانه از جمله این رویکردها است که باید به آن توجه داشت.

    صالحی افزود: اگر تا دیروز غذا و سلاح دو رکن امنیت ملی بودند، امروز رسانه به عنوان رکن سوم در این زمینه است. همانطور که جامعه بدون غذا و سلاح در معرض تهدید است، جامعه بدون رسانه هم کم اعتماد و با تهدید مواجه است.

    وی تصریح کرد: جامعه ای که خبرهای خود را از بیرون بگیرد و مطالعه کند، نا امن است. بنابراین باید بنیه ملی رسانه ها و رویکردها و زیرساخت های آن را تقویت کنیم.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به مرجعیت رسانه های حرفه ای، افزود: در شرایط امروز با توجه به تکنولوژی های جدید شاهد گسترش رسانه های غیر حرفه ای هستیم که می توانند فرصت باشند، ولی اگر رسانه های حرفه ای را از بین ببرند خود به عنوان تهدید برای آن ها مطرح می شوند.

    صالحی گفت: امروز این احتمال وجود دارد که مرجعیت رسانه های حرفه ای در معرض  آشوب رسانه های غیر حرفه ای قرار بگیرد. بنابراین هم در زیرساخت ها و هم در رویکردها باید این دغدغه را مورد توجه قرار دهیم.

    وی تقویت رسانه های خصوصی را از دیگر رویکردهایی برشمرد که باید در دولت دوازدهم مورد توجه  بیشتر قرار بگیرد.

    صالحی افزود: در دولت دوازدهم گام های خوبی در جهت تعادل بخشی و توازن بخشی پدید آمده است. هیات نظارت بر مطبوعات در این دوره به هیچ روزنامه دولتی و هفته نامه دولتی مجوز نداده است. همچنین در سال های اخیر یارانه به رسانه های دولتی پرداخت نشد. ضمن آن که تعرفه غرفه های رسانه های دولتی در نمایشگاه مطبوعات نسبت به رسانه های خصوصی دو برابر است.

    وی در عین حال تصریح کرد: این شرایط هم رقابت اطلاعاتی را فراهم کرده و هم با توجه به اینکه با تغییر مسئولان رسانه های دولتی نوعی ناامنی شغلی برای دست اندرکاران رسانه ها ایجاد می شود، دولت می تواند بیش از گذشته به محدود کردن رسانه های دولتی توجه کند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت و ارتقای کیفی رسانه را رویکرد دیگری دانست که باید در دولت دوازدهم به آن توجه داشت.

    وی تصریح کرد: تولید رسانه ای به جای دلالی و نقالی رسانه ای باید مورد توجه قرار گیرد. رسانه باید مولد باشد نه نقال و دلال خبر.

    صالحی افزود: رسانه باید بتواند با تولید، حیات خود را ادامه دهد. رسانه جایگاه اطلاع رسانی و نقد منصفانه باشد نه جای پرخاشگری و تولید نفرت.

    وی با تاکید بر لزوم وجود رسانه مدنی، گفت: مرز رسانه مدنی باید مشخص باشد. در جامعه مدنی ادب، مدارا و منطق معیار حرکت است. این جامعه نفرت پراکنی نمی کند. نقد می کند اما با منطق و انصاف.

    وی افزود: فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی باید تابلوی رسانه ما باشد. رسانه ایرانی مانند فرهنگ ایرانی می تواند درخشان و تابان در افق جهان باشد.

    بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور موسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری از 5  آبان آغاز به کار کرد و تا 12 آبان ماه در مصلای حضرت امام خمینی (ره) ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت