تجار و فعالان اقتصادی ایران حضور در بازار ترکمنستان را از دست ندهند

عصر نمایشگاه- یک فعال اقتصادی به تجار ایرانی علاقه مند به حضور در بازار ترکمنستان توصیه کرد، برنامه هفت ساله توسعه این کشور که ۱۶۰ میلیارد منات آن مربوط به حوزه بخش نفت و گاز است را مورد توجه قرار دهند.

تجار و فعالان اقتصادی ایران حضور در بازار ترکمنستان را از دست ندهند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از ایرنا ؛ «حسن مرتجی» امروز (دوشنبه)  اظهار داشت: مسئولان ترکمنستان برنامه توسعه این کشور را بر مبنای جذب 290 میلیارد منات (واحد پول ترکمنستان) پروژه برای سرمایه گذاری تعریف کرده اند.
    وی افزود: ترکمنستان یک کشور در حال توسعه با جمعیت 4.5 میلیون نفری در منطقه آسیای میانه با ذخایر عظیم نفت، گاز طبیعی و سنگ معدن در خاک اصلی و زیر سواحل خزر در بخش ترکمنستان است.
    به گفته این فعال اقتصادی، این کشور در سال های گذشته گام های مهم و مثبتی به سمت رشد اقتصادی برداشته که موجب تحریک مشارکت فعال کشورهای صنعتی در این کشور در بخش های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز، صنعت، ساخت و ساز، حمل و نقل و گردشگری شده است.
    مرتجی با اشاره به تصویب برنامه هفت ساله توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ترکمنستان در هفته های گذشته که برنامه های صنعتی سازی این کشور تا سال 2024 میلادی در آن پیش بینی شده، تصریح کرد: این برنامه ها در چهار محور اصلی نفت و گاز، الکترونیک، صنایع غذایی و شیمیایی در نظر گرفته شده و علاوه بر آنها، تقویت ترانزیت به منظور انتقال انرژی و کالا دیگر در اولویت است.
    وی بیان داشت: در دوره زمانی منتهی به سال 2012، واردات ماشین آلات، فلزات، الوار و فرآورده های نفتی به این کشور همسایه افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کرده که بیانگر افزایش سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی در زمینه هایی مانند بازسازی راه ها، ساخت نیروگاه ها و ساختمان سازی است.
    مجری نمایشگاه بین المللی اکسپوی 2018 ترکمنستان با استناد به گزارش بانک توسعه آسیا خاطرنشان کرد: با وجود کاهش قیمت جهانی نفت، آمارها حاکی از رو به بالا بودن روند رشد این کشور است؛ به طوری که رشد اقتصادی در نیمه نخست سال 2017 معادل 6.5 درصد است که در همسنجی با پارسال چهار دهم درصد رشد نشان می دهد.
    وی بیان داشت: در بخش عرضه، توسعه شامل 9 درصد افزایش در بخش خدمات، 3.8 درصد در بخش کشاورزی و 3.2 درصد در بخش صنعت بوده است. در بخش تقاضا، سرمایه گذاری مستقیم خصوصی و عمومی از رشد حمایت کرده است.
    مرتجی گفت: در این بین، صنعت با سهمی معادل پنج میلیارد دلار بزرگترین سهم را از واردات ترکمنستان داشته است.
    وی ادامه داد: ترکمنستان دومین کشور بزرگ صادرکننده و وارد کننده در آسیای مرکزی است. در سال های گذشته واردات ترکمنستان سالیانه چهار درصد افزایش داشته و از 4.35 درصد در 2010 به 5.54 درصد در سال 2015 رسید.
    این فعال نمایشگاهی اظهار داشت: حجم کلی صادرات و واردات غیر گازی و نفتی این کشور به ترتیب 7.5 و 11 میلیارد دلار برای دوره مشابه است که نشان دهنده تبدیل شدن این کشور به یک قطب اقتصادی در منطقه است.
    مرتجی همچنین با استناد به آمارهای رسمی، تصریح کرد: در 6 ماه نخست امسال ایران 215 میلیون دلار صادرات به ترکمنستان داشت و در ردیف 10 کشور برتر صادراتی به این کشور قرار گرفت؛ در حالی که ترکیه، روسیه و چین در صدر کشورهای صادرکننده کالا و خدمات به ترکمنستان قرار دارند.
    وی که مسئولیت برگزاری نمایشگاه اکسپوی عشق آباد را در سال آینده میلادی بر عهده دارد، گفت: نمایشگاه بین المللی صنعت و اتومبیل (Turkman Caspindexpo) و نمایشگاه تولیدات حلال (Halal Product) از تاریخ 31 ژانویه تا 2 فوریه 2018 (11 الی 13 بهمن ماه 96) به مدت سه روز در محل نمایشگاه های بین المللی عشق آباد (Ashgabat Expo Center) برگزار خواهد شد.
    به گزارش ایرنا، بخش های نمایشگاهی اکسپوی عشق آباد شامل صنایع رنگ، صنایع روغن های پایه، تولید ابزار و ماشین آلات، صنایع نوشیدنی و غذا، صنایع کود و اوره، صنایع برودتی، صنایع دستکش های صنعتیف صنایع شیمیایی، صنایع کاشی و سرامیک و سرویس های بهداشتی، صنایع نگهداری غذاهای سرد و غذای دریایی، صنایع انفصال آلومینیوم، صنایع مصالح ساختمانی، ذوب آهن، صنایع فولاد، صنایع لوله سازی، صنایع غذایی دام و طیور، صنایع مبلمان، صنایع پلاستیک بسته بندی و چاپ، صنایع کاغذ و پالپ، صنایع ماشین های معدنی، صنایع فرآوری و استخراج معادن، صنایع حمل و نقل جاده ای، دریایی، کشتیرانی، ریلی و هوایی، صنایع خودروسازی و قطعات، صنایع لاستیک سازی، صنایع نفت و گاز و صنایع رایانه است.
    برای حضور در این دوره از نمایشگاه، شرکت هایی از کشورهای حوزه سازمان پیمان جمعی (CIS)، روسیه، بلاروس، اوکراین، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان و سایر شرکت های بین المللی، همراه با شرکت های ایرانی در زمینه های تولید محصولات صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت ساختمان، صنعت آب و برق و انرژی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع سنگین، خودرو و قطعه سازی و خدمات فنی و مهندسی اعلام آمادگی کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت