افتتاح اولین نمایشگاه دائمی هنرمندان افغانستانی در تهران

عصر نمایشگاه- مدیر اولین نمایشگاه دائمی هنرمندان افغانستانی در تهران گفت: مخاطب ایرانی مشتاق آشنایی با هنرهای افغانستان است اما هر اثر هنری برای دیده شدن ابتدا باید عرضه شود.

افتتاح اولین نمایشگاه دائمی هنرمندان افغانستانی در تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از باشگاه خبرنگاران، «محمد ارزگانی»، فعال فرهنگی افغانستان و مدیر اولین نمایشگاه دائمی هنرمندان افغانستانی در تهران گفت: تا وقتی هنر افغانستان را در معرض دید قرار ندهیم طبیعی است که کسی با افغانستان و هنر این سرزمین آشنا نخواهد شد.

    وی اظهار داشت: حدود 5 ماه پیش با همکاری اداره کل اتباع تهران، مرکزی را تحت عنوان «مرکز فرهنگی هنری پناهندگان» راه اندازی کردیم. پس از راه انداری این مرکز، سالنی را برای تاسیس اولین نمایشگاه دائمی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران در نظر گرفتیم که میزبان آثار هنری مهاجرین خواهد بود.

    ارزگانی افزود: این نمایشگاه روز جمعه افتتاح می شود و شامل هنرهای صنایع دستی، نقاشی، خوشنویسی، پوستر و عکس می باشد. هر هنرمند مهاجر که اثری را خلق کرد می تواند آن را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهد.

    مدیر اولین نمایشگاه دائمی هنرمندان افغانستانی در تهران تاکید کرد: مخاطب ایرانی مشتاق آشنایی با هنرهای افغانستان است اما هر اثر هنری برای دیده شدن ابتدا باید عرضه شود؛ تا وقتی هنر افغانستانی را در معرض دید عموم قرار ندهیم طبیعی است که کسی با افغانستان و هنر این سرزمین آشنا نخواهد شد.

    محمد ارزگانی بیان داشت: ما کار را از این مرکز شروع کردیم و قرار است از سال جدید این فعالیت ها در فرهنگسراهای سطح شهر انجام شود؛ ما نمونه اشتیاق مخاطبان ایرانی به هنر افغانستان را در نمایشگاه نیمروز که دو ماه پیش برگزار شد مشاهده کردیم که هم عامه مردم و هم افرادی که به صورت تخصصی به کارهای هنری می پردازند از این نمایشگاه استقبال کردند.

    وی اضافه کرد: متاسفانه در طول چهار دهه درگیری و جنگ در افغانستان، بسیاری از هنرمندان سرشناس افغانستان مهاجرت کردند، نسل نو هنرمندان کشور که در یک دهه اخیر پا به عرصه هنر گذاشته اند نیز احتیاج به زمان دارند تا آثارشان به سطح مطلوبی برسد.

    ارزگانی در پایان افزود: مهاجرین مقیم ایران در دو دهه اول حضور خود، چندان فرصت پرداختن به هنر را نداشتند زیرا از کشور خود رانده شده بودند و در شرایط نامطلوبی قرار داشتند. از طرف دیگر، شرایط مهاجرت به گونه ای است که نمی توان به صورت طولانی مدت برنامه ریزی کرد اما در حال حاضر، نسل دوم و سوم مهاجرین به صورت تخصصی و گسترده وارد کارهای  هنری شده و هنرمندان موفقی نیز از میان مهاجرین معرفی شده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت