ملاقات شریعتمداری با سه وزیر خارجی/ گام اقتصادی ایران با ترکیه، قطر و قزاقستان

عصر نمایشگاه- ملاقات با وزرای سه کشور ترکیه، قطر و قزاقستان طی هفته گذشته توسط محمد شریعتمداری در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری، صنعتی، معدنی، بانکی و کشاورزی مدنظر قرار گرفت.

ملاقات شریعتمداری با سه وزیر خارجی/ گام اقتصادی ایران با ترکیه، قطر و قزاقستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر  نمایشگاه» به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری -وزیر صنعت، معدن و تجارت- طی هفته گذشته در جلساتی با وزرای کشورهای ترکیه، قطر و قزاقستان ضمن تاکید بر افزایش حجم مبادلات تجاری، صنعتی، معدنی، ‌ بانکی و کشاورزی مسائلی را مدنظر قرار دادند که در این رابطه افزایش سقف مبادلات تجاری ایران و قطر از 97 میلیون به سقف 5 میلیارد دلار، حذف دیوارهای تعرفه‌ای ایران و ترکیه، تسهیل روابط تجاری-بانکی ایران و قزاقستان و نیز تبدیل ایران به کشور واسط جهت ایجاد حلقه ترانزیتی با ترکیه و قطر از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده بود.

    قطر و پیشنهادی 5 میلیارد دلاری

    استقاده از ظرفیت قطر به عنوان جایگزین ظرفیت بندری برخی کشورهای منطقه برای تامین کالاهای مورد نیاز ایران جهت صادرات و واردات، شناسایی موانع توسعه روابط تجاری به منظور تسهیل روابط اقتصادی و تجاری و نیز توجه به فرصت های سرمایه گذاری متقابل بین دو کشور از جمله مباحث مورد نظر محمد شریعتمداری بود.

    همچنین تاکید بر ضرورت ایجاد خط بندری منظم بین ایران و قطر که می تواند ضامن حمل و نقل کالاهای ایرانی و قطری باشد، اعلام آمادگی برای موافقتنامه جهت تجارت آزاد نظام مالیات بر واردات، افزایش همکاری‌های فنی و مهندسی با قطری‌ها و صادرات مواد و محصولات ساختمانی موجود از ایران به قطر از دیگر مباحث طرح شده بود. در این راستا نیز قطری‌ها با ارائه پیشنهادی خواستار افزایش سقف مبادلات تجاری دو کشور از 97 میلیون دلار به سقف 5 میلیارد دلار شدند.

    تاکید بر حذف دیوارهای تعرفه‌ای ایران و ترکیه

    توافقنامه همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و نیز همکاری های مشترک برای این فعالیت‌ها در کشور ثالث ایران و ترکیه آماده امضا است تا آغازی برای فعالیت‌های گسترده و همکاری‌های مشترک خدمات فنی و مهندسی بین دو کشور باشد. همچنین شریعتمدار ی و نیهات زیبکچی درخصوص برداشتن دیوارهای تعرفه ای و کاهش تعرفه‌ها، برداشتن safe card ، مقررات گمرکی طرفین، برقراری تعرفه های ترجیحی و نیز مشکلات شرکت‌های بخش خصوصی طرفین برای فعالیتدر کشور مقابل بحث و گفتگو کردند.

    قزاقستان و تسهیل روابط تجاری و بانکی

    شریعتمداری از ایجاد یک کارگروه مشترک برای توسعه همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری میان ایران و قزاقستان خبر داد و جهت حذف روادید برای تجار دو کشور اعلام آمادگی کرد. توان بالای صادراتی ایران در زمینه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، گازی و برقی آبی، استفاده از ظرفیت‌های کارخانجات آرد ایران برای صادرات آرد به کشورهای همسایه، توسعه روابط دو جانبه به خصوص در حوزه بانکی و نیز اعلام آمادگی ایمیدرو جهت همکاری‌های مشترک معدنی از دیگر ظرفیت‌های عنوان شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران بود. این در حالی بود که معاون نخست وزیر و وزیر کشاورزی قزاقستان نیز اعلام آمادگی کرد که این کشور می تواند در زمینه صادرات غلات نیاز ایران را تأمین کند و به صورت متقابل از ایران میوه‌جات و دیگر کالاهای کشاورزی وارد کند.

    حلقه ترانزیتی ایران- قطر و ترکیه

    با امضای یادداشت تفاهمی با عنوان "تسهیل حمل و نقل و ترانزیت" در حوزه حمل و نقل ترکیبی، دریایی و زمینی قرار است ایران به عنوان کشور ترانزیتی  دو همکار دیگر را به هم نزدیک و زمینه را برای همکاری های اقتصادی و گسترش مبادلات تجاری میان سه کشور فرآهم کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت