پژوهشی در دستمزد سالانه نمایشگاهی‌ها

عصر نمایشگاه- پژوهش سی ساله در زمینه دستمزد سالانه که توسط EXHIBITOR MAGAZINE صورت گرفته است اغلب اخبار خوبی را درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه و حقوق و دستمزد کارکنان نمایشگاه‌ها می‌دهد.

پژوهشی در دستمزد سالانه نمایشگاهی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲:۰۰

     

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه»؛ به طور کلی می@توان گفت، دستمزد کارکنان نمایشگاه¬ها از سال 1987، یعنی از زمانی که مجله EXHIBITOR  شروع به ارزیابی حقوق و دستمزدها کرد نسبتا به صورت قابل پیش‌بینی باقی مانده است. درواقع طی 30 سال گذشته، حقوق سالانه بالغ بر یک یا دو درصد افزایش داشته است. البته موارد استثنایی را می¬توان نام برد که سال2016 یکی از همین استثناهاست.

    مطابق آمارهای به دست آمده از این پژوهش، از سال 2011 برای اولین¬بار، میانگین حقوق متخصصان بازاریابی با افت چشمگیری مواجه شد. در واقع میانگین حقوق پایه حدود یک درصد کاهش داشت. با این حال خبر خوب این است که متخصصان نمایشگاه‌ها و رویدادها در سال 2015، رشد 1.5 درصدی دستمزد را تجربه کردند.
    خوشبختانه در سال¬های بعدی نیز نوک پیکان حقوق کارکنان نمایشگاهی رو به بالا حرکت کرد تا جایی که این افزایش حقوق از انتظار این افراد نیز بالاتر رفت. این در حالی است که برای سومین بار از سال 1975 تا 2015، اداره تامین اجتماعی، هزینه تامین زندگی را بدون افزایش اعلام کرد. این مهم به علت روند نزولی نرخ تورم در سال 2015 بوده است. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که شرایط کلی اقتصاد کشور بر صنعت نمایشگاهی نیز تاثیرگذار است.
    براین اساس پس از 3 سال پیاپی افزایش تورم بالاخره با توقف رشد این نرخ، شانس به صنعت نمایشگاهی و بازاریابی روی آورده بود. 
    طبق بررسی¬های انجام شده، بیش از 7 نفر از 10 پاسخگودهنده به پژوهش مجله اگزیبیتور تاکید کردند که طی 12 ماه سال 2015 افزایش حقوق پایه را تجربه کرده-اند. در واقع تنها سه نفر از 10 نفر بودند که حقوقشان ثابت مانده یا کاهش یافته بود. البته کارشناسان اعتقاد دارند، کاهش دستمزد کارکنان به علت شروع تغییر نسل نیروی کار است. در واقع این¬گونه تبیین می¬شود که کارکنان قبلی بازنشسته شده و جای آنان را افراد با حقوق کمتر اشغال کرده¬اند.
    در ادامه، داده¬های آماری جمع¬آوری شده از پژوهش سالانه مجله EXHIBITOR همراه با تجزیه و تحلیل تاریخی این صنعت به شما اطلاعاتی در زمینه دستمزد این صنعت می¬دهد. با مطالعه این داده¬ها متوجه می¬شوید که آیا حقوق شما با متوسط حقوق کار جهانی هماهنگ است، یا شما بیش از حد کار می¬کنید و در مقایسه با همسالانتان کمتر حقوق می¬گیرید.
    اخبار خوب:
    در حالی که متوسط حقوق پایه کمی کاهش داشته است، میانگین دریافتی اضافه کاری با 24.6 درصد افزایش از 8.266 دلار در سال 2015 به 10.31 دلار در سال 2016 رسیده است، به این معنی که متخصصان نمایشگاهی با درآمد متوسط 1.3 دلار بیشتر نسبت به سال گذشته به خانه برمی¬گردند.
    همچنین خبر خوب دیگر این است که اگرچه متوسط حقوق پایه کاهش یافته است، اما حدود 70 درصد پاسخ دهندگان درسال 2015 ترفیع شغلی گرفته¬ بودند.
    از سویی، رضایت شغلی در سال 2016 نسبت به 2015  کمی افزایش داشته است. در واقع طبق آمارها، 67 درصد پاسخ دهندگان احساس می¬کردند از کارشان  "راضی" یا "خیلی راضی" هستند.
    پاسخ دهندگان با عناوین شغلی مربوط به نمایشگاه‌های تجاری، در سال 2016 بیشترین پاداش¬ها را با افزایش 7.4 درصدی در متوسط حقوق پایه به دست آورده‌اند. همچنین افراد دارای عنوان مدیریت نمایشگاهی به خصوص نمایشگاه¬های تجاری، افزایش معنادار حقوق پایه را تجربه کردند. درواقع این افراد 1.7 درصد بیش از سال گذشته حقوق دریافت می¬کنند.
    از سوی دیگر، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (در حدود 52.8 درصد) اعتقاد دارند حقوق آنها مناسب با مسئولیتشان است که این رقم افزایش تقریبا 4 درصدی را در سال 2016 نسبت به سال 2015 نشان می¬دهد.
    در نهایت تعداد زیادی از مدیران نمایشگاهی (حدود83.6 درصد) حمایتشان را به صورت متوسط یا قوی از مدیران بالاتر گزارش کرده¬اند که نسبت به سال 2015 کمی افزایش را نشان می¬دهد .
    اخبار بد:
    میانگین حقوق پایه در سال جاری، 1.2 درصد نسبت به سال 2015 کاهش داشته است که این رقم نشان دهنده پنجمین کاهش حقوق پایه از سال 1987 تاکنون و اولین کاهش در 5 سال گذشته است.
    بیشتر از یک چهارم متخصصان نمایشگاهی، هر هفته 50 ساعت یا بیشتر کار می-کنند. همچنین گزارش¬هایی از کارهای 60 ساعته در هفته نیز داده می¬شود، این در حالی است که تنها 14 درصد این افراد حقوق اضافه کاری می¬گیرند .
    2 عنوان از 10 عنوان شغلی رایج میان پاسخ دهندگان (هماهنگ کننده و مدیر نمایشگاه¬های تجاری) افزایش حقوق پایه را تجربه کرده¬اند. در عین حال 8 عنوان باقی مانده افت حقوق پایه داشته¬اند. مدیران تبلیغات و بازاریاب¬ها از این دسته هستند که طی سال 2015 با سقوط 19.1 درصدی حقوقشان مواجه شده¬اند.
    متاسفانه، هنوز شکاف جنسیتی قابل توجهی در صنعت بازاریابی نمایشگاهی وجود دارد. این شکاف در سال 2015 اندکی کمتر شد اما هنوز زنان فقط 81 سنت در مقابل هر دلار که همتایان مردشان می¬گیرند، درآمد دارند.

    جنگجویان جاده
    سفرهای کاری مزیت¬هایی دارد. میزان زمانی که صرف سفر می¬شود، همبستگی مستقیمی با میزان کسب درآمد دارد. پاسخ دهندگانی که بیش از 20 هفته در هر سال به سفر می¬روند ، 32 درصد حقوق بالاتری نسبت به پاسخ دهندگانی که یک تا 5 هفته در سال سفر می¬کنند، به دست می¬آورند .
    بیش از 20 هفته
    0 هفته
    11-20 هفته          1-5 هفته                6-10 هفته

     

    دلار و سنت
    در 30 سال گذشته پایه حقوق¬ها (غیر از افت درآمد در سال¬ 1988) پیش¬روی نسبتا  آهسته و ثابتی داشتند. با این حال یکی از چالش¬هایی که هنوز در این صنعت باقی است، غیرقابل پیش¬بینی بودن مزایا و اضافه کاری¬های آنهاست. در واقع اضافه کاری برای هر ساعت از حدود 2 دلار در سال 1991 به بالای 16 دلار در سال¬های 2000 ،2006 و 2011 رسیده و همیشه نوسان¬هایی داشته است.

    عامل خیالی
    در حالی که بسیاری بر این باورند که اندازه شرکت و فروش آن دو عامل تاثیرگذار بر حقوق کارکنان است، تحلیل رگرسیون داده¬ها نشان می¬دهد که عوامل تاثیرگذار بر حقوق متخصصان نمایشگاهی تعداد سال‌هایی است که آنها در این صنعت سپری کرده¬اند. در واقع حقوق هر کسی به ساعات کار هفتگی کار او برمی¬گردد.

    براساس ساعت
    اکثر پاسخ دهندگان حقوق ثابت سالانه داشتند. اما اگر حقوق¬ها به مزد ساعتی تبدیل شود، 60 دقیقه کار چه مقدار ارزش دارد؟
    براساس محاسبات ما (با متوسط 48 ساعت کار هفتگی و 2 تا 3 هفته استراحت در سال) متخصصان نمایشگاهی هر ساعت به طور متوسط بین 28 تا 30 دلار حقوق می¬گیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت