سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان برپا می‌شود

عصر نمایشگاه- گیلان از دیرباز در توسعه فرهنگی کشور نقش اساسی داشته و اکنون نیز به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نرخ دو برابری سواد در گیلان از چند دهه قبل نشان از رشد سریع سواد فرهنگی در گیلان دارد.

سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان برپا می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از همشهری، « سید عباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب گیلان در سال گذشته، سابقه حوزه فرهنگ مدرن و مکتوب گیلان را 150 سال بیان کرد و گفت: این سابقه غنی برای حوزه فرهنگ این استان است. وی همچنین فضای حوزه مکتوب و نشریات گیلان را مطلوب ارزیابی کرد و از روند رو به رشد فعالیت ناشران گیلانی خبر داد.

    سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب
    امسال نیز به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان، بیش از 400 ناشر از کشور و حدود 40 ناشر از استان حضور دارند.
    «فیروز فاضلی‌» با اعلام خبر افتتاح سیصد و چهل و پنجمین نمایشگاه کتاب استانی کشور و سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان به همشهری گفت: به همت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان در محل دائمی نمایشگاه‌های استان واقع در کیلومتر 5 جاده رشت به تهران دایر می‌شود.
    وی افزود: این نمایشگاه از ساعت ١۰ صبح تا ٨ شب پنجشنبه ١٦آذر تا سه‌شنبه ٢١ آذر برپا خواهد بود.
    این مسئول با اشاره به حضور برخی از سازمان‌ها و نهادهای استان در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه بنیاد شهید، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کنگره شهدا و اداره کل کتابخانه‌های گیلان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور خواهند داشت.

    توزیع 650 میلیون تومان بن کتاب
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با اشاره به توزیع بن کتاب در سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان گفت: 650 میلیون تومان بن خرید کتاب برای نمایشگاه کتاب امسال در نظر گرفته شده است که بین اقشار مختلف توزیع می‌شود.
    «فیروز فاضلی» در ادامه به همشهری گفت: در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب گیلان از 15 مؤلف، 5 ناشر، یک کتابفروشی و 2 نشریه قدردانی می‌شود.
    وی همچنین افزود: برنامه نقد و معرفی کتاب نیز با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در نمایشگاه کتاب امسال برگزار می‌شود.

    حضور پررنگ ناشران گیلانی
    مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان هم از حضور پررنگ ناشران گیلانی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان خبر داد و گفت: ناشران گیلانی مانند هر سال در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
    «حمید بلوری‌» درباره ابراز گلایه برخی از ناشران از کمبود حمایت‌های مستقیم و غیر‌مستقیم دولت از ناشران گفت: حمایت دولت قوانین و اصول خاص خودش را دارد و به هر‌ترتیب با محدودیت‌هایی در این زمینه روبه‌رو است.

    تناسب نداشتن تعداد کتابفروشی‌ها با ناشران
    مدیر عامل تعاونی ناشران گیلان در ادامه تصریح کرد: فارغ از نگاه حمایتی دولت به این مقوله، به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین ناشران گیلانی می‌توانم بگویم که در مجموع صنعت نشر بازدهی اقتصادی بالایی ندارد.
    وی در ادامه اضافه کرد: کار اصلی بسیاری از ناشرانی که از این قضیه گله‌مند هستند، نشر نیست و بیشتر آنها با سرمایه مؤلف امورشان را در این راه می‌گذرانند. اما کار اصلی انتشارات ما و خیلی دیگر از انتشارات باسابقه کشور، فقط نشر کتاب است و از همین طریق امرار معاش می‌کنیم.
    حمید بلوری در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما در کشورمان برای جمعیت 70 تا 80 میلیونی، حدود 14 هزار ناشر داریم و این آمار هیچ تناسبی با جمعیت ندارد.
    وی در همین زمینه به تعداد کتابفروشی‌های کشور اشاره کرد و گفت: نکته جالب‌تر این است که ما در کنار 14 هزار ناشر، فقط  حدود 200 کتابفروشی در کشور داریم  در صورتی که اصول آن این است که باید 200 ناشر با 14 هزار کتابفروشی در کشور وجود داشته باشد.
    بلوری در ادامه با ابراز نارضایتی از تعدد عناوین کتاب‌هایی که هر سال منتشر می‌شود، گفت: عناوینی که هر سال چاپ می‌شود بسیار زیاد است. اما متأسفانه روی خیلی از آنها نمی‌توان حتی اسم کتاب گذاشت، زیرا بیشتر آنها کتاب‌سازی و محتوا و مطالب آن کپی سایت‌های اینترنتی است.

    توزیع نامناسب کتاب
    مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان در ادامه با اشاره به توزیع نامناسب کتاب،  عنوان کرد: به نظر من مخاطب باید وضعیت ناشر را تعیین کند زیرا سامانه توزیع مناسبی وجود ندارد و کتابفروشی‌های ما نمی‌توانند بازدهی اقتصادی بالایی داشته باشند.
    وی با بیان اینکه نشر در کشور به حمایت نیاز دارد، افزود: متأسفانه نیاز‌سنجی مخاطب از سوی ناشران انجام نمی‌شود.
    بلوری درباره برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان گفت: نمایشگاه کتاب گیلان یکی از برترین نمایشگاه‌های کتاب کشور به لحاظ اقتصادی و فرهنگی است زیرا مخاطبان بسیاری دارد و ناشران ملی و استانی از فروش کتاب‌های خود در این نمایشگاه رضایت دارند.
    وی در همین زمینه افزود: مؤسسه نمایشگاه فرهنگی ایران، که برگزار‌کننده نمایشگاه کتاب استانی است امسال تقاضا غرفه‌های بیشتری را برای حضور ناشران کشوری در نمایشگاه کتاب گیلان داشت اما ما به دلیل محدودیت فضای نمایشگاه تنها توانستیم چند غرفه دیگر به آنها بدهیم.
    بلوری در آستانه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب بزرگ گیلان گفت: نمایشگاه کتاب گیلان یکی از بهترین نمایشگاه‌های کتاب در کشور خواهد بود، به شرط اینکه اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت