مدیرکل امور موزه‌های کشور بیان کرد

احتمال برگزاری نمایشگاه های مشترک میان ایران و فرانسه

عصر نمایشگاه- رئیس موزه لوور فرانسه پس از ۱۰ سال، امروز صبح به منظور برگزاری نمایشگاه و تبادل نظر در همکاری دو جانبه بین موزه ای به ایران آمد.

احتمال برگزاری نمایشگاه های مشترک میان ایران و فرانسه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از خبرآنلاین؛ بهمن ماه سال 94 رئیس سازمان میراث فرهنگی در جریان سفر به فرانسه از بخش‌های مختلف موزه لوور از جمله بخش تاریخ ایران و بخش اسلامی موزه بازدید کرده و یادداشت تفاهم همکاری بین موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی امضا شده بود، در این میان جان لوک مارتینس(jean lucmartines) رئیس موزه لوور به همراه هیات 7 نفره‌ای به تهران آمد تا با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعدادی از موزه داران کشور دیدار و گفتگو کند.

    محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور نیز درباره برنامه‌های رئیس موزه لوور در ایران گفته است که  یک گروه 4 نفره متشکل از  رئیس موزه بخش اسلامی لوور، رئیس دپارتمان شرق شناسی، مشاور سیاسی مدیر موزه لوور و یک استاد دانشگاه به تهران می آیند.

    این گروه پس از 4 روز ملاقات و گفتگو در زمینه همکاری‌های مشترک با رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس پژوهشکده باستان شناسی و روسای موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران و رضا عباسی و  بازدید از محوطه جهانی تخت جمشید و شهرباستانی شب دوشنبه 22 فروردین ماه تهران را به مقصد فرانسه ترک خواهند کرد.

    کارگر گفت: حدود 10 سال قبل سازمان میراث فرهنگی تفاهم‌نامه‌ای با مسئولان موزه‌‌ لوور امضا کرد تا بر آن اساس نمایشگاه‌هایی بین این موزه و موزه ملی ایران و دیگر موزه‌های کشور رد و بدل شود؛ که حدود 9 سال پیش ایران موفق شد نمایشگاهی مربوط به «حوزه فرهنگ‌و تمدن دوره صفوی» در کشور برگزار کند، که در آن همه‌ی تعهدات موزه لوور و برعکس موزه ملی ایران با موفقیت انجام شد و توانستیم فرهنگ و تمدن این دوره از کشور را در آنجا نشان دهیم.

    او با بیان اینکه متاسفانه این همکاری در طول سال‌های گذشته قدری کمرنگ شده بود، گفت: خوشبختانه مجددا این فعالیت‌ها در حال از سر گرفته شدن است.

    کارگر با تاکید بر این‌که پروتکل همکاری بین ایران و فرانسه در بخش فرهنگی بسیار غنی است، ادامه داد: هرچند معمولا پروتکل‌های فرهنگی مختلفی بین کشورها به امضا می‌رسد، اما تفاهم‌نامه بین ایران و فرانسه از همه مهم‌تر و سوابق این همکاری در تاریخ ما عمق زیادی دارد.

    به گفته‌ او، نخستین گروه‌های باستان شناسی خارجی به ایران، فرانسوی‌ها بودند؛ از سوی دیگر لوور جایگاه خاصی در جهان دارد که همکاری ما با این موزه می‌تواند دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد، همچنین استفاده از تجارب و ارتقای بخش‌های فرهنگی بسیار موثر است.

    کارگر از مهمترین بحث‌هایی که قرار است در طول سفر 5 روزه رئیس موزه لوور و همکارانش به ایران مطرح شود را برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای‌، برگزاری‌های همایش‌های مشترک،‌ دوره‌های آموزشی‌، رفت و آمد کارشناسان به دو کشور و همکاری در مورد مسائل اموالی یا سرقت‌هایی که ممکن است پیش از این رخ داده باشد دانست.

    محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: در این سفر قرار نیست هیچ بحثی درباره‌ اقدامات باستان‌شناسی با مسئولان موزه‌ لوور و تیم همراه او مطرح شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت