حضور صنایع‌دستی ایران در نمایشگاه بین‌المللی میلان بررسی شد

عصر نمایشگاه- معاون صنایع‌دستی کشور گفت: ایتالیا نزدیک‌ترین صنایع‌دستی را در بین کشورهای اروپایی به ایران دارد و این نشان‌دهنده تأثیرگذاری شرق بر صنایع‎ دستی اروپا است.

حضور صنایع‌دستی ایران در نمایشگاه بین‌المللی میلان بررسی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه»به نقل از خبرگزاری مهر, بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی امروز یکشنبه 10 دی با بیان این مطلب در جلسه بررسی نحوه حضور صنایع‌دستی ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و هدایای میلان (ایتالیا) که با حضور تعدادی از هنرمندان صنایع‌دستی، کارشناسان و مدیران این حوزه در سالن فجر سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد افزود: ما در این نمایشگاه به عنوان مهمان ویژه حضور داشتیم و سعی کردیم از این فرصت بهترین استفاده را ببریم و گام بزرگی را برای ارتقای جایگاه صنایع دستی ایران برداریم. تبلیغات گسترده‌ای انجام دادیم به‌گونه‌ای که برخی از بازدیدکننده‌ها سراغ غرفه‌های ایران را می‌گرفتند و برخی از محصولات صنایع‌دستی ایران مانند حصیر با استقبال خریداران روبه‌رو شد.

    او ادامه داد: همان‌گونه که در موضوعاتی مانند ثبت دهکده جهانی صنایع‌دستی، ایران پیشنهاددهنده این طرح در شورای جهانی صنایع‌دستی بود، پیشنهاد مهمان افتخاری در نمایشگاه میلان نیز از سوی ایران بود و ما اولین مهمان افتخاری این نمایشگاه بودیم.

    نامورمطلق سپس به ضرورت حضور مؤسسات بزرگ در نمایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: سیاست جدید ما تولید در کارگاه‌های کوچک و فروش از سوی مؤسسات بزرگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی است که یکی از نتایج حضور در نمایشگاه میلان است.

    او در ادامه گفت: رقابت‌پذیر کردن صنایع‌دستی، کاهش قیمت، توجه به طراحی‌های جدید، استفاده از ظرفیت سایت‌های فروش آنلاین برای برند کردن صنایع‌دستی، تبلیغات بیشتر و... از مهم‌ترین نتایجی است که از حضور ایران در نمایشگاه میلان به دست آمده است.

    او گفت: نمایشگاه میلان برای ما یک تجربه تازه و اندوخته جدیدی است و برای خود من درس‌های آموزنده بسیار زیادی داشت. چراکه اولا شاهد حضور قدرت‌های نوظهور مانند نپال در این نمایشگاه بودیم که به هند تنه می‌زند و غرفه‌های این کشور از نظر رقابت‌پذیری در نمایشگاه میلان در حد هند بود.

    نامورمطلق افزود: از طرفی دیگر شاهد حضور تایلند در این نمایشگاه به‌عنوان یک قدرت نوظهور بودیم که در حال رقابت با چین است.

    او تصریح کرد: البته مفهومی که ما از صنایع‌دستی داریم با مفهومی که برخی از کشورها در باره صنایع‌دستی دارند متفاوت است. به‌عنوان مثال نیمی از غرفه‌ها در نمایشگاه میلان مربوط به ایتالیا بود و نیمی دیگر متعلق به سایر کشورها بود که باز در این میان نیمی از غرفه‌های ایتالیا مربوط به صنایع غذایی بود.

    معاون صنایع‌دستی کشور افزود: برداشتی که ما از صنایع‌دستی داریم با دیگر کشورها متفاوت است از این رو باید در مفهوم‌سازی صنایع‌دستی تلاش بیشتری کنیم.

    نامورمطلق ادامه داد: ما باید از داشته‌های خود در خارج از کشور بیشتر استفاده کنیم. یکی از این داشته‌ها حضور ایران در جام جهانی 2018 روسیه است و باید از این فرصت بیش از پیش استفاده کرد.

    افزایش صادرات با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

    پویا محمودیان مدیرکل دفتر صادرات صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این نشست گفت: «یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش صادرات صنایع‌دستی جمهوری اسلامی ایران حضور هنرمندان ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی است.»

    او افزود: «در سال جاری هنرمندان ایرانی در 11 نمایشگاه بین‌المللی شرکت کردند که در این میان نمایشگاه میلان از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است چرا که میلان دومین شهر پرجمعیت ایتالیا است و به دلایل اهمیت و جایگاه این شهر شاهد برگزاری رویدادهای مهم در میلان هستیم.»

    محمودیان گفت: «با توجه به حضور دو تیم فوتبال معروف ایتالیا در این شهر، نمایشگاه‌هایی با موضوعات صنایع‌دستی ورزشی نیز در میلان برگزار می‌شود. این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های دنیا و بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع‌دستی اتحادیه اروپاست و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»

    او افزود: «امسال شاهد مشارکت بالای هنرمندان و نیز شاهد استقبال بی‌نظیر بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بودیم و در این نمایشگاه هنرمندانی از استان‌های تهران، البرز، اصفهان، سیستان وبلوچستان، هنرمندان و... شرکت کردند.»

    محمودیان گفت: «نمایشگاه امسال دو ویژگی متفاوت داشت که حضور شرکت زبردستان در این نمایشگاه و معرفی خانه ایرانی به‌عنوان یک طرح تازه دو ویژگی متفاوت و نو از سوی ایران در این نمایشگاه به حساب می‌آید.»

    مدیرکل دفتر صادرات صنایع‌دستی در ادامه با اشاره به انتخاب ایران به‌عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه تصریح کرد: «این موضوع از سال 1394 پیگیری شد و در سفر مسئولان نمایشگاه‌ها میلان با توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی کشورمان مقرر شد ایران به عنوان مهمان افتخاری حضور یابد.»

    او در ادامه به استقبال رسانه‌ها از حضور ایران در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: «خوشبختانه شاهد استقبال اهالی رسانه در داخل و خارج از کشور از این نمایشگاه بودیم و جا دارد از همه رسانه‌ها و خبرنگاران محترم برای پوشش مناسب خبری این رویداد تشکر کنیم.»

    عبادالرضا اسلامی مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی نیز در این نشست گفت: «کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی آمادگی هرگونه همکاری برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی را دارد و برای توسعه و ارتقای جایگاه صنایع‌دستی ایران اعلام آمادگی می‌کند.»

    در پایان این جلسه از تعدادی از دست‌اندرکاران و هنرمندان برتر حاضر در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و هدایای میلان تجلیل شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت