توسعه صادرات فاوای ایران ماموریت آذری جهرمی در باکو

عصر نمایشگاه- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته ضمن بازدید از نمایشگاه باکوتل آذربایجان، در دومین اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو شرکت کرد.

توسعه صادرات فاوای ایران ماموریت آذری جهرمی در باکو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه»به نقل از فناوران - نمایشگاه بین المللی باکوتل 2017 روز سه شنبه با حضور وزرای ارتباطات ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و دبیرکل ITU در آذربایجان شروع به کار کرد. با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 9 استارت آپ ایرانی موفق به حضور در این نمایشگاه شدند که هولین ژائو دبیرکل ITU از غرفه آنها بازدید کرد.
    به نظر می رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران امسال نگاه هدفمندتری به حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه داشته است و استارت آپ ها و شرکت هایی که واقعا شانس حضور در بازارهای بین المللی را دارند انتخاب کرده است.
    همچنین وزیر فاوا در دیدارهای دو جانبه خود، تلاش کرده است به صورت اختصاصی به معرفی توانمندی ها و فرصت های ICT ایران برای همتایان ترکیه ای و آذربایجانی خود بپردازد.
    براساس این گزارش آذری جهرمی درباره حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه باکوتل گفت: ایران بنابه برنامه ای که در حوزه اقتصاد دیجیتال در پی گرفته از شرکت کسب و کارهای دیجیتال خواسته که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و محصولات خود را ارایه کنند که در همین زمینه شرکت های موفق در این عرصه حضور پیدا کردند و درحال ارایه محصولات برای پیدا کردن شرکای اقتصادی هستند.
    وزیر فاوا گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون توریسم سلامت از جمهوری آذربایجان داریم که این مسافران برای یافتن پزشک با مشکل مواجه هستند. فناوری اطلاعات می تواند به رفع مشکل آنها کمک کند و اتفاقا یکی از کسب و کارهای ایرانی حاضر در نمایشگاه به طور خاص روی حوزه توریسم سلامت فعال است.
    وی به حضور دیگر شرکت های ایرانی که در حوزه های تبلیغات و حمل و فعال هستند پرداخت و ادامه داد: در حوزه توسعه خدمات صوت و تصویر برخط نیز شرکت های ایرانی حضور چشمگیری داشتند و به نظر می رسد با تعاملات و مذاکراتی که دارند بتوانند سهمی را از این بازار تصاحب کنند.
    براساس گزارش وزارت ارتباطات، در سال های گذشته همواره شرکت های سخت افزاری از ایران در نمایشگاه های باکوتل حضور پیدا می کردند اما باتوجه به رویکرد جدید وزارت در حمایت از کسب و کارهای جدید و تولیدکنندگان محتوا به منظور افزایش اشتغال، در نمایشگاه امسال از حضور 9 استارت آپ ایرانی حمایت شد.
    دیدارهای خارجی وزیر فاوا
    وزیر ارتباطات در سفر به باکو، با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت وگو کرد.
    آذری جهرمی گفت: در تمام حوزه ها همکاری های خوبی داریم و به ویژه در ICT نیز ظرفیت و امکانات خوبی وجود دارد.
    وی با بیان اینکه دنبال همکاری مشترک با شرکت های ICT آذربایجان هستیم، گفت: به منظور توسعه اقتصاد دیجیتال، زمینه همکاری در محورهای کشاورزی، سلامتی و توریسم وجود دارد.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان همچنین در دیدار وزیر ارتباطات ترکیه به وجود زمینه های همکاری در حوزه های فضایی، پست، رگولاتوری و ترانزیت دیتا بین دو کشور ایران و ترکیه پرداخت.
    آذری جهرمی گفت: دنیا در این حوزه در حال تحول است و در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز شاهد رشد خوبی هستیم و به نظر می رسد تحول بزرگی پیش رو ما باشد.
    وی ادامه داد: امروز بزرگ ترین شرکت حمل و نقل دنیا یعنی اوبر حتی یک خودرو هم ندارد و این معنای اقتصاد دیجیتال است.
    آذری جهرمی گفت: دو کشور می توانند در حوزه صنعت فضایی، پست، رگولاتوری، ترانزیت دیتا و حمایت های دوجانبه در عرصه ITU  با هم همکاری داشته باشند و این همکاری را توسعه بیشتری دهند. همچنین در حوزه امنیت سایبری علاقه مندیم تفاهم نامه امضا شده اجرایی شود.
    احمد ارسلان وزیر ارتباطات ترکیه نیز گفت: توسعه تجارت الکترونیکی به نفع دو کشور ایران و منطقه است و مشکلات کوچکی را که وجود دارد باید حل کنیم.
    ارسلان پیشنهاد کرد که کارگروه مشترکی برای بررسی مشکلات در این حوزه تشکیل شده و همچنین زمینه های توسعه همکاری ها در این کارگروه بررسی شود.
    وی بیان کرد: در خصوص امنیت سایبری با توجه به اهمیت موضوع به همکاری های بین المللی اعتقاد داریم و آماده همکاری با ایران در این حوزه هستیم.
    وزیر ارتباطات ترکیه در زمینه همکاری در حوزه ترانزیت نیز گفت : جایگاه مهمی بین اروپا و آسیا ازسوی ترکیه و ایران برای ترانزیت دیتا وجود دارد و در این زمینه بین دوکشور جلسات متعددی برگزار شده است و مجددا پیشنهاد می کنم کمیته مشترکی سریع تر برای بررسی موضوع تشکیل شود.
    وی گفت: برقراری ارتباط دیتا از طریق ترکیه، ایران، پاکستان و چین مورد نظر ترکیه است.
    دیدار با وزیر ارتباطات آذریبایجان دیگر برنامه آذری جهرمی بود. او در این دیدار گفت: رشد چند سال اخیر حوزه ICT به گونه ای بوده که در مشترکان پهن باند از تعداد 300 هزار مشترک به 2 میلیون مشترک رسیده ایم. درآمد بخش مخابرات در ایران سالانه 12 میلیارد دلار است در حالی که 4 سال پیش 7 میلیارد دلار بوده و برنامه داریم آن را در چهار سال آینده به 30 میلیارد دلار برسانیم.
    رامین قلی زاده وزیر ارتباطات آذربایجان نیز ICT را محور توسعه دانست و گفت: آذربایجان هم استارت آپ های خوبی دارند و سفر این استارت آپ ها به کشورهای یکدیگر و برگزاری کنفرانس مشترک را پیشنهاد می کنم.

    سخنرانی در جمع وزرای کشورهای عضو اکو
    محمدجواد آذری جهرمی در دومین اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو به سخنرانی پرداخت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: این حقیقت را باور داریم که حجم بازار مشترک، تولید محصولات ویژه را می طلبد. همچنین ما جمعیتی نزدیک به 500 میلیون نفر با مجموعه تولید ناخالص بیش از 5 تریلیون دلار داریم. اینها نقاط قوت ما هستند که ما را قادر می کنند که همکاری های معناداری را به اجرا بگذاریم.
    وی افزود: هم اکنون در عصر ورود به اقتصاد دیجیتالی باند پهن که با فرصت های زیادی روبه رو هستیم بر اهمیت تحکیم همکاری های منطقه ای در رسیدن به اقتصاد دیجیتالی باند پهن تاکید می کنم.
    وی افزود: اعقتقاد داریم که اقتصاد دیجیتالی مردم محور، فراگیر و توسعه گرا می تواند به دستیابی اهداف توسعه ای بین المللی کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت