اختتامیه دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی

عصر نمایشگاه- قطار دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی در حالی به ایستگاه آخر رسید، که در کنار جذابیت های خود نقاط ضعفی نیز به همراه داشت این نمایشگاه سوم آبان ماه جاری در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) بجنورد گشایش یافت و پس از شش روز فعالیت هشتم آبان ماه به کار خود پایان داد.

اختتامیه دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از قدس آنلاین: در این نمایشگاه 286 ناشر استانی و ملی در 176 غرفه حضور داشتند که از این تعداد ناشر حاضر در نمایشگاه 12 ناشر و همچنین هفت کتاب فروشی استانی بودند  که 36 هزارو 443 عنوان کتاب را با تخفیف 30 درصدی به مردم عرضه کردند.

    در نمایشگاه امسال 400 میلیون تومان بن خرید کتاب در نظر گرفته شده که این مبلغ نسبت به سال گذشته 50 میلیون تومان افزایش یافته بود.

    یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب که در حال حاضر دانشجوست می گوید: کتاب های موجود در این نمایشگاه هر چند با 30 درصد تخفیف به فروش می رسد اما برای قشری همچون دانشجویان که به دنبال کتاب های تخصصی و بعضاً کاربردی و پرهزینه هستند، چندان مناسب حال نیست.

    محمد اسلامی اظهار می دارد: اگر مسئولان فرهنگی بر روی قشر دانشجو سرمایه گذاری کرده و بن اهدا کنند، قطعا می توان به افزایش سرانه مطالعه امید داشت.

    یکی دیگر از بازدید کنندگان نمایشگاه نیز با بیان اینکه من به دنبال کتاب های تخصصی در حوزه هنر بودم ولی متاسفانه آنها را در این نمایشگاه پیدا نکردم، می گوید: متاسفانه انتشارات کمی در حوزه تخصصی هنر در این نمایشگاه حضور داشتند. 

    فروزان فر در خصوص ضرورت برپایی نمایشگاه کتاب نیز می گوید: برگزاری نمایشگاه در استان حرکت مثبت و مفیدی است اما اگر نمایشگاه در حوزه های مختلف و گسترده تر باشد بیشتر به نیاز مخاطب جواب می دهد.

    وی می گوید:  بیش از 60 درصد کتاب های ارائه شده در نمایشگاه کتاب های عمومی است که بسیاری از آنها در خود استان قابل دسترسی است.

    وی تصریح می کند: نیاز استان وجود کتاب های تخصصی در حوزه های مختلف است تا همه گروه ها بتوانند از تنوع کتاب های موجود بهره ببرند.

    یکی از دیگر از بازدیدکنندگان نیز می گوید: من به دنبال کتاب های آموزشی در حوزه تخصصی اطلاع رسانی، روابط عمومی و خبرنویسی بودم ولی آنچنان که کتاب های عمومی و رمان در این نمایشگاه جلوه دارد، کتاب های آموزشی تخصصی به ویژه در حوزه خبر و روابط عمومی نایاب است.

    حیدرزاده از شاعران استان که سال هاست در عرصه شعر فعالیت می کند، نیز از تاثیر نمایشگاه کتاب در انس و الفت بیشتر افراد با کتاب، می گوید و برپایی سالانه یک نمایشگاه را کافی نمی داند و بر تعداد نمایشگاه های هر چند کوچک تاکید می کند.

    سراینده مجموعه «گلیادها» شناسایی و معرفی انتشارات بومی را از مزیت های این دوره نمایشگاه بر می شمرد و می افزاید: اختصاص فضایی هم چون شهر کتاب برای توسعه فرهنگ کتابخوانی ضروری است.

    قاسم مهرنیا نیز از دیگر فعالان فرهنگی و ادبی استان، ضمن ابراز خرسندی از فضای نمایشگاه که بستر مناسبی برای عرضه آثار را فراهم کرده است، می گوید:  با وجود هجمه گسترده فضای مجازی، این حرکت فرهنگی موجب آشتی دوباره مردم با کتاب می شود.

    وی به نقش اثر گذار کتاب و مطالعه اشاره می کند و می افزاید: هیچ چیز نمی تواند جای کتاب و عطر دانایی آن را بگیرد، بنابراین نمایشگاه می تواند  مردم را با کتاب نزدیک و فاصله ایحاد شده را از بین ببرد.

    وی از کاستن اقلام خوراکی و اضافه کردن آن به کتاب را راهی اثربخش برای ارتقای سطح فرهنگ می داند و می گوید: فرهنگ می تواند جامعه ای پویا بسازد، بنابراین مسئولان با توجه بیشتر به مقوله کتاب و برپایی مکرر نمایشگاه های کتاب می توانند ارتقای فرهنگ جامعه را تحقق بخشند.

    مدیر مسئول نشر راستین و غیور که برای نهمین سال در نمایشگاه کتاب استانی حضور یافته، می گوید: زمینه فعالیت ما کتاب های ادبیات، فلسفه و روانشناسی است که امسال با حدود 400 عنوان کتاب در نمایشگاه خراسان شمالی شرکت کرده ایم.

    حسین غیوری، با بیان اینکه سال گذشته هم در نمایشگاه کتاب خراسان شمالی حضور داشته ام، اما امسال شرایط عرضه کتاب و همچنین مساحت غرفه ها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است، بیان می کند: یک پنجم کتاب های عرضه شده ما در این نمایشگاه از تازه های نشر است و بقیه کتاب ها هم از سال 93 به بعد را شامل می شود.

    محمد حقیقت خواه، مدیر انتشارات سیمرغ خراسان که از مشهد مقدس در این نمایشگاه حضور یافته، وجه امتیاز نمایشگاه کتاب خراسان شمالی را انتخاب محل مناسب برای آن اعلام می کند و می گوید: برگزاری نمایشگاه در مصلی یک اتفاق خوب و مبارک برای کشور اسلامی است که پایگاه فرهنگی خود را مصلی انتخاب کرده و هم ردیف قرار دادن اهمیت کتاب با اقامه نماز جمعه و تغییر محل برگزاری نماز جمعه برای برپایی این رویداد مهم فرهنگی، جای بسی تقدیر و مایه مباهات است.

    وی تفاوت نمایشگاه امسال را حضور بیشتر قشر دانش آموز و کارمندان اعلام می کند و می گوید: اگر فرهنگ و ارشاد بتواند به این قشر بن های خرید کتاب اهدا کند، قطعا این افراد با قدرت خرید بیشتری می توانند از نمایشگاه  کتاب بهره مند شوند.

    حقیقت خواه با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه فرصت خوبی برای همه مردم است تا بتوانند نیازهای فرهنگی خود را رفع کنند، ادامه می دهد: با توجه به اینکه انتظار می رود مسئولان و مدیران از این فرصت برای تجهیز کتابخانه های ادارات بهره ببرند اما تا این لحظه شاهد تحقق این موضوع نبودیم و شاید بشود گفت این فرصت برای این قشر در حال سوخت شدن است.

    مصطفی شاکر، نماینده انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن کریم از قم نیز می گوید: سابقه حضور در 6 نمایشگاه استانی را دارم و برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب خراسان شمالی حضور یافتم.

    وی از ارائه کتاب های قرآن، نهج البلاغه، مفاتیح و کتاب های مذهبی در غرفه خود می گوید و در خصوص استقبال مردم از این نمایشگاه، استقبال مردم از نمایشگاه را خوب ولی از کتاب های مذهبی ضعیف اعلام می کند.

    وی با بیان اینکه کتاب قرآن و مفاتیح در خانه های هر یک از ما وجود دارد و شاید کسی نیاز به خرید مجدد آن نداشته باشد، استقبال مردم را بیشتر در حوزه کتاب های عمومی و رمان ذکر می کند و می گوید: خرید مردم از کتاب های مذهبی نسبت به سایر کتاب ها کمتر است.

    همچنین در ادامه پیمان سرمستی، غرفه دار انتشاراتی ققنوس که در این نمایشگاه حضور یافته، در ابتدای صحبت های خود به مدت زمان کوتاه برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره می کند و می گوید: 6 روز زمان کوتاهی برای نمایشگاه استانی است و با وجود غرفه های متعدد و حضور ناشران مطرح در این نمایشگاه، زمان بیشتری را می طلبد تا کتاب دوستان بتوانند از همه غرفه ها بازدید کنند.

    وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه برای بهره برداری کامل از کتاب های مورد نظر حداقل برای بازدید جامع از هر غرفه 40 دقیقه باید وقت گذاشت تا بتوان از کتاب های موجود و تازه های نشر لیست برداری کرد، می افزاید: البته اگر بتوان سالی دوبار نمایشگاه کتاب را در استان برگزار کرد، مردم بهتر می توانند از کتاب ها استفاده کنند.

    سرمستی، پرفروش ترین کتاب های غرفه خود را «سمفونی مردگان» و «ملت عشق» اعلام می کند و با بیان اینکه بیشتر مخاطبان ما نوجوانان هستند، بر حمایت دانشگاه ها از دانشجویان برای خرید کتاب با اختصاص بُن تأکید می کند و ادامه می دهد: دانشجویانی بوده اند که همگی با هم چندین کتاب خریداری کرده و قرار گذاشته اند کتاب ها را دست به دست کنند تا اگر بودجه اندکی برای خرید کتاب دارند، اما بتوانند کتاب های بیشتری را مطالعه کنند.  

    بدون شک، کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای است و نمایشگاه‌های کتاب نیز به‌عنوان یکی از ابزارهای رسیدن به این توسعه، نقش مؤثری در ترویج فرهنگ مطالعه ایفا می‌کنند، همان‌طور که با قرار دادن تخفیف‌هایی برای خرید کتاب و نیز جریان سازی برپایی نمایشگاه و تبلیغات گسترده، تلاش می‌شود تا توجه مردم بیش‌ازپیش به سمت‌وسوی این یار مهربان جلب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت