گزارشی از برگزاری نمایشگاه حلال در مسکو

عصر نمایشگاه- نمایشگاه سالانه اکسپو حلال مسکو طی سه روز (اول تا سوم دی ماه) در مرکز نمایشگاهی ساکولنیکی این شهر برگزار شد.

گزارشی از برگزاری نمایشگاه حلال در مسکو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه»به نقل از پرس شیعه، نمایشگاه سالانه اکسپو حلال مسکو  از اول تا سوم دی ماه در مرکز نمایشگاهی ساکولنیکی این شهر برگزار شد. در سه روز برگزاری(اول دی تا 3دی) این نمایشگاه تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان، متقاضیان و مصرف‌کنندگان محصولات غذایی حلال و خدمات وابسته از مناطق مختلف روسیه و 40کشور جهان، کارشناسان محصولات حلال و اقتصاد اسلامی، فعالان مذهبی، نمایندگان ارگان های دولتی و مصرف کنندگانی که کیفیت غذا و سازگاری آن با محیط زیست برایشان مهم است در مرکز ساکولنیکی گردهم آمدند. شرکت‌هایی از 12 کشور جهان شامل روسیه، جمهوری آذربایجان، برونئی، مصر، اندونزی، عربستان سعودی، کره جنوبی، مالزی، سوریه، امریکا، ترکیه و ازبکستان در نمایشگاه (به غیر از ایران )حضور داشتند.

    امسال نمایشگاه حلال برای نخستین بار در دو سالن برگزار شد. سالن غذای حلال و سالن سبک زندگی. در ادامه گزارش کاملی از نمایشگاه اکسپو حلال را می خوانید.امسال به مانند سال‌های گذشته بازدیدکنندگان توانستند تنوع محصولات و خدمات در حوزه حلال را مشاهده کنند، اما برگزارکنندگان نمایشگاه بر بخش اقتصادی آن تاکید دارند. به همین خاطر در این نمایشگاه بسیاری از شرکتها شرکای جدید و یا راه‌های جدیدی برای توسعه تجارت خود یافتند که این موضوع اهمیت بالایی در رشد و پیشرفت فرهنگ استفاده از محصولات حلال در بازار روسیه و تمام جهان داراست.

    پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه کریل رشیدویچ اسکوگورف مسئول برگزاری و مدیر کل شرکت سهامی عام آلیف کونسالت قسمت‌های مختلف نمایشگاه را به مهمانان معرفی کرد.همچنین افرادی همچون شیخ راویل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه، فورسین رئیس دپارتمان علوم، سیاست صنعتی و کارآفرینی شهر مسکو، سوچکوف رئیس دپارتمان سیاست ملی و روابط بین الملل شهر مسکو و سفرای کشورهای مسلمان به میهمانان خیرمقدم گفتند.

    شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان روسیه و اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه معتقد است: با توسعه صنعت حلال در کشور ما روز به روز سوالات، پیچیدگی ها و امکاناتی جدید ایجاد می شود. ما تنها به وسیله همکاری، صبر، رقابت سالم و کار روزانه خواهیم توانست در آینده به دستاوردهای بیشتر و رشد کیفی و توسعه بازار حلال در کشورمان دست یابیم.

    روشن حضرت عباس‌اف معاون اول رئیس شورای مفتیان روسیه و اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و رئیس کمیته برگزاری نمایشگاه اکسپو حلال مسکو گفت: موضوع مورد بحث در دستور کار امروز عبارت است از مسائل رقابت عادلانه شرکت کنندگان در بازار و ارگان‌های تعیین کننده و کنترل کننده استاندارد حلال. امیدوارم که تبادل آزاد نظرات شرکت کنندگان بازار در نمایشگاه بین المللی  اکسپو حلال مسکو با توجه به تجارب بین المللی، ضمانتی باشد برای گامهای موفق پیش رو در مسیری درست.

    آ. فورسین رئیس دپارتمان علوم، سیاست صنعتی و کارآفرینی شهر مسکو افزود: مسئله تامین غذای حلال برای جامعه بزرگ مسلمانان که سالهاست در شهر ما زندگی می کنند مستلزم توجه بسیار است. به همین علت خوشحالیم که چنین رویدادهایی مانند نمایشگاه اکسپو حلال مسکو را میزبانی کنیم. امروزه ساختار اقتصادی بازار در حال تغییر است، محصولات داخلی جای تولیدات شرکتهای خارجی را می گیرد. این یک پالس جدی و امکانات بیشتر برای تمام کارآفرینان صنعتی است. من مطمئنم که تولید کنندگان روس در صنعت غذای حلال خواهند توانست که بطور کامل از این شرایط بهره برده و با محصولات باکیفیت خود نیاز هم وطنانمان را تامین کنند .

    سوچکوف رئیس دپارتمان سیاست ملی و روابط بین‌الملل شهر مسکو گفت: برگزاری نمایشگاه سالانه اکسپو حلال مسکو  سنتی خوشایند در شهر ماست. به لطف کیفیت و طبقه بندی محصولات ارائه شده این رویداد نظرات بسیاری را در میان طبقات گسترده جامعه و پیروان ادیان مختلف را به خود جلب می کند. برگزاری چنین برنامه‌های شفاف و گسترده‌ای منجر به آشنایی بیشتر اهالی مسکو با ارزش‌های سنتی اسلام خواهد شد و به توسعه گفتگوی سازنده میان ادیان و اقوام کمک خواهد کرد.

    محصولات و خدمات ارائه شده در نمایشگاه اکسپو حلال 2017 مسکو

    نمایشگاه سال 2017 برای نخستین بار در دو سالن برگزار شد، سالن غذای حلال و سالن سبک زندگی. اولین سالن برای پیوند میان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات حلال بود، شامل گوشت و کالباس تولید شده در مناطق مختلف روسیه و آذربایجان، شرکت فراورده‌های پروتئینی آرگون، شرکت رایان از کاباردینو-بالکاری، شرکت راویس از استان چلبیانسک، شرکتهای سافا و اوپتیموم از مسکو، گوشت پرندگان و فراورده‌های آن از مناطق مختلف روسیه شامل برند النور محصولات شرکت رسورس، فراورده های مرغ و تخم مرغ از شرکت روسکار، محصولات شرکت کراسنوبور، محصولات شرکت راویس و همچنین  شرکت داری پادووریا، محصولات پروتئینی برندهای کازان، پاییم، سافا و دیگر شرکت ها، محصولات پروتئینی کنسروی از شرکت استاندارد کورگان، شرکت سافا و شرکتهای ازبکستانی رحمت بیو، محصولات لبنی برندهای بلی مدود، محصولات شرکت لیدر آ از جمهوری چچن، محصولات سازگار با محیط زیست از باشکورتستان، آلتای و ازبکستان، انواع مختلفی از خرما از عربستان سعودی، سس‌های تولید شرکت‌های کوخ مستر و آسار و محصولات برند آلوری، روغن های طبیعی استخراج مستقیم از مصر محصولات شرکت البرکه، غذای کودک از شرکت لیدر آ و برند حبیبی مراکش، محصولات دریایی و خاویار کامچادالا، اوربچ برند مولتی نوتس، مارمالاد طبیعی برپایه پکتین از شرکت مارمالادنوی اسکازکی استان تور، آرد الامیره شرکت استویلنسکایا نیوا و مخمرهای Bekmaya از شرکت سافا نوا، چای برند Alokozay و حتی شکلات‌ها و چیپس‌های کره‌ای. شرکت‌هایی از اندونزی و برونئی طیف گسترده‌ای از محصولات حلال را ارائه دادند، از نوشیدنی‌ها تا اسنک و ادویه‌جات. اما شرکت Foodupak بسته‌بندی‌هایی با رعایت تمام استانداردهای حلال را به شرکت کنندگان عرضه می‌کرد.

    سالن سبک زندگی شرکت‌ها و پروژه‌های شامل خدمات و محصولات non-food را گردهم آورده بود. پروژه‌های آکادمی مدینه و کالج اسلامی استان مسکو، برندهای متعدد لوازم آرایشی حلال شامل  East Nights، Alpika، Halal’ Cosmetics، Maya Cosmetics، Baraka، آیوودا، Dinara Sabun، Mekka Shop، Musafir و دیگر برندها، هدایایی برای مسلمانان، سجاده‌های برند Albustan، MyPrayer و Sajda، هدایا و دفاتری برای مسلمانان، پروژه های حلال باکس، کتابهای فراوان از انتشارات کتاب اسلامی، الف، دیلیا، هارون یحیی، وسایلی برای بچه ها برندهای الف، الکلام، تلمیذ، و همچنین ورژن جدید روبوت‌های الکترونیک کودکان برند ByShafi و Chubaruk و کمپانی مالزیاییDr Jeans نظر شرکت کنندگان و مهمانان را به خود جلب کرده بودند.

    کتاب‌هایی از انتشارات ifexpert.ru برای علاقمندان به ارتقای مدارک تحصیلی خود درحوزه اقتصاد اسلامی و تجارت وجود داشت. برنامه های توانبخشی ستون فقرات توسط مرکز شادسکوی انجام می شد. کمپانی Umma Jobs راه حل هایی برای کارجویان و کارفرمایان ارائه می داد. گروه شرکتهایی از سوریه آثار صنایع دستی خود را معرفی می کرد.همچنین در بخش خدمات نقشه معاملات اقساطی حلال حلوا حلال توسط شرکت سهامی ساوکومبانک، شبکه تلویزیونی الف تی وی و برنامه هایی مربوط به گردشگری حلال اجرا شد.همچنین پروژه های خیرخواهانه نیز مغفول نمانده و صندوق خیریه زکات وابسته به اداره دینی مسلمانان روسیه و پروژه خانه کار برنامه های خود را ارائه دادند. پروژه slamicDecor نیز نمایشگاه منحصر بفردی از خطاطی نقوش اسلامی برپا کرده بود.

    آیا روسیه می تواند در موج گردشگری حلال شنا کند؟

    گردشگری حلال یکی از صنایع بازار حلال است که نیاز به توجه ویژه دارد. ریاتو سوفیان کارشناس مسائل گردشگری حلال و رئیس شاخه تسریع توسعه گردشگری حلال در وزارت گردشگری اندونزی درباره امکانات، برنامه ها و مشکلات توسعه گردشگری حلال توضیح داد: امروزه گردشگری حلال رشد فعالی دارد و ما جریان های بزرگ گردشگری را از کشورهای اروپایی، که بیشتر آن از روسیه است ثبت کرده ایم. بخاطر همین ما تصمیم گرفتیم به نمایشگاه حلال در مسکو بیاییم تا نشان دهیم که اندونزی برای میزبانی گردشگران مسلمان روسیه حاضر است.

    درکل گردشگری حلال در اندونزی خیلی با گردشگری عادی تفاوت ندارد، چراکه ما براساس قوانین اسلامی زندگی می‌کنیم و آنها را رعایت می‌نماییم. مثلا تمام غذاهای ما، هم در هتل‌ها و هم در مراکز محلی مورد تایید استانداردهای حلال است، در آنجا به راحتی می‌توان محلی برای نماز یافت و گردشگری در آن حلال است. در اندونزی بیش از 800 هزار مسجد وجود دارد و برای ما حلال بودن یک سبک زندگی است.امروزه وزارت گردشگری اندونزی تحقیقاتی با همراهی DinarStandard انجام می‌دهد با این موضوع که گردشگری حلال تا چه حد برای 25 میلیون گردشگر مسلمان روسیه جالب است.

    محصولات حلال روسیه – صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس

    علاوه بر ارائه خدمات به گردشگران، بازار حلال روسیه علاقمند به صادرات محصولاتش به دیگر کشورهاست. اسامه امام مدیر مارکتینگ شرکت RACS در نشست استانداردهای حلال در صادرات به امارات، کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه درباره ویژگی های دریافت استاندارد حلال صحبت کرد. این کارشناس اهل امارات گفت، شرکت RACS کار خود را برای اعطای استاندارد حلال به محصولات تولیدکنندگان روسیه با مشارکت شرکت الف کنسالت آغاز کرده است.

    در حاشیه نمایشگاه میزگردی با موضوع مهم بازاریابی فیک در حوزه حلال برگزار شد. شرکت کنندگان این میزگرد مسائل ایجاد شده بواسطه موضع برخی بازیگران مغرض بازار و رقابت ناسالم، من جمله از جانب ارگان‌های استاندارد را مورد بحث قرار دادند. شرکت‌کنندگان این نشست تاکید کردند که گفتگوهای انجام شده و رویکرد متمدنانه برای کار منطقی ناکافی است. در این میزگرد ت. شانگارییف مشاور رئیس اتاق بازرگانی باشکورتستان، ک. اسکوگورف مدیرکل شرکت سهامی الف کنسالت، اسامه امام مدیر مارکتینگ شرکت RACS، پاول مامونوف مدیر پروژه Foodmarkets، نمایندگان ارگانهای استاندارد حلال، تولیدکنندگان محصولات و خدمات حلال و اصحاب رسانه حضور داشتند.

    شرکت کنندگان مجرب در سمینار، رزا دبردییوا مدیر نمایشگاه تجارت برند خصوصی و پاول مامونوف مدیر پروژه Foodmarkets رموز توسعه فعالیت در حوزه شبکه های بزرگ تجاری، مسائل بسته بندی و فعالیت در بازار برند اختصاصی را برای شرکت های علاقمند توضیح می دادند. آرتم کاشخلبوف برندشناس در سخنرانی خود توضیح داد که چگونه بایستی محصولات را موقعیت بخشید و پیامهای مبتکرانه تدوین نمود، او همچنین درباره المانهای برند توضیح داد و مثالهای جالبی از شرکتهای بزرگ زد.

    مارکتینگ شبکه‌ای و ارز رمزپایه (cryptocurrency) از نگاه شریعت

    در روز سوم نمایشگاه تعداد زیادی از افراد در سمینار جنبه‌های دینی تجارت، بازاریابی شبکه ای و ارز رمزپایه شرکت کردند. مراد علی عسکروف مدیرکل ت. ان. و. لاریبا فینانس با مثالی شخصی درباره خطرات بازاریابی شبکه‌ای توضیح داد و شواهدی از اطلاعات غلط منتشر شده توسط این شرکت‌ها داد، همچنین بولات ملوکوف کارشناس فقه روابط اقتصادی جنبه های دینی این سیستم را تشریح کرد. درباره ویژگی های کار با ارز رمزپایه در چارچوب اسلام توضیح داد. این موضوع واکنش هایی از جانب شنوندگان برانگیخت که تعداد زیاد سوالات و بحث ها را باعث شد. زمان تعیین شده برای اتمام بحث و پاسخ به تمام سوالات کافی نبود و پیشنهاد شد که در جایی دیگر بحث را ادامه دهند.

    مدینه کلیموللینا شریک مدیریتی شرکت الف کانسالت در گفتگو با پورتال وستنیک کافکاز گفت: در سال 2009 در روسیه هیچ شرکت تجاری اسلامی نبود، اما امروز تعداد زیادی از این شرکت‌ها فعالند و به عقد قرارداد می‌پردازند. در این هشت سال جهش بزرگی صورت گرفته است. اگرچه ما هنوز قانون مشخصی برای تعیین نظام فعالیت بانک‌های اسلامی نداریم، اما در سه سال اخیر گروه تخصصی بانک مرکزی روسیه و شورای کارشناسی دومای دولتی بر روی این موضوع کار می‌کند. روسیه در سطح جدی به منابع آلترناتیو مالی و فعالیت مالی بها می‌دهد و امروزه دولت ما رسما مفاهیمی همچون بانکداری مشارکتی که می توان آن را بانکداری اسلامی نامید را به رسمیت می‌شناسد. این مهم است، چرا که کار هر مکانیزم مالی از به رسمیت شناختن آن آغاز می شود، اگرچه به نامی دیگر.

    محصولات برند النور، شرکت رسورس، Alokozay، برند آلوری به عنوان برترین محصولات سال 2017 انتخاب شدند.

    درطول تمام روزهای نمایشگاه در صحنه اصلی شرکت‌های حاضر به معرفی محصولات و خدمات خود می پرداختند، و در کارگاه‌های آموزشی رقابت برای عنوان برترین برند حلال سال در جریان بود. امسال برای اولین بار بازدیدکنندگان نیز در رای گیری حضور داشتند، چراکه این مصرف کننده است که تعیین می‌کند کدام محصول برایش بهترین است. در مراسم اختتامیه نمایشگاه نتایج رقابت ها اعلام شد.
    در رقابت بهترین محصول پروتئینی سال شرکت رسورس برنده شد. این کمپانی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان حلال گوشت طیور در کشور است که محصولاتش را صادر می کند. محصولات برند آلکوزای به عنوان بهترین چای شناخته شد. نتایج رای‌گیری برای محصول ناکافی نشان داد که مصرف کننده بیش ار هرچیز به چاشنی‌ها، سس‌ها و ادویه‌جات حلال نیاز دارد. در این بخش ترجیح بازدیدکنندگان بیشتر به محصولات شرکت آلوری تولیدکننده ادویه‌جات حلال بود. این رقابت‌ها با مشارکت شبکه فروشگاهی HalMart صورت گرفت. جایزه این بخش را کریل اسکوگوریف مدیر نمایشگاه وخضر اورتسخانوف مدیرکل شبکه HalMart اهدا کردند.شرکت اوپتیوم (برند اکول) بهترین شرکت حلال سال 2017 شناخته شد.

    همچنین در حاشیه نمایشگاه، نتایج رقابت برای عنوان برترین شرکت تولیدکننده محصولات حلال اعلام شد. شرکت اوپتیوم تولیدکننده برند اکول بعنوان شرکت برتر حوزه محصولات حلال در سال 2017 شناخته شد. این برند شامل محصولاتی نظیر گوشت گوساله، گوسفند، مرغ و کالباس می‌شود. این شرکت نه تنها فعالانه حضور خود را در بازار گسترش می‌دهد، بلکه خود را به عنوان عرضه کننده مطمئن و شریک قابل اعتماد برای صادرات و بازار سرمایه گذاری اسلامی مطرح کرده است.

    در مراسم اختتامیه در سن اصلی همچنین اهدای لوح تقدیر به شرکا و مهمانان ویژه نمایشگاه نیز انجام شد. برگزارکنندگان تصمیم دارند توسعه نمایشگاه را در بخش اقتصادی ادامه دهند. شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال برای نمایشگاه آینده که 20 تا 22 مارس 2018 در مرکز نمایشگاهی اسکولنیکی برگزار می‌شود جا رزرو کردند. به گفته برگزارکنندگان، نمایشگاه اکسپو حلال 2018 در دیگر مناطق روسیه نیز برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت