نقش حمل و نقل در صنعت نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- صنعت نمایشگاهی طی دو دهه اخیر دستخوش تحولات بسیاری شده و امروزه در مقام یکی از ابزارهای مهم توسعه مبادلات تجاری، توسعه صادرات، راهیابی به بازارهای هدف و توسعه اطلاعات و ارتباطات در میان کشورهای جهان ایفای نقش میکند.

نقش حمل و نقل در صنعت نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه»، توسعه فناوری در زمینه اطلاعات و ارتباطات در بسط و گسترش دادن هر چه بیشتر فعالیت¬های نمایشگاهی در سراسر جهان نقش اساسی را ایفا نموده است به طوریکه در این صنعت شاهد تحولات شگرفی بوده¬ایم که این تحولات نمادین را مرهون حمایت بخش¬های صنعت، بازرگانی، توریسم و بالاخص مدرن شدن شبکه-های حمل و نقل بین¬المللی و همینطور تجهیز و مکانیزه شدن گمرکات به پیشرفته¬ترین و به روزترین ابزارها در ترخیص کالا و حذف موانع غیر تعرفه¬ای و قوانین گمرکی موجود بر سر راه کالاهای نمایشگاهی در کلیه فرودگاه¬ها، بنادر و پایانه¬های زمینی در سراسر جهان هستیم. با توجه به اهمیت و نقش موثری که حمل و نقل در نمایشگاه¬های بین¬المللی ایفا می¬کند، لازم دیدیم که در این مبحث وارد شده و قوانین و مقررات آن را مورد بررسی قرار دهیم.
    شبکه حمل و نقل تا قبل از قرن نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی بسیار محدود و دارای نقصان¬های فراوانی بود که این محدودیت¬ها باعث اتلاف وقت و انرژی و مشکلات فراوانی برای مشارکت کنندگان آن زمان فراهم کرده بود و تقریبا انتقال کالا به نقاط دوردست را غیرممکن می¬ساخت. شبکه حمل و نقل عامل کلیدی بسیار مهمی در توسعه تجارت کشورها می¬باشد که سهم آن در قاره¬های مختلف جهان متفاوت است.به عنوان مثال، سهم قاره آفریقا در این بخش تنها به 2 درصد کل حمل و نقل بین¬المللی خلاصه می¬شود که مهمترین مشکل این قاره به شمار می¬رود.
    امروزه شبکه حمل و نقل بین¬المللی و مقوله انتقال کالاهای نمایشگاهی به یکی از مهمترین عوامل موفقیت نمایشگاه¬های بین¬المللی و بازوی اجرایی قوی برای برگزارکنندگان نمایشگاه تبدیل شده است که دارای پیچیدگی¬ها و قوانین ویژه¬ای است که توجه به آن حائز اهمیت است و نیاز مبرم به زمانبندی ویژه و داشتن Platform ویژه آن نمایشگاه دارد که در ادامه به قوانین کلی حمل کالاهای نمایشگاهی و همینطور انتخاب درست نوع حمل به طور اجمالی خواهیم پرداخت.
    اصولا کالاهای نمایشگاهی و محموله¬هایی که برای نمایشگاه¬های بین¬المللی ارسال می¬شوند توسط یکی از چند نوع حمل زیر صورت می¬گیرند:
    1- حمل هوایی 2- حمل دریایی 3- حمل جاده¬ای که به آن حمل از طریق خشکی نیز گفته می¬شود 4- حمل مرکب¬.
    حمل این نوع محمولات بسته به نوع نمایشگاه که بازرگانی باشد یا فروش مستقیم، در میزان کالاهای ارسالی تاثیر مستقیم داشته و نوع حمل را مشخص می¬کند.
    در ابتدا به مقوله حمل کالاهای نمایشگاه¬های بازرگانی(Trade Fair) که بیشتر به صورت نمونه عرضه می¬گردند و دارای حجم کمی هستند و عمدتا به صورت هوایی ارسال می¬شوند، خواهیم پرداخت. در این نوع محموله¬ها ترجیح مشارکت کنندگان انتقال کالا به صورت هوایی خواهد بود که پس از اظهار کالا و گرفتن برگ سبز، محموله به شرکت فورواردر مورد نظر جهت ادامه مراحل و انجام امور گمرکی و صدور بارنامه هوایی که به آن (Air Way Bill) AWB می¬گویند، تحویل داده خواهد شد. اصولا کالاهایی که به صورت هوایی برای نمایشگاه¬ها ارسال می¬شوند،باید حداکثر یک هفته پیش از شروع نمایشگاه تحویل شرکت فورواردر شوند تا زمان کافی برای انجام امور گمرکی در مبداء و همینطور گرفتن Booking از ایرلاین مورد نظر را داشته باشند. معمولا زمان ارسال کالا پس از گرفتن Booking و انجام امور مربوط به برچسب زدن بر روی کلیه کالاها که در آن مبداء و مقصد و همینطور تعداد کل بسته¬ها  قید شده است و در نهایت تحویل به انبار ایرلاین بین 3 تا 5 روز کاری بوده که بسته به نوع ایرلاین، مقصد نهایی و برنامه زمانبندی ارسال کالا مشخص خواهد شد. علاوه بر این اگر زمان ترخیص موقت کالا و تحویل در محل نمایشگاه را که اصطلاحا (Door Delivery) DDP گفته می¬شود، به این پروسه اضافه کنیم، چیزی در حدود 7 روزکاری جهت ارسال یک کالای نمایشگاهی به صورت هوایی و تحویل داخل غرفه نیازمند است¬. لازم به ذکر است، پروسه مذکور در مورد کالاهای نمایشگاهی عادی و غیر خطرناک بوده و باید توجه داشته باشیم که کالاهای فاسد شدنی، کالاهای خطرناک و کالاهایی که به صورت مایع باشند و یا روغن و یا مایعی در داخل کالا وجود داشته باشد، جزو کالاهای خاص محسوب خواهند شد که نیاز به ارائه مدارک ویژه¬ای به گمرک و ایرلاین جهت بررسی امکان حمل¬شان می¬باشد که اصلی¬ترین مدرک در خصوص این محمولات برگه (Material Safety Data Sheet) MSDSاست که همان برگه آنالیزو ایمنی کالا در مورد کالاهای خطرناک و عمدتا کالاهایی است که دارای مایع و روغن و یا باطری خشک هستندو ارائه آن به همراه پکینگ و اینویس کالا الزامی است¬.
    در برگه مورد نظر کلیه مشخصات آنالیزی کالا از قبیل نقطه ذوب، نقطه جوش، درجه و نقطه اشتعال¬زایی و کد UN کالا به طور کامل قید گردیده است و ایرلاین بر اساس این برگه امکان ارسال کالا به صورت هوایی، همینطور نوع و ابعاد استاندارد بسته مورد نیاز و مقدار و تعداد موجود در هر بسته را تعیین و به فرستنده اعلام می¬کند¬. 
    در بعضی موارد ممکن است ایرلاین پس از بررسی برگه MSDS بار مذکور را مرجوع کند که در این صورت مشخص می¬شود، کالای نمایشگاهی مورد نظر امکان ارسال به صورت هوایی را ندارد و یا مطابق با استانداردهای مورد نظر برای حمل هوایی نبوده است که اصطلاحا به آن Forbidden Case گفته می¬شود.
    در خصوص حمل مواد غذایی و در مورد کالاهای فاسد شدنی (Perishable) الزام به داشتن و ارائه گواهی بهداشت کالا همراه با سایر مدارک به گمرکات و همینطور ایرلاین مورد نظر الزامی است که توسط ارسال کننده کالا از وزارت بهداشت تهیه و همراه مدارک تحویل خواهد شد.
    تجربه ثابت کرده، در بیشتر موارد کالاهای غذایی و کالاهای فاسد شدنی که برای نمایشگاه¬های مواد غذایی ارسال می¬شوند، ملزم به حمل در درجه حرارت خاص هستند که به دو صورت انجام خواهد گرفت. یکی ارسال کالای مذکور همراه با یخ خشک که میزان برودت کالا رادر درجه خاصی نگه می¬دارد و یا توسط کانتینرهای یخچالی و خنککننده (Cool Container) که در هر دو صورت باید در بارنامه در قسمت توضیحات آن قید گردد که کالای مورد نظر دارای Temperature Limited بوده و به عنوان مثال این کالا باید بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد حمل گردد که در قسمت توضیحات بارنامه (Notification) قید می¬شود تا در زمان رسیدن کالا به مقصد متصدیان ایرلاین مذکور از وجود چنین کالایی مطلع شوند و کالا را پس از تخلیه به انبارهای یخچالی مخصوص گمرک مقصد انتقال دهند و از فاسد شدن آن جلوگیری کنند.
    مشارکت کنندگان پیش از اقدام به ارسال هرگونه کالایی چه به صورت کالای نرمال و چه به صورت کالای خطرناک و فاسد شدنی، باید کلیه مدارک و گواهینامه¬های اخذ شده را تحویل فورواردر خویش دهند تا از امکان ترخیص کالای مذکور در کشور مقصد اطمینان حاصل نمایند و  پیشتر تاییدیه¬های لازم را از آن کشور اخذ کنند که به CID Approval  معروف است.
    CID  -مخفف (Custom Inspection Department) (دپارتمان بازرسی گمرک) است که پس از گرفتن تاییدیه از واحد مذکور و اطمینان از انجام امور گمرکی در مقصد، بار نمایشگاهی را پذیرش می¬کند.
    مشارکت کنندگان باید اطلاعاتی را که لازم به درج درداخل بارنامه می¬باشد را در برگه سفارش کالا مرقوم نمایند که این اطلاعات لازم است دقیق بوده و در آن اطلاعات فرستنده و گیرنده به همراه مشخصات دقیق بار شامل نوع کالا – تعداد بسته و ابعاد آن، مبداء و مقصد ذکر شود.
    مبحث مهم دیگری که همواره یکی از مهمترین مشکلات در نمایشگاه¬ها بوده، مشکلات گمرکی است. چرا که کشورها همواره به گمرک به عنوان ابزاری برای وصول درآمد نگاه می¬کنند و هیچگاه به این مطلب نمی¬اندیشند که صرفنظرکردن از این درآمد باعث پررنگ شدن نقش نمایشگاه¬ها در اقتصاد کشورخواهد شد که به مراتب بیشتر از درآمدی است که عاید گمرک می¬شود. امروزه تسهیلاتی در خصوص ترخیص کالاهای نمایشگاهی بین کشورها در نظر گرفته شده و شرکت¬ها با مدرک «کارنه آ.ت.آ» که از وزارت بازرگانی و اتاق¬های بازرگانی مربوطه تهیه می¬کنند، می¬توانند اقدام به ترخیص کالای خویش بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی نمایند.
    A.T.A مخففTemporary Admission است. در سال 1961 شوراى همکارى‌هاى گمرکى بروکسل سندى را به کشورهاى عضو تحت عنوان کارنه آ.ت.آ ابلاغ کرد که هدف آن ایجاد تسهیلات براى ورود موقت کالا بدون پرداخت حقوق گمرکى و به اعتبار یک وثیقه بین‌المللى بود. در سال 1346 ایران به قرارداد مذکور پیوست، ولى از آن تاریخ تاکنون به علل گوناگون از جمله نبودن مؤسسه ضامن معتبر کاربردى نداشته است. گمرک ایران، اتاق بازرگانى را به‌عنوان مؤسسه صادرکننده دفترچه A.T.A پذیرفته است. براساس مقررات کارنه‌تیر، صاحبان صنایع و بازرگانانى که مایل به صدور موقت کالا براى شرکت در نمایشگاه‌ها هستند، مى‌توانند با مراجعه به اتاق بازرگانى و ارائه اسناد کالا تقاضاى صدور دفترچه کارنه آ.ت.آ کنند و گمرکات سایر کشورهاى عضو تسهیلات لازم را براى ورود و خروج این‌گونه کالاها از مبادى ورودى و خروجى کشور خود مبذول خواهند داشت.¬ طبق مقررات کارنه تیر، اتاق بازرگانی به عنوان موسسه ضامن، پرداخت وجوه مربوط به جرائم کارنه آ.ت.آ اعم از نمونه¬های وارداتی که از کشورخارج نشده¬اند یا بالعکس در مورد نمونه¬های ارسالی سایرکشورها جهت شرکت در نمایشگاه¬ها و بازارهای مکاره را ضمانت می¬کند و مسئولیت پرداخت هرگونه جرائم به عهده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن می¬باشد. امید است تا با اتکاء به سیستم¬ها، اطلاعات و واحدهای نمایشگاهی دانش بنیان بتوانیم مشارکت¬های موفق در نمایشگاه¬های بین¬المللی داشته باشیم و در بسط و توسعه صادرات غیرنفتی هر چه بیشتر پیشرفت نماییم.

    فراز مدرس

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت