پدرام سلطانی در مراسم افتتاحیه مرکز بازرگانی آلمان در تهران

دهه آینده، دهه پوست‌اندازی اقتصاد ایران است

عصر نمایشگاه- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مدل و ترکیب اقتصادی ایران در حال تغییرات جدی و اساسی است و نمی‌خواهیم که دنیا ما را به عنوان صادرکننده نفت، فرش و پسته بشناسد؛ در دور جدید همکاری‌ها با کشور آلمان، نگاه ما به‌سوی سرمایه‌گذاری بر روی نیروی خبره، با مهارت و بااندیشه جوان است.

دهه آینده، دهه پوست‌اندازی اقتصاد ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از اتاق بازرگانی ؛نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مدل و ترکیب اقتصادی ایران در حال تغییرات جدی و اساسی است و نمی‌خواهیم که دنیا ما را به عنوان صادرکننده نفت، فرش و پسته بشناسد.

    پدرام سلطانی، در مراسم افتتاح مرکز بازرگانی آلمان در تهران ضمن تبریک به اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان، گفت: این اقدام افق جدیدی را در همکاری‌های بین دو کشور با فراهم کردن فرصت و توسعه فعالیت‌ها به وجود خواهد آورد.

    وی افزود: اتاق مشترک ایران و آلمان در سه سال گذشته فعالیت‌های زیادی انجام داده و اتاق ایران سعی کرده در این مدت همکاری و همراهی خود را با این اتاق افزایش دهد.

    سلطانی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران در دوره جدید خود در حال طراحی حضور متفاوت و مؤثر در بازارهای صادراتی و در خارج از ایران است، گفت: به زودی مراکزی را در خارج از کشور برای بخش خصوصی فعال خواهیم کرد و آن‌ها را به عنوان مراکز فعال برای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی ایران و شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کشورهای دیگر که علاقه‌مند به تعامل با ما هستند قرار خواهیم داد.

    وی تاکید کرد: زمان آن رسیده که بخش خصوصی ایران جدی‌تر، فعال‌تر، با انگیزه‌تر و مصمم‌تر از گذشته با همتایان خود در خارج از کشور فعالیت کند.

    نایب رئیس اتاق ایران گفت: اذعان می‌کنم که شاید بخشی از انتظاراتی که بعد از اجرای توافقنامه برجام باید به عمل می‌آمد و وظیفه بخش خصوصی بود در حد مطلوبی انجام نشد و بخش خصوصی به جهت مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشت کمی دیر جنبید و نتوانست خود را سازماندهی کند.

    وی اضافه کرد: حتی سایر وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولتی نیز این‌گونه عمل کردند؛ ما همه با تأخیر باور کردیم که دور جدیدی شروع شده و هیچ کدام از بخش‌های دولتی، بنگاه‌ها، بانک‌ها و بخش خصوصی آمادگی این کار‌ را نداشتیم اما به‌تدریج باور پیدا می‌کنیم.

    سلطانی اظهار داشت: به عنوان نماینده بخش خصوصی از مسئولان آلمان و سایر کشورهای طرف مذاکرات 1+5 به غیر از آمریکا، به خاطر پشتیبانی و حمایت از برجام تشکر می‌کنم چرا که این موضوع بارقه امید را در دل فعالان اقتصادی در ایران و کشورهای مقابل به وجود آورد و شاید برای اولین بار است که بیشتر کشورهای دنیا در مقابل مسئله ایران و آمریکا موضع متفاوتی دارند و این نشان می‌دهد که آن‌ها به قانون و عهد و توافقات پایبند هستند.

    وی تاکید کرد: در فضای جدید تعاملات تجاری نمی‌خواهیم کشوری باشیم که آلمانی‌ها، سوئیسی‌ها، اروپایی‌ها ما را به عنوان صادرکننده خشکبار، پسته و فرش بشناسند اگرچه این‌ها در صادرات ما باقی می‌مانند و برای حفظ و توسعه آن‌ها تلاش می‌کنیم اما مدل اقتصادی و ترکیب اقتصاد ایران در حال تغییرات جدی و اساسی است.

    نایب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در دور جدید همکاری‌ها با کشور آلمان، نگاه ما به‌سوی سرمایه‌گذاری بر روی نیروی خبره، با مهارت و بااندیشه جوان است؛ می‌خواهیم استارت آپ های خود را به دنیا عرضه کنیم و در تغییر ساختار مدل اقتصادی روی اقتصاد فرهنگ، اقتصاد هنر و اقتصاد دانش‌بنیان همکاری کنیم.

    وی افزود: بخش خصوصی با این نگاه با همتایان آلمانی و اروپایی خود تعامل می کند و انتظار داریم همانگونه که بخش خصوصی به این خودباوری رسیده که بضاعت و سرمایه ای بیش از منابع زیرزمینی برای عرضه به دنیا داریم، بخش دولتی نیز به این باور برسد.

    پدرام سلطانی خاطرنشان کرد: ما علاقه نداریم در مذاکرات خود با دنیا این جمله تکراری را عنوان کنیم که ایران دارنده دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت است و بخش خصوصی از این مسائل عبور می‌کند. بخش خصوصی یاد گرفته که این ذخایر برای آن اعتبار، افتخار و حرکتی نیاورده است. بخش خصوصی به توان، دانش و قابلیت‌ها و توانمندی نسل جوان اتکا می‌کند.

    وی تاکید کرد: دهه آینده دهه پوست‌اندازی اقتصاد ایران و ظهور و بروز شرکت‌هایی خواهد بود که شانه‌به‌شانه همتایان خود در فناوری، نوآوری و تولید کالاها و خدمات باارزش افزوده بالاتر می‌زند.

    نایب رئیس اتاق ایران خطاب به سفرای آلمان و سوئیس حاضر در جلسه گفت: از شما می‌خواهیم که کمک کنند تبادلات ما در سایر حوزه‌های فرهنگی، علمی و هنری نیز افزایش یابد.

    وی ادامه داد: جامعه ایران جامعه بالغی است و علاقه‌مند است از دنیا یاد بگیرد. ایران از نگاه نسبتاً نادرستی که به توانمندی‌های خود داشته عبور کرده و به جامعه یادگیرنده تبدیل شده است. می‌داند که اگر با دنیا تعامل می‌کند باید تواضع کند و یاد بگیرد و در تعامل فکری و اندیشه با دنیا باشد و بخش خصوصی تنها به دنبال تعاملات اقتصادی نیست بلکه می‌خواهیم در همه شئونات تعامل داشته باشیم.

    سلطانی اظهار داشت: از سفرای آلمان و سوئیس می‌خواهیم که به عنوان متولی کشورهایشان در زمینه صدور ویزا شرایط را تسهیل کنند چرا که ما باید از این مسائل کوچک عبور کنیم. فعالان بخش خصوصی دو طرف می‌خواهند رفت و آمد داشته باشند و باید زمینه ارتباط تجار و صنعتگران فراهم شود تا ما بتوانیم در جلسات بعدی درباره موضوعات اصلی‌تر با هم صحبت کنیم.

    وی در پایان گفت: از اتاق بازرگانی ایران و آلمان می‌خواهم که دور جدیدی از تعامل ایران و آلمان را شروع کنند و اگر در یک سال و نیم پس از برجام حرکت هیات ها به واسطه علاقه و خواست خودشان بود، در دور بعدی این تعاملات به واسطه بازاریابی، هماهنگی و دعوت اتاق بازرگانی ایران و آلمان باشد و این رفت و آمدها هوشمند و هدفمند و مبتنی بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری دو کشور باشد. باید از دوره اول که دوره آشنایی بود عبور کنیم و این وظیفه اتاق ایران و آلمان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است که بر روی حوزه‌های دارای مزیت اقتصادی تمرکز کنیم و دور جدیدی از تعاملات برای دو کشور فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت