ارگ کلاه فرنگی بیرجند به نمایشگاه تاریخ سیاسی خراسان جنوبی تبدیل می شود

عصر نمایشگاه- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی بیرجند به نمایشگاه تاریخ سیاسی خراسان جنوبی تبدیل می شود.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند به نمایشگاه تاریخ سیاسی خراسان جنوبی تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه» به نقل از ایرنا ، حسن رمضانی افزود: این طرح قرار است تا پایان سال آینده اجرایی و اسناد تاریخی مربوط به خراسان جنوبی در این نمایشگاه ارائه شود اما هنوز مدرکی در این خصوص جمع آوری نشده است.

    وی اظهار کرد: 35 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت ارگ کلاه فرنگی از محل منابع ملی سازمان میراث فرهنگی در نظر گرفته شده و تاکنون 15 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
    وی گفت: مرمت و بازسازی ارگ کلاه فرنگی از سال 1395 آغاز شد و تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: ارگ کلاه فرنگی از بناهای شاخص و نماد شهر بیرجند است که توسط امیر معصوم خزیمه ساخته شده است.
    'هم اکنون فرمانداری بیرجند در ارگ کلاه فرنگی مستقر است.'
    رمضانی گفت: کوشک و بنای ارگ 677 متر مربع مساحت و در 6 طبقه ساخته شده که ساخت اولیه این بنا مربوط به دوره زندیه است و بعدها به عنوان مرکز حکومت از آن استفاده می شده است.
    وی اظهار کرد: این بنا تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مورد استفاده خاندان خزیمه بوده و سال 1367 از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به فرمانداری بیرجند هدیه شد و مرمت و نگهداری مجموعه از شروط اهدا بود.
    به گزارش ایرنا 119 باغ تاریخی شناسایی شده در خراسان جنوبی که 65 باغ آن در فهرست آثار ملی و یک باغ در فهرست میراث جهانی ثبت شده، نمادی از ذوق و هنر معماری ایرانی و اسلامی را به تصویر می کشد و با قرار گرفتن در حاشیه کویر زینت بخش شهر و روستاهای منطقه نیز شده است.
    توسعه صنعت گردشگری خراسان جنوبی با معرفی چنین باغ هایی موجب رشد اقتصادی و ایجاد شغل در استانی می شود که سومین استان پهناور ایران به شمار می رود و خلق ثروت از منابع خدادادی و طبیعی راهگشای بسیاری از محرومیت ها و مشکلات است.
    ارگ کلاه فرنگی که در مرکز شهر بیرجند واقع شده، ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری محسوب می شود.
    استان خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری شناسایی شده که 816 اثر آن در فهرست آثار ملی و سه اثر به ثبت جهانی رسیده، همچنین برخورداری از پهنه گسترده کویر لوت از قطب های گردشگری کشور است.
    باغ های تاریخی از جمله میراث فرهنگی مشهور این دیار در شرق ایران به شمار می رود و باغ و عمارت اکبریه بیرجند یکی از سه آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی است.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت